Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal geodatastrategi fram mot 2025 - alt skjer et sted
GIS-nettverk Trøndelag, Stjørdal Mona Høiås Sæther, Trondheim kommune Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted

2 Nasjonal geodatastrategi
KMD - november 2018 digitalt/nasjonal-geodatastrategi/ Handlingsplan - vår 2019 Hva skal skje de neste årene? Prioriterte aktiviteter Sektorspesifikk/tverrsektorielt Sentrale samfunnsutfordringer Digitalisering av offentlig sektor

3 Visjon og hovedmål Norge skal være ledende i bruk av geografisk informasjon. For å klare det, må vi bli enda flinkere til å samarbeide på tvers av sektorer. (Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland)

4 Vi er avhengige av geodata
Fordi: “alt skjer et sted” – hver dag

5 Prosessen Norge digitalt - Samordningsgruppa Geodatarådet “Høringer”
Arbeidsgruppe (prosess styrt av Agenda Kaupang) Geodatarådet “Høringer” Hva skjer internasjonalt?

6 Tverrdepartemental prioritering
Geodatarådet: “Må sikre at arbeidet er forankret hos alle” Samarbeid sikrer gjennomføring Vi har ulike roller, men det handler om et felles kunnskapsgrunnlag og utnyttelse av dette Et godt samspill innebærer at data, tjenester og løsninger gjenbrukes Sikre integrerte og helhetlige digitale tjenester Hvor er alt? Hva er det? Hva foregår? Hvordan henger ting sammen? Vi må vurdere egne tjenester opp mot andres tjenester

7 4 hovedområder

8 1. Datainnhold Prioritering av innhold og krav
Nasjonalt Kommunalt Prioritering av innhold og krav Organisering av forvaltning og tilrettelegging av offentlige data Robuste, autorative kjernedata Stordata Åpne data (PSI-direktivet)

9 2. Teknologi og verktøy Dataflyt og fellesløsninger
Standarder og grensesnitt Ny teknologi, plattformuavhengighet 3D/BIM Tidsserier Sensordata

10 3. Samspill, datadeling Norge digitalt; offentlig sektor, privat, frivillig - ++? FoU, utdanningsinstitusjoner Privat sektor (dataproduksjon?)

11 4. Rammebetingelser Finansiering Regelverk Ordinære bevilgninger
Offentlige gebyrer Inntekter fra salg Samfinansiering Øvrige “kilder” Sikre trygghet og forutsigbarhet Regelverk Prinsipper og mekanismer for nasjonal prioritering og innsats

12 Handlingsplanen Henvender seg mot viktige utfordringer på geodataområdet, jfr strategi sentrale samfunnsutfordringer digitaliseringen av offentlig sektor Omlag 30 tiltak, flere utvikles Tverrsektorielt, sektorvis Ansvar, deltaker, tidsrom KMD hovedansvarlig KV koordinerer Samordningsgruppa godkjenner

13 Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025
Det fremtidige kompetansebehovet handler helt overordnet om å ha kunnskap om hvordan mulighetene som ligger i teknologien kan utnyttes i virksomheten. gsstrategien/Digitaliseringsstrategi-juni2019.pdf WMS, WFS, GI, GS, API, FIKS (altinn, bank-id…)

14 Utviklingen av mer avanserte digitale tjenester
Hvordan ta det neste steget? Kommune 3.0

15 Brukerrettede tjenester
Dersom reelle brukerbehov skal være sentrum for digital tjenesteutvikling, må brukerne involveres tidlig og ofte nok til å kunne ha påvirkning på hele utviklingsløpet. (IT i praksis 2019)

16 Trygge tjenester Digital sikkerhet er en grunnleggende forutsetning for å opprettholde tillit til offentlig sektors IT-systemer og offentlige digitale tjenester. Konfidensialitet Integritet Tilgjengelighet 1 av 5 prioriterte områder: Kritiske samfunnsfunksjoner er understøttet av en robust og pålitelig digital infrastruktur

17 Tiltakene skal bidra til: Digitaliseringsstrategien Geodatastrategien
Bedre ressursbruk og en mer effektiv forvaltning Styrket samarbeid mellom statlig og kommunal sektor, økt datadeling Utvikling av sammenhengende tjenester Utvikling av et mer digitaliseringsvennlig regelverk Tilgang til nødvendig felles funksjonalitet og arkitekturer (felles økosystem) Bedre ressursbruk og en mer effektiv (geodata)forvaltning Velfungerende samspill om forvaltning, deling, utvikling og innovasjon mellom sektorene Nasjonalt kunnskapsgrunnlag av geografisk informasjon som møter viktige samfunnsbehov Rammebetingelser som er forutsigbare og godt tilpasset utfordringene i det digitale samfunnet Felles løsninger og teknologi som understøtter en effektiv oppgaveløsning og åpner for nye bruksmuligheter i samfunnet

18 Lykkes med digitalisering?
Geomatikk er råvaren i digitalisering (A. Nossum) 80% av all informasjon som søkes er relatert til sted Vi må markedsføre geodata som viktig ressurs i arbeidet Kart som viser status brøyting % færre telefoner (Trondheim bydrift) 1 av 6 mål i regjeringens digitaliseringsstrategi: I 2025 utnytter offentlig sektor potensialet i deling og bruk av data til å lage brukervennlige tjenester, og for å bidra til verdiskapning for næringslivet.

19 Vi må rydde i huset og så må vi invitere til besøk!
“Orden i eget hus” Oversikt over egne data, hva dataene betyr, hva de skal brukes til, hvilke prosesser de inngår i, og hvem som skal bruke dem Ta stilling til hvilke data som kan gjøres tilgjengelig for gjenbruk i offentlig sektor, og videre bruk av privat sektor (Digitaliseringsrundskrivet 2018) Vi må rydde i huset og så må vi invitere til besøk!

20 Geomatikerens rolle? Vis fram ”gullet” vi sitter på
Sikre kvalitet og fullstendighet Lær om hverandre Lær av hverandre Samarbeid og deling


Laste ned ppt "Nasjonal geodatastrategi fram mot alt skjer et sted"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google