Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Redskapsintegrering i teknisk fagskole Lærerkonferansen på Gjøvik 2010.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Fra merkantilist til tekniker. - mitt karrierevalg.
Mål og forventninger, faglig innhold, program og gjennomføring
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Grete Haaland Sund HiAk,
NESOs Formannskole klasse / 2014
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Større fokus på ledelse i toårig teknisk fagskoleutdanning Ørsta 15. og 16. august 2013.
Gruppearbeid Nasjonal plan for fagskolen er en overordnet beskrivelse av næringslivets kompetansebehov for det aktuelle fag(området). Planen forventes.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Jus som ramme for beslutningssystemer i forvaltningen Aktøranalyse og systemavgrensing Dag Wiese Schartum.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
10. Organisasjoners effektivitet
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Morgendagens kompetanse
Hospitering i Hordaland RETT KOMPETANSE – framtidens behov.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Human Factors i boring og brønn
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Didaktiske analysekategorier
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
FAGSKOLEUTDANNING.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
1 Nasjonal plan for toårig teknisk fagskoleutdanning skal synliggjøre nasjonal standard på arbeidslivets behov for kompetanse på nivå praktisk rettet tertiærutdanning.
1 Årskonferansen for fylkeskommunale fagskoler 2008 Nasjonale planer, hvorfor det ? v/fylkesopplæringssjef i Oppland, Jørgen Skaug.
Revidering av nasjonale planer (teknisk) Nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. LærerkonferansenInnlandet 13. – 14. november 2013.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Valgfag på Kastellet skole
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
IHR eksternt finansiert virksomhet Resultater av arbeidsgruppe 2 Sluttrapport tilrettelegging økonomistyring EFV-V plangruppen 2.februar 2014.
Næringslivsøkonomi (NØ)
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Lederutdanning på fagskolenivå Styrke arbeidslivets eierskap til fagskoleutdanningene - profilering av fagskolen som arbeidslivets skole. Dialog med skolene,
Mandat og rammeverk for evalueringen
Faglig ledelse, hva er det?
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Kompetanse for framtiden
Fordypningsemner: Vurderingsform
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
EiT Landsby.
10. Organisasjoners effektivitet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Informasjon om fagvalg til Vg2
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Sensorveiledninger på MN
I: Jus som ramme for beslutningssystemer i
Utskrift av presentasjonen:

Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse

* Fagskolen Innlandet inviterte fagskolen på Østlandet for å utarbeide et felles svar til høringen. * Foreslo et grunnleggende LØM, som kunne/skulle gjøres fagrettet og operativ i fordypninger og/eller * Være del av innholdet valgbare emner.

* Temaer i faglig ledelse som arbeidslivet har etterspurt, ikke minst framkom det ønsker i fagråd for elektro ved Fagskolen Innlandet i * Ønsket var mere ledelse, anvendt økonomisk forståelse, bedre kommunikasjon og refleksjon

* Temalista i innspillet fra Fagskolene på Østlandet ble akseptert, og redigert noe. * Tilføyd 3 nye tema.

* Kvalitetsstyring og kvalitetsledelse (ISO 9000, Lean, JIT, TQM) * Digital kompetanse og elektroniske kommunikasjonsverktøy * Teamutvikling, gruppeprosesser og relasjonsbygging * Kompetanse (analyse, utvikling, rekruttering, bemanning) * Veiledningspedagogikk * Aktuelle lover, forskrifter og rapporteringskrav * HMS og Internkontroll (hva skjer i samfunnet i dag?) * Bedriftskultur (skape effektivitet og trivsel, og tilfredsstille menneskelige behov) * Kommunikasjon internt og eksternt (internmarkedsføring), skriftlig og muntlig * Faglig kalkulasjon og budsjettering * Økonomistyring på prosjektnivå * Faglig investerings- og lønnsomhetsvurdering * Planlegging og styring av arbeidet * Effektiv produksjon og prosjektadministrasjon (7 forutsetninger for effektiv drift -nødvendig riktig informasjon, tegninger, framdriftsplaner, riktig bemanning, riktig materiell, utstyr og verktøy, tilgjengelighet, tillatelser) Kvantifisert til fagskolepoeng

* Undervisningen i faglig ledelse bygger på LØM- emnet og en videreutvikling av relevante tema fra dette emnet i studieplanene for fordypningsemner og lokale fag. Faglig ledelse er således ikke et eget emne, men inngår som integrert tema i fordypningsemnene og lokale fag. * Innholdet i LØM- emnet og dets tema skal gi studentene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse for å: * vurdere og analyserer bedriftens økonomiske situasjon * forstå markeds- og ledelsesutfordringer (lederrollen, teambygging og medarbeideroppfølging) * foreta hensiktsmessige og begrunnede valg Per-Erik Jevne

* Kandidaten skal ha kunnskap om hva faglig ledelse innebærer. * Overordnet innhold: * Forretningsmessig prosjektforståelse, kunnskaper om lederutfordringer i prosjektrettet virksomhet, bransjekunnskap, kunnskaper om rapporteringskrav, involverende planlegging og styring av økonomi, tid og kvalitet i bedriftens verdikjede. * Hvilke kunnskaper skal ligge til grunn: - Bestått eksamen i LØM- emnet - Forretningsmessig prosjektforståelse (prosjektrettet virksomhet, helhetsforståelse for byggeprosessen og samarbeid/koordinering på byggeplass). - Kunnskap i prosjektstyring (prosjektledelse, prosjekteringsledelse og byggeledelse) samt innsikt i prinsippene for å oppnå effektiv og sikker produksjon. - Kjennskap til lover, forskrifter, pålegg og rapporteringskrav som gjelder næringen og bedriftene. - Kunnskap om involverende planlegging, samhandling og styring av økonomi, tid og kvalitet i prosjektrettet virksomhet. (byggeplass- økonomi) - Bransjekunnskap (historie og særtrekk i et verdiskapingsperspektiv) * Organisering og gjennomføring av opplæringen: - Litteratur og læremidler. - Mappevurdering og tverrfaglige prosjektoppgaver. - Problembasert læring