Å stable en egen identitet på bena Om kropp, språk og identitet i Lars Amund Vaages roman Kunsten å gå (2002)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Fra ord til liv Mars 2011.
HELSE OG LIVSSTIL.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Hvorfor passer eventyr for barn?
1 Tema Vg1, kap 2.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Roman- og novelleanalyse
Tale- og debatteknikk av Lars-Henrik Paarup Michelsen
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Om å skrive om litterære tekster
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
God kommunikasjon på nettet
Fra ord til liv April 2010.
Fra ord til liv Februar 2010.
Kapittel 2: Episk diktning
OPERAPROSJEKTET -en presentasjon. OPPRINNELSEN Begynnelsen av 80 – tallet, New York Utviklet seg videre til The Royal Opera House i London Kurs for lærere.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
"God bagasje på livets reise."
Litterære virkemidler
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Å snakke med seg selv, fali det?
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Strukturell analyse -a short introduction
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Fortellinger som metode.
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Å skrive noveller.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Hva er karnevel for oss i Sommerly?
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Å stable en egen identitet på bena Om kropp, språk og identitet i Lars Amund Vaages roman Kunsten å gå (2002)

Innledning Nietzsche en ivrig turgåer Kunsten å filosofere knyttes til kunsten å gå Finnes det en kropp uten betydning? Kroppslige skavanker som uttrykk for krisetilstander Eks. Thomas Mann Trolldomsfjellet (1924) og Dag Solstads ”Invaliden” (1965) og Ellevte roman, bok atten (1992)

Forfatterskapet Lars Amund Vaage har gitt ut: romaner en novellesamling skuespill lyrikk barnebøker

Forfatterskapet Melankolien er grunntonen i forfatterskapet Falltematikken – det fysiske og det mentale fallet (sammenbruddet) Erindring, tilbakeblikk og refleksjon Det allegoriske Allegori er en billedlig fremstilling av en abstrakt egenskap eller idé. Eks. Det kroppslige uttrykket blir en konkret substitutt for en manglende evne eller vilje til språklig kommunikasjon. Er det mangelen på språk som fører til den fysiske lammelsen? Musikaliteten – det ligger en forståelse av musikken og dens vesen i teksten

Presentasjon av Kunsten å gå Narrasjon: Jeg-fortellerens indre monolog og erindring. Den voksne Svein som ser tilbake. En form for selvanalyse Fortellerens (u)pålitelighet Romanen veksler mellom nåtid (erindring) og fortid (håp) Denne vekslingen i tid skaper et fragmentert, assosiasjonsrikt og ”springende” uttrykk

Presentasjon av Kunsten å gå ”Då eg var berre eit barn blei eg ramma av sjukdom.” (s. 5) 50/60-tallet stedet er en liten bortgjemt øy på Vestlandet samtidens sosiale omveltninger har gjort sitt inntog på øya leseren får vite relativt lite om Sveins nåværende tilværelse

Tenkepause Hvorfor har Svein et så sterkt behov for å se seg tilbake til barndommen?

Tittelen Den bokstavelige betydningen og den metaforiske betydningen Det er en paradoksal tittel for Svein faller flere ganger, bestefaren faller og Ragnvald faller nesten Å gå vs. Å falle Normalitet vs. Avvik Å tale vs. Å tie Å gå videre – å gå sine egne veier - å bli seg selv

Noen mulige innfallsvinkler Fall: Det konkrete fallet – Svein faller flere ganger. Det symbolske fallet – fallet omgir seg med et komplekst felt av konnotasjoner som peker i retning av mentalt fall og selvdestruksjon Kan fallet være en redning? En måte han fysisk eller kroppslig kan beskrive for omverdenen det han ikke kan fortelle med ord Kan fallene og den fysiske og psykiske lammelsen være konkrete uttrykk for Sveins sorger?

Noen mulige innfallsvinkler Språk – Svein oppnår innsikt i sin egen forhistorie gjennom å gi den et kreativt uttrykk. Å reise seg fra fallet innebærer også å erobre sitt eget språk. Å fortelle frem sitt eget liv (identitet). Å skape seg en biografi eller en identitet. Å forstå seg selv ved å finne tilbake til hvem han var som barn. (Båtbyggeriet)

Noen mulige innfallsvinkler Kropp – Kunsten å gå er en usedvanlig kroppslig og fysisk roman Kroppen som et verktøy som overtar språkets kommunikative funksjon (den semiotiserte kroppen) Kroppsligheten kommer til uttrykk i beskrivelsene av kroppslig bevegelse og stillstand, alderdom og sykdom Peter Brooks (Body work) hevder at kroppen er ufravikelig knyttet til opplevelsen av identitet: ”it is on the body that we look for the mark of identity” Kroppsskriften binder sammen kropp og identitet og kropp og fortelling

Noen sentrale begivenheter Svein faller gjentatte ganger og blir til slutt liggende Han reiser seg og går Han begynner å fortelle sitt liv

Romanens form: Kroppens bevegelse som sjanger Den retoriske situasjonen kan bringe tankene hen mot essay-sjangeren Alle spørsmålene som stilles. Det utforskende, utprøvende og analytiske Spaserturen er blitt stående som et klassisk bilde på essayets frie forsøkskarakter Det å gå er ikke lenger en ”uskyldig” bevegelse, men et middel for å oppnå erkjennelse

Tenkepause Presenter Kunsten å gå med hovedvekt på tittelen Presenter Kunsten å gå med hovedvekt på identitetsproblematikken Presenter Kunsten å gå med hovedvekt på tematikk og fortellemåte

Tematikk Hva handler så denne boken om? Fantasi og virkelighet Barndom og pubertet Sykdom Kropp (For)Fall Identitet Å fortelle (skrive) sitt liv Fellesskap og ensomhet Osv.

Avslutning Ytre sett er Kunsten å gå fortellingen om hvordan Svein først mister evnen til å gå, for deretter å tilkjempe seg den igjen. Denne taps- og gjenerobringsprosessen er uløselig knyttet til å miste respektive gjenvinne sitt eget språk, og språket er igjen knyttet til det å kunne tenke og dermed fastholde ”seg selv” Å være uten identitet/språk er å være utenfor sin egen kropp Den som er utenfor sin egen kropp kan heller ikke gå Teksten vever tette bånd mellom kroppen, språket og identiteten