Bibliotekenes plass i profesjonsutdanningene OU-kurs FFs fagpolitiske foreninger 10.-12.02.10 Mellom forandring og forankring? Hilde Trygstad Diakonhjemmet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Kvalifisering av universitets- og høyskolekandidaten Biblioteket som støttespiller for utdanningene Det 72. norske bibliotekmøte, Hamar 2010 Eystein Gullbekk.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Kompetansekartlegging
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
Hvordan arbeider bibliotekutdanningen ved HiO for å møte kompetansebehovet i UH-institusjonene? Innlegg på UHRBs åpne møte om kompetansebehov og kompetanseutvikling.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Arne Jakobsson. Universitetsbiblioteket i Oslo, Bibliotek for medisin og helsefag Open Access Journals Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Kvalifikasjonsrammeverk
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Kvalifikasjonsrammeverket
Foreløpige prioriteringer for 2018 Olav Bolland Dekan - Fakultet for Ingeniørvitenskap
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Gjennomføring av tilsynet
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Forskningsstøtte ved UBA
Utskrift av presentasjonen:

Bibliotekenes plass i profesjonsutdanningene OU-kurs FFs fagpolitiske foreninger Mellom forandring og forankring? Hilde Trygstad Diakonhjemmet høgskole bibliotek og læringssenter

Disposisjon Det læringsstøttende bibliotek Det forskningsstøttende bibliotek Det digitale, men også analoge bibliotek Det publiserende bibliotek

Fagbibliotektes primæroppgave Delta i kunnskapsutviklingen ved å stille til rådighet samlinger, kompetanse og tjenester av høy kvalitet og gi merverdi til: Undervisning Læringsmiljø Studiemiljø Forskning, utvikling og formidling Administrasjon

Læringsstøttende bibliotek Livslang læring Biblioteket som læringsarena Fra undervisning til læring Kunnskapsbasert praksis Bibliotekaren som formidler av informasjonskompetanse & -ferdigheter

Kvalitetsreformen Digitale vitenkilder, integrasjon institusjonens LMS Studentenes arbeidskrav fordrer bruk av litteratur utover pensum Kildekritikk og akademisk redelighet Mer forpliktende samarbeid mellom bibliotek- & fagansatte Informasjonskompetanse

Ferdigheter som gjør en person i stand til å identifisere når informasjon er nødvendig, og som setter vedkommende i stand til å lokalisere, vurdere og effektivt anvende denne informasjonen. Begrepet er nært knyttet til digital kompetanse som er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale verktøy og medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet.

Informasjonskompetanse Utvikling av informasjonskompetanse og digitale kompetanse har prioritet i utdanningssektoren. Akademisk redelighet og plagieringsproblematikken er sentrale elementer i dette arbeidet. En særlig aktuell utfordring er å integrere veiledning i informasjonskompetanse i de pedagogiske læringsplattformene (LMS) som brukes ved utdanningsinstitusjonene.

Kvalifikasjonsrammeverk Kunnskap - Bachelor 1. syklus: kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet Ferdigheter - Master 2. syklus: kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer

Informasjonssirkelen

Informasjonskompetanse BA 1.studieår 2.studieår3.studieår Søk i kataloger Grunnleggende kildekunnskap Grunnleggende søkestrategier Artikkelgranskning Skrive og lese referanser Introduksjon til sentrale helsefaglige databaser Medisinsk emneordshierarki (Mesh) Systematisk artikkelsøk Dokumentasjon av søkeprosesser Erfaringsbasert kunnskap Søkestrategier ift helsefag Offentlig informasjon Artikkelsøk Studiedesign

Forskningsstøttende bibliotek Faglig støtte Administrativ støtte Forskningsdokumentasjon som en del av bibliotekfeltet Opphavsrett Publiseringskanaler (OA/nivå) Kunnskapsbasert praksis Bibliotekaren som vitenskapelig assistent

Har forskerne bruk for... de klassiske bokfagene? ”alt” på www, men bare nesten.. biblioteket må følge etter forskerne! hovedfokus på digital informasjon (øyeblikkelig) institusjonsarkiv (drift, motivasjonsarbeid, rådgiving, IPR) e-research (data baser, genomics, climate, meteorology, etc) digitalisering av spesielle samlinger

Digitale bibliotek Fra steintavler til Bibliotek 2.0 der brukerne bidrar med innhold og selv bestemmer hvordan data skal utnyttes. Men, e-biblioteket er ennå ikke her… Bibliotekaren som veiviser og medspiller

Publiserende bibliotek Publish on demand Open access Open archives Biblioteket som( i samarbeid med forfattere, forskere og myndigheter) tilrettelegger for enkel tilgang til kvalitetssikret informasjon.

Det integrerende bibibliotek Læringssenter Studiemiljø Faglig og sosial møteplass student – student student – ansatt ansatt – ansatt eksterne brukere Tverrfaglig arena Biblioteket som læringsarena

Kompetanseutvikling (Oppdatert) Kompetanse er nøkkelen til innflytelse i kunnskapsorganisasjoner! Livslang læring må også omfatte bibliotekansatte? Arbeide for rett og plikt til faglig fordypning i arbeidstiden. Organisasjonsarbeid både lokalt på arbeidsplassen og nasjonalt og internasjonalt gir mye faglig påfyll! Kompetanse betyr konkurranse på latin

Formelt rammeverk UH-bibliotek Lov om universiteter og høyskoler NOKUTs forskrift og kriterier Den årlige budsjettproposisjonen Offentlige utredninger og meldinger Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning Rammeplaner

Lokalt rammeverk Institusjonenes strategidokumenter Studie- & fagplaner Organisasjonsstruktur og linjer Råd- og utvalgsstruktur -generelle -bibliotekspesifikke

Dannnelsesutvalget Og dette understreket Hagtvet på spørsmålet om hvis han fikk lære studentene tre ting som har med dannelse å gjøre(AP, s. 7): Still et interessant spørsmål og skriv det ned Få hjelp til å finne den mest interessante litteraturen på området (min utheving) Diskuter med likesinnede! Les innstillingen her:

Litteratur Evidensbaserat biblioteksarbete som en metod att stimulera kompetensutveckling Forskarservice Hernes, Gudmund. Kapital feil. Dagbladet Hernes, G (2007) New Public Management og sosial kapital i den norske modellen Information behaviour of the researcher of the future Ithaka’s 2006 Studies of Key Stakeholders in the Digital Transformation in Higher Education 0Transformation%20in%20Higher%20Education.pdf Unga forskares behov av informationssökning och IT-stöd