Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Strategisk hierarki Regnskap AS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Strategisk hierarki Regnskap AS."— Utskrift av presentasjonen:

1 Strategisk hierarki Regnskap AS

2 Strategisk hierarki - oppbygging
Misjon Fordelen med et strategisk hierarki er at hele selskapets strategi kan vises på en side. På neste side kan du se et eksempel som viser hvordan dette hierarkiet kan bygges opp. Visjon Hovedmål Strategier Verdigrunnlag

3 Eksempel Regnskap AS Nysgjerrig/ Ansvarlig / Modig / Engasjert Misjon
Vi skal være den foretrukne tillitspersonen i vårt nærområde Visjon Vi er våre kunders økonomisjef Hovedmål Kunden skal se at beløpet på fakturaen som ikke gjelder lovpålagt regnskapsførsel er over 30 % Kundene skal oppleve at vi har god innsikt i driften og at vi løpende ser etter forbedringer Kundene skal oppleve at vi er i forkant på moderne skyteknologi i alle relevante prosesser Kundene vil oppleve at vi har engasjerte medarbeidere som bryr seg om driften Strategier Vi skal styrke vår kompetanse på bedriftsøkonomi og analyse Vi skal gjennomføre ledelses- og personalutviklings-programmer Vi skal utvikle nye produkter til kundene og se på nye prismodeller Vi skal Implementere skytjeneste x Nysgjerrig/ Ansvarlig / Modig / Engasjert Verdigrunnlag

4 Vi skal kjempe for at regnskapsføreren blir
MISJON Vi skal kjempe for at regnskapsføreren blir sett på som hjelperen i bedrifters økonomiske hverdag Misjonen til et selskap er det selskapet vil GJØRE. Misjonen er som regel uavhengig av hva selskapet vil oppnå med aktiviteten det gjennomfører. Hvis aktiviteten er ønsket av markedet, vil selskapet leve bedre og vokse raskere. Det er derfor hensiktsmessig å formulere en misjon som markedet forstår, bifaller og aller helst vil støtte aktivt. Hva vi i Regnskap Norge skal kjempe for hver dag! Grunnen til at vi står opp om morgenen. Vi vil at den nye regnskapsrådgiveren skal bli sett på som en nøkkelaktør i norske bedrifters økonomiske hverdag. Regnskapsrådgiveren er tettest på bedriftene, det er de som kan analysere tallene for å gi de gode rådene i hverdagen.

5 Visjon Visjonen til et selskap er det som selskapet vil OPPNÅ med det selskapet gjør. I mange selskaper er det en posisjon. I andre selskaper er visjonen effekten av det selskapet gjør. Det vil forandre en eller flere tilstander i seg selv, i markedet det betjener eller begge deler. Den nye posisjonen eller tilstanden er selskapets visjon. Hva vi i Regnskap Norge skal kjempe for hver dag! Grunnen til at vi står opp om morgenen. Vi vil at den nye regnskapsrådgiveren skal bli sett på som en nøkkelaktør i norske bedrifters økonomiske hverdag. Regnskapsrådgiveren er tettest på bedriftene, det er de som kan analysere tallene for å gi de gode rådene i hverdagen.

6 HOVEDmål Verdifull for medlemmene Verdifull for bedriftene Hovedmål1:
Hjelpe våre medlemmer å levere nyttige styringsråd Verdifull for bedriftene Synliggjør verdiskapningen bransjen/profesjonen bidrar til Her skal du angi hvilke hovedmål som må nås for å støtte opp under visjonen. Målene bør være konkretisert, og kan med fordel være formulert ut i fra kundens perspektiv. Det kan også være noen interne hovedmål, men de har som oftest en effekt som kunden vil oppleve på en eller annen måte. Hovedmål1: Dere må levere en annen type råd og tjenester i fremtiden. Derfor er det en av våre hovedoppgaver å hjelpe dere med dette igjennom å tilby trening, produkter og tjenester som gjør dere i stand til dette. Hovedmål2: Det står en kamp om verdikjeden i fremtidens økonomirådgivningsmarked. Vi vil bli sett på som viktige (overskuddsmennesker) i Norsk verdiskapning. En av våre hovedoppgaver er derfor å synliggjøre verdien profesjonen/bransjen bidrar med Hovedmål3: Regnskapsførere må tre inn i en annen rolle. Vi skal derfor endre omverdenens (noe negative) syn på profesjonen. Vi må vise at vi kan være nøkkelaktører i styringen av norske bedrifter. Det er spennende å gi styringsråd!

7 strategier Autorisasjon, Rammebetingelser
Her skal kommer de konkrete prioriterte aktiviteter som skal støtte opp under hovedmålene. Det kan være at strategiene er mange, men det kan være en fordel å formulere disse på en slik måte at du ender opp med mellom 3 – 5 prioriterte strategier. Dette for å forenkle kommunikasjonen av strategien.

8 verdigrunnlag Verdigrunnlag:
Verdigrunnlaget er de verdier som regnskapsbedriften lever og styres etter. I eksempelet er det benyttet fire eksempler på såkalte honørord som raskt synliggjør verdiene. Disse ordene må imidlertid forklares nærmere slik at de gir mening til de ansatte. Verdigrunnlag: Regnskapet ligger til grunn for forståelse av bedriftens økonomi og dermed femtidsutsikter. Vi tror forståelsen av tallene og hva de betyr som grunnlag for rådene vi gir er et stort konkurransefortrinn. En rådgiver med formell kompetanse til å analysere regnskapet for å gi gode bedriftsnære råd er derfor enda viktigere i fremtiden


Laste ned ppt "Strategisk hierarki Regnskap AS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google