Laste ned presentasjonen
PublisertSøren Solberg Endret for 9 år siden
1
Skoleledermøte 2.12.2008 Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
2
Bedre læringsresultater
Lærerløftet OSLO - holdningsskapende arbeid En trygg skole RektorskolenOSLO Finansiering Lønnspolitikk Rekruttering Kartlegging og doku-mentasjon Tilsyn Informasjon Profilering Kvalitetsportalen OSLO Oppfølging - styringsdialogen Digitale lærings Ressurser IKT Mål- og resultat- styring Økt gjennomstrømning Sosial mobilitet Åpenhet
3
Resultater fra kartlegging av leseferdighet 2. trinn
5 10 15 20 25 30 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2.årstrinn
8
Oslo – et helhetlig system for kvalitetsutvikling
Avgangsprøve, eksamen/fag og svenneprøve Osloprøver i basisfag Statlige kartleggingsprøver – obligatorisk Nasjonale prøver Tilsyn Veiledere Kompetanseutvikling - verktøy for intern skolevurdering (Kvalitetsbarometeret) - verktøy for rapportering (Kvalitetsportalen, Oslo) - verktøy for balansert målstyring (BMS) Brukerundersøkelser STYRINGSDIALOGEN Rapportering – oppfølging - åpenhet
9
Prøveplan OSLO Nasjonale prøver Statlige kartleggingsprøver Osloprøver
Fag Trinn Lesing Regning Lesing engelsk 5, 8 Fag Trinn Lesing Regning/tallforståelse 2, 7, 9,10 2 Osloprøver Fag Trinn Digital kompetanse Naturfag Lesing Matematikk 5, Vg1 5, 8 Vg1
10
Lærerløftet Oslo Etterutdanning:
Fagspesifikke kurs nye læreplaner 1- 13– Over 7000 kursplasser i perioden 06-09 Målrettet kursing/skolering innenfor prioriterte områder (progresjon i grunnleggende ferdigheter, elevvurdering og dokumentasjon av læringsutbytte) Videreutdanning: Egen stipendordning for lærere. Høst 08: Mellom 150 og 200 lærere får tilskudd til videreutdanning Tilsagn gis basert på den enkelte skoles elevresultater og lærernes formalkompetanse Produksjon av studiepoeng med egne måltall på skole- og etatsnivå.
13
Rektorskolen OSLO Annen lederutvikling Rekrutteringskurs – skoleledere
3-årig masteropplæring (Handelshøyskolen BI) – Målgruppe: ledere og lærere Annen lederutvikling Mini-master: Temakurs Coaching Mentoring
14
”Tidlig” innsats - læringstrykk
LeseUtviklingsSkjema (systematisk vurdering av leseprogresjon) ”Alle teller” (skoler som sliter/tett på) Lesing og regning i VgI Early Years – metode for bedret leseprogresjon i Groruddalen Kartlegginger – PrøveplanenOslo Skriftlig vurdering på barnetrinnet – i alle basisfag Sjekkliste for progresjon på alle trinn Fravær Antall 1’ere Resultatfokus på alle nivå
16
Kampen mot drop out – viktige elementer
Grunnleggende ferdigheter Kartlegging og rask reaksjon Ro og orden Ambisiøse lærere Yrkesrettet undervisning Forskjellige læringsarenaer Ikke senk ambisjonene – øk læringstrykket!
18
18
19
19
21
OECD Economic Surveys NORWAY Volume 2008/13 August 2008
22
I mange sammenhenger er det viktigere å komme i gang med gode målinger enn å slite seg ut på å bli enige om målet. Det er viktig å huske at det er effektene for brukere og samfunn man skal måle, ikke hva man gjør. Det er bedre å ha litt informasjon enn ingen informasjon
23
Det avgjørende grepet i disse
kommunene er at det er utviklet kunnskapsbaserte informasjons- systemer for analyse av skolene. Det er også et fellestrekk at skolen håndteres som en institusjon, en organisasjon – og ikke en mer eller mindre tilfeldig sammensatt virksomhet med mer eller mindre kvalifiserte lærere. Kunnskapen forsyner beslutningstagerne i skolesektoren med data de trenger for å fatte gode avgjørelser. Man finner ut hva som virker og hva som ikke virker.
25
Dagbladet
26
26
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.