Ragnvald Riis Inge Vinje Terje Vangås

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Samarbeid mellom skole og hjem
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Noen utfordringer for skolene
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Hvordan intervjue en forsker?
Veiledning av elever / lærlinger
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Overgangsprosjektet.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Kroppsøvingsdidaktikk
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Nord-Trøndelag Leiar i barnehage og skule -store forventningar.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Framtida nå – les og forstå!
LP og evidens i undervisningen
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Samarbeid mellom skole og hjem
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Det viktige samarbeidet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Drop-In metoden i skolen
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Problemløsning.
Hva er viktig for elevers læring?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Ragnvald Riis Inge Vinje Terje Vangås
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Overgang for elever med spesielle behov
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ragnvald Riis Inge Vinje Terje Vangås Sammen om oppvekst Ragnvald Riis Inge Vinje Terje Vangås

Oppvekstperspektivet sett med barnets øyne Foresatte 0 år 5 år 10 år 15 år 20 år Offentlig Innsats: Barnehage Barnetrinnet Ungdoms- trinnet Vgs SFO Helsestasjon PPT Barneverntjenesten BUPA Kultur Frivillige organisasjoner

På vei fra barnehage til skole møter barnet endringer .. Hverdagen snudd på hodet Klokkestyrt Nye regler Mer voksenstyrt – ikke velge selv Mer stillesittende, mer fokus og konsentrasjon Færre voksne – blir mindre sett og må klare seg mer på egenhånd Fra størst til minst Forskjell i modning Forventes mer av dem – flere krav Passe på seg selv Mer ansvar – ta vare på egne ting Lokalene større og mange fremmede Endringer i relasjon til foresatte Skolen er todelt med SFO Forskjellig mandat, fokus, struktur, organisering og handlingsrom Barnehage Barnehage Grunnskole Grunnskole SFO Møter barn der de er og ser hvert barn hele dagen Fleksible, men organiserte læringsopplevelser Godt foreldresamarbeid – primært omsorgsfokus, men også veiledning og faglig fokus Tydelig læringsoppdrag med tydelig pedagogrolle Velorganisert med mål, planer, struktur, forutsigbarhet, dokumentasjon og evaluering Gode på formell, men dårligere på uformelle foreldrekontakt – motvekt i SFO

Barnets indre ressurser Robust? Vår ”enkle” beskrivelse av robusthet handler om ytre og indre ressurser. Barnets ytre ressurser (”jeg har”): Mennesker å stole på, Rollemodeller, som bl.a. ansporer meg til å gjøre ting på egen hånd (bli selvstendig) Sikkerhetsnett og tilgang til helse, utdannelse og velferd Bygge opp selvtillit/selvbilde - trene på ikke være redd for å si ifra Holde orden på klærne sine Flinkere til å ta i mot beskjed Jobbe med å gjøre ham mer trygg Hjelpes inn i sosiale relasjoner Lære seg at han også kan ta feil Tørre å si fra uten å henge ut andre Redd for å tråkke andre på terna Bli sett - slik at hun ikke blir borte i en gruppe Barnets indre ressurser ”Jeg er:” Selvbilde Omsorgsfull Stolthet Livsmot Ansvarlighet ”Jeg kan”: Kommunisere Løse problem Styre følelser og impulser Vise empati Skape relasjoner Kilde: Family Health International, Psykologisk institutt.

Overgangen til ungdomstrinnet beskrevet av lærere: Forskjellene beskrevet av elever, 14 år: Når vi går på barneskolen er målet å lære mest mulig, være sosial og å få gode manerer og god oppførsel. Mens når vi starter på ungdomskolen blir målene, og måten vi skal nå målene på helt annerledes: Før hjalp lærerne deg med alt du skulle, de gikk godt igjennom leksa di på forhånd osv. Nå får du mye mer ansvar for egen læring, og får karakter for måloppnåelse. Ungdomsskolen er mer seriøs og krevende. Overgang Barnetrinn Barnehage Grunnskole Ungdomstrinn SFO Lærerne har mange av timene knyttet til de samme elevene og elevene har få lærere å forholde seg til. Kjenner eleven (hele eleven) fra liten til stor Vurdering uten karakter - karakterfritt med hovedvekt på VFL, men klare læringsmål Fortsatt plass til frilek og lek og undring som metode Vurdering med karakter - mål, kriterier, vurderinger Flere lærere (faglærere) og fagfokus (nye fag) Overgang barn til ungdom/voksen Bevisstgjøring på læring (større ansvar for læringa, lekser, orden i sakene og økte forventninger til hva de skal kunne). Abstraksjonsnivået øker

14 åringene om hva det betyr å bli voksen: - Bytter interesser - leker ikke mer, mer data. Usikker, opptatt av hva andre sier og mener. Nye venner gir selvtillit. Fokus på andre ting, endrer fokus og mye annet å tenke på. Dette kan ta fokus vekk fra skolen og føre til slurv og dårlige resultater. Konkurranse kan være både og. Endrer arbeidsvaner - gjør lekser senere, av og til sent på kvelden. De fleste driver "multitasking". Mer ansvar fører til at man kan få dårlig samvittighet. Overgang Barnetrinn Barnehage Grunnskole Ungdomstrinn SFO Lærerne har mange av timene knyttet til de samme elevene og elevene har få lærere å forholde seg til. Kjenner eleven (hele eleven) fra liten til stor Vurdering uten karakter - karakterfritt med hovedvekt på VFL, men klare læringsmål Fortsatt plass til frilek og lek og undring som metode Vurdering med karakter - mål, kriterier, vurderinger Flere lærere (faglærere) og fagfokus (nye fag) Overgang barn til ungdom/voksen Bevisstgjøring på læring (større ansvar for læringa, lekser, orden i sakene og økte forventninger til hva de skal kunne). Abstraksjonsnivået øker

Evaluering i Hå kommune Dei synspunkta som oftast kjem fram i tilbakemeldingane: -Samtalen fungerer veldig bra, både frå barnehage til skule og frå barneskule til ungdomsskule. -Skjema med felles punkter er bra, slik at ein er førebudd på dei same tinga. 4/7/2017 Ragnvald Riis

Evaluering i Hå kommune - Ikkje tilfeldig kva informasjon som kjem fram, god systematikk rundt dette sikrar god overgang for ALLE -Gjev mykje informasjon slik at me er klar på ein annan måte til å ta i mot barna i 1.klasse -Skaper tryggleik for både lærarar, foreldre og elevar for ein god overgang -Bra å ha med elevane sjølv på samtalen, barneskule-ungdomsskule 4/7/2017 Ragnvald Riis

Evaluering i Hå kommune Foreldra og personalet i bhg var godt nøgde med trekantsamtalane, men skjemaet kunne vore forenkla ein del. Det var mange omgrep å forhalda seg til... (Dette går igjen i stort sett alle tilbakemeldingar) 4/7/2017 Ragnvald Riis

Evaluering i Hå kommune Positive erfaringar! Foreldra blir presentert for, og går gjennom skjemaet på den siste foreldresamtalen i barnehagen om våren.  Den største utfordringa for oss er å forklare innhaldet i skjemaet til foreldre med dårlige eller ingen norskkunnskapar. Enkelte av trekantsamtalene har gått på engelsk. 4/7/2017 Ragnvald Riis

Verdigrunnlag og prinsipper Barne-/elevperspektiv Økt foreldremedvirkning Likeverd; foresatte, pedagog i barnehage og pedagog i skole Helhetlig oppvekstperspektiv Kunnskap om, forståelse for barnet/eleven en forutsetning for profesjonelt pedagogisk arbeid TREKANTSAMTALE med utgangspunkt i Robust og lærende

Prosjektets forankring Styringsdokumenter Stortingsmeldinger, NOU 'er, Fylkeskommunale handlingsplaner Teori Systemteori Lærende organisasjoner Læring Forskning Overganger Barnehage, skole – kultur og tradisjon Resilience

Styringsdokumenter St.meld.nr. 16, 2006-2007 – og ingen stod igjen: tidlig innsats for livslang læring St.meld.nr. 31, 2007-2008. Kvalite4t i skolen St.meld. nr. 41, 2008-2009. Kvalitet i barnehagen St. meld. nr. 18, 2010-2011. Læring og fellesskap Meld.st.nr. 22 2010-2011. Motivasjon, mestring og muligheter Nou 2009: 18. Rett til læring Nou 2010: 18. Med forskertrang og lekelyst

Teori og forskning Teori Forskning Systemteori Økologisk systemteori, Bronfenbrenner, Inge Bø, Klefbeck og Ogden, Sirotnik K.A. Lærende Organisasjoner Senge Sølvi Lillejord Læring Ivar Bråthen Forskning Overganger, Senter for Adferdsforsning ved UiS, Brostrøm, OECD rapport, starting strong Skole-barnehage, tradisjon og kultur, Lillejord, Gunnar Berg Resilience. Borge 2003, Olsen og Traavik 2010

Noen innvendinger: «Det er for dyrt!» * 07/16/96 Noen innvendinger: «Det er for dyrt!» Dette medfører ikke nødvendigvis økte økonomiske kostnader. Men det «koster» selvsagt tid. I Hå har vi lagt dette til kontaktlærernes bundne tid, mens barnehagene har fått en lite ekstrapott for å kunne gi vikardekning til de pedagogiske lederne som er involvert. Det er virkelig bagatellmessig i forhold til kommunens skole- og barnehagebudsjett.        4/7/2017 Ragnvald Riis *

Noen innvendinger: «Det lar seg ikke gjøre – vi har for mange barnehager og skoler»! Tvert imot, at vi er mange skoler og barnehager er en styrke. Da kan vi dele erfaringer og legge en overordnet struktur på arbeidet. Det trygger den enkelte barnehage/skole, og er med på å bygge en felles læringskultur i kommunen. 4/7/2017 Ragnvald Riis

Noen innvendinger: «Pedagogiske ledere og kontaktlærerne som leverer barn har ikke tid før sommeren, mens de som mottar er opptatt etter sommeren.» Når det gjelder hva den enkelte ansatte i barnehage og skole skal bruke tiden til blir det alltid et spørsmål om prioritering. Tilbakemeldinger og erfaringer har vist oss at dette er så godt og nyttig av det må prioriteres. Så får vi heller gjøre mindre av noe annet. Derfor er det ikke et spørsmål om den enkelte ped.leder/lærers disponering av egen tid, men mer knyttet til styrer-/rektors styringsrett. I praksis har dette vist seg å være lite problematisk.        4/7/2017 Ragnvald Riis

Noen innvendinger: «Vi har allerede en god praksis!» Ja, mange har en god praksis for overgangene. Men god praksis kan bli bedre. Erfaring og forskning viser at overgangene er kritiske faser i opplæringsløpet. Da skylder vi barna å stadig utvikle en metodikk og struktur som trygger og styrker overgangene. «Sammen om oppvekst» er det første opplegget jeg har sett som legger til grunn en tydelig elevperspektiv og et helhetlig oppvekstperspektiv – det unner jeg i alle fall elevene fra Hå å få ta del i.        4/7/2017 Ragnvald Riis