Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Pedagogisk analyse.
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
”MYNDIGE, STERKE SKOLELEDERE SKAPER SUKSESS!” Foredrag på årsmøtet 2007 Norsk Skolelederforbund, avdeling Rogaland Haugesund, 16. mars 2007 University.
Forum for EVU og digitale medier i læring
IKT Orkide Ledelse og Skole
Ledernes rolle som endringsledere
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Vurdering for læring på Linderud skole
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
”Litt bedre i dag enn i går”
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Senter for atferdsforskning
Profil og omdømme Modul 2 Profilbygging Mål for denne modulen:
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Verdas beste skule,… på Toftøy ! Ingen utanfor - alle med ! Vi klarer alt ! Læring og trivsel for alle ! Visjon 1 Kva kan ein rektor ynskje seg Th Kittelsen.
Vedlegg 1 kompetanseveileder
Kampen skole Vår visjon:
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Skolebasert kompetanseutvikling
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Innovasjon i lokalarbeidet
Skolebasert kompetanseutvikling
KLASSELEDELSE Senter for atferdsforskning Universitetet i Stavanger
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring. Svein Størksen Senter for atferdsforskning Mobbekurset Oslo 2008

Endring i skolen er lett å foreslå, vanskelig å implementere og særdeles vanskelig å opprettholde ( Hargreaves, Fink 2006) Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering ”Ord for dagen”

Innovasjon Erfaringer Gjennom involvering i systematisk, langsiktig arbeid synes skoler å bli i stand til å implementere en endringsprosess. Videreføring av endringsarbeidet representerer en stor utfordring. Nøkkelen til en vellykket videreføring ligger i at skolen makter å ta i bruk og utvikle strategier og strukturer nødvendig for å oppnå varig endring. Bevissthet om at endring skal synes over tid - Dynamisk

1.Kommer knapt ut av startblokka 2.Starter godt, men blekner etter hvert 3.På veg mot varig endring Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Karakteristikk av skoler som skal jobbe systematisk over tid

Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Læring i organisasjoner Bruksteori/styrende verdier HandlingFeil/tabber Enkeltkretslæring (endre handling) Dobbelkretslæring (endre styrende verdier)

Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Prosess- Refleksjon Visjon/ideHandling Prosess Refleksjon Synlig for: Elever Lærere Foreldre Nærmiljø Skoleeier

Motivasjon i kollegiet for å delta i et endringsarbeid kan påvirke resultat av arbeidet og om videreføring er mulig. Hvor ”klar” organisasjonen er for et systematisk endringssrbeid påvirker også resultat og videreføring. Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Motivasjon

…er ein påverknadsprosess som inneber å inspirere og støtte andre mot ein uttalt visjon for skulen som er basert på klare personlege og profesjonelle verdiar Bush & Glover (2003) School leadership. Nottingham : NCSL s.8 Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Ledelse….

Formell ledelse Prosjektgruppen I klasserommet I elevgruppen (elevrådet) I foreldregruppen Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Ledelse på flere nivå

Hovedmål: Redusere mobbing hos elever ved skolen Bli bedre i forhold til skjult mobbing Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Målsetting

Struktur Fornying – f.eks. Nye mål og erstatte aktiviteter som blir tatt bort ”Overvåkning” og fortløpande evaluering Ledelse på alle nivå – ledelse, personale, elevar,foreldre Vedlikeholdsarbeid- kursing av nye i personalet Forståelse for endringsprosesser Støtte og forventing Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Suksesskriterium