Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Forventninger og videre arbeid…...
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Skolevandring.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Kompetanse for mangfold Sakshaug skole Vegen blir til mens vi går…
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Hva er Ung:leder? Norsk Friidretts storsatsing på ungdom som frivillige bidragsytere og lokale aktivitetsskapere. Ungdom vil og kan – vi må bare satse.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kåre J. Straume Skuleleiarmøte KUNNSKAPSLØFTET REFORMARBEID I RAUMA 2006.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Innspill på hvordan samspill i og mellom skoler kan bidra til forandring Hva kan nettverkstenking og dialogkonferanser by på? Torbjørn Lund, Universitetet.
Senter for læring og utdanning
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Skolebasert kompetanseutvikling
Helsesøsterkongressen 2017
Creative response process
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Asker - mulighetenes kommune
Realfagskommune – ideer om nettverk fra Torbjørn Lund
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Innovasjon i lokalarbeidet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning Lærende nettverk Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning

Slik organiserte vi læreprosessene 2

“Det digitale nettsamfunnet” Samfunnet endres Bilde hentet fra Biip.no “Det digitale nettsamfunnet” 3

Nettverk som idè Om du sparker en stein, kan du med ganske stor sikkerhet si hva som skjer… Om du sparker en hund, er derimot forutsigbarheten langt mindre. Nettverksidelogi bygger på samhandlinger om det uforutsigbare, det uforklarlige og det konstant uferdige…. Mens prosjekter handler om det planlagte, det forklarlige, og det ferdige… Torbjørn Lund, UiT.

vs. Hierarkisk logikk Nettverkslogikk Bygger på en hierarkisk struktur Klar agenda med et klart bilde av målet «Enveisflyt» av kunnskap – «leverandør – konsument forhold» «Noen andre» har ansvaret for kvaliteten og innholdet. Åpen struktur – som endrer seg. Åpen agenda – med åpne målformuleringer Deling av kunnskap – deltagere bygger ny kunnskap på medbrakt kunnskap. Alle deltagere har et likeverdig ansvar for kvaliteten og innholdet.

Nettverkets intensjoner Å bygge relasjoner og samarbeid mellom de som er involvert Skape arenaer for kollektive refleksjoner som gjør det mulig for deltakere fra ulike steder å se seg selv i lys av andre. Utveksle erfaringer mellom ulike organisasjoner som redskap for å videreføre forandring.

Organisasjonens utviklingsarbeid Økologi for læring Organisering av læring og kunnskapsutvikling Organisasjonsutvikling Nettverket struktur Dialoger Idèer Refleksjon Nye planer God praksis Kritisk praksis Teori Grupper i organisasjonene Grupper på tvers av organisasjonene Plenum Organisasjonens utviklingsarbeid Aksjonslæring Deltakelse Forpliktelse Gjensidighet Læring som sosial samspill Fritt etter Torbjørn Lund, UiT

Hva kjennetegner gode nettverk mellom organisasjoner: Utvikler, støtter opp om og forsterker relasjoner Avklarer tydelige hensikter og engasjement til arbeidet Sikrer frivillig deltagelse Involverer og vedlikeholder ledernes engasjement Bygger effektive og fleksible kommunikasjonsstrategier Lærer fra alternative perspektiver innen og utenfra organisasjonene Opprettholder ressurser i form av tid, penger og energi McLaughlin (2008) Colleen McLaughlin is an international consultant at the Faculty and is also a professor of education at the University of Sussex. She is also a fellow of the British Association for Counselling and Psychotherapy and the RSA. Her current responsibilities include being Director of International Initiatives as well as directing the therapeutic counsellor training and SUPER (Schools University Partnerships for Educational Research). She taught in secondary schools and worked as an advisor in a local education authority before coming to the then Institute of Education in 1985. Her recent research has focused on HIV education in Africa (with the Commonwealth Centre for Education); bullying and pupils with special educational needs and disabilities; counselling in schools; and aspects of personal, social and emotional development in schools. Support for international educational reform is also now a major area of work. She edited the journal Pastoral Care in Education for ten years and is now an editor of the Educational Action Research Journal. She has been involved as an advisor to governments and NGOs on the personal and social dimensions of schooling. She has researched care and counselling in schools, positive alternatives to school exclusion, bystander behaviour in bullying and how universities can work in partnership with schools to generate useful educational knowledge.

Oppsummert Lærende nettverk… … bygger på troen på merverdi; 2 + 2 = 5 … tar utgangspunkt i, og fordrer at det foregår et lokalt utviklingsarbeid i deltagernes organisasjoner hjemme. … er forpliktende for deltagerne … blir akkurat så bra som deltagerne gjør det.

Lykke til… Takk for meg!