Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kompetanse for framtiden

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kompetanse for framtiden"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kompetanse for framtiden
Fagskolen i Vestfold Kompetanse for framtiden fiv.no

2 Revidering av plan, fordypning elkraft
Initsiert av DSB, NKOM og Nelfo Årsak, tilpasse studiet til dagens behov. Integrering av nytt emne, Ekom. Tilpasse til nye og reviderte regelverk, FEK osv. Styrke faglig ledelse, inn i alle 2.klasse emner. DSB-Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap. NKOM-Nasjonal kommunikasjonsmyndighet. FEK- Forskrift om elektroforetak og kvallifikasjonskrav. EKOM – elektronisk kommunikasjon.

3 Samarbeidsprosjekt Oppstart januar 2015
Deltagere: myndigheter, organisasjoner, fagskoler Myndigheter: DSB, NKOM Organisasjoner: Nelfo, Norsk Industri, Energi Norge Skoler: Fagskolen Innlandet, Fagskulen Sogn og Fjordane, Fagskolen i Vestfold + Fagskolen Tinnius Olsen som har blitt med i sluttspurten. Ferdig august 2016, med prøveplanen klar ved skolestart 2016 Hel

4 Utfordringer Ingen endring av overordnet læringsutbyttebeskrivelser (NOKUT-krav) Ingen endring av navn på fordypningen (NOKUT- krav) Enighet om emners innhold og omfang (antall fagskolepoeng) Lage læringsutbyttebeskrivelser i de enkelte emner Første.

5 Konklusjon Fordypningen elkraft er revidert/modifisert slik at den er bedre tilpasset bransjens og samfunnets behov og krav Ekom emnet er integrert i utdanningen Faglig ledelse er styrket og er inne i alle 2. klasse emner Prosessen har vært krevende da det er ulike holdninger til endring og hva som kan godtas og ikke Viktig at en part har vært pådriver. Følger en

6 Elkraft Tilfredsstiller den teoretiske del for å bli godkjent av DSB for å være ansvarlig for planlegging, vedlikehold og installasjon av elektriske anlegg i alle typer av el. Installasjoner. Elkraft En fagskoleingeniør med fordypning innen elektro kan lede og være ansvarlig for planlegging, vedlikehold og installasjon av elektriske anlegg. Utdanningen kvalifiserer til installatør eller ansvarlig driftsleder, og gir mulighet for arbeid i elverksbransjen, elektro-installasjonsbransjen, industri, handel og rådgivning. Fordypning elkraft Elektro er et vidt begrep som omfatter alt fra produksjon og fordeling til forbruk av elektrisk energi.  Fagområdet elektro består av flere elementer som er nødvendige for at dagens samfunn skal kunne fungere. Her kan en kort nevne stabile strømleveranser, lysanlegg, varmeanlegg, enøk, linjebygging, dimensjonering av tekniske installasjoner i bygg, elektriske maskiner m.m. En fagskoleingeniør med fordypning innen elkraft kan lede og være ansvarlig for planlegging, vedlikehold og installasjon av elektriske anlegg. Dette innebærer arbeid både på linjer og tekniske installasjoner i bygg. Arbeidet krever gode kunnskaper om lover, regler samt teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter slik at konkrete og problemorienterte oppgaver blir løst på en tilfredsstillende måte. Utdanningen til fagskoleingeniør innen elektro kvalifiserer for arbeid innenfor installasjonsbedrifter, elverk, elektroteknisk rådgivning og salg av tekniske hjelpemidler og systemer. Opplæring etter denne læreplanen tar også sikte på å dekke de teoretiske kravene for å kunne søke autorisasjon som sakkyndig driftsleder, elektroinstallatør, kontrollør, salgsingeniør og heisinstallatør.

7 Ekom? Tilfredsstiller den teoretiske del for å bli godkjent av NKOM for å være ansvarlig for elektroniske kommuniksasjons anlegg

8 Fiv.no


Laste ned ppt "Kompetanse for framtiden"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google