Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Overgang for elever med spesielle behov

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Overgang for elever med spesielle behov"— Utskrift av presentasjonen:

1 Overgang for elever med spesielle behov
Presentasjon på Foreldrekonferanse Ragnvald Riis

2 Kort om Hå kommune Ca 1200 barnehagebarn
19 barnehager (15 kommunale, 4 private) Nær 2700 elever (10 kommunale skoler, 1 privat) 4 ungdomsskolekretser (bygder) PPT med 11,5 fagstillinger Vekt på felles, kommunale strukturer Nært samarbeid mellom skoler/barnehager og barnevern/familiesenter Tett samarbeid mellom de 4 Jærkommunene (som har nær innb) Ragnvald Riis

3 Når skoletoget ruller inn på stasjonen….
Ragnvald Riis

4 Barn med spesielle behov
Tilpassa opplæring eller spesialundervisning? Elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen har rett til spesialundervisning. Dette er en mer omfattende form for tilpasset opplæring. (Udir) Spesialundervisning er først og fremst et juridisk begrep PPT sin rolle Sakkyndighetsarbeid (observasjon – dialog – vurdering - tilråding) Delta i utforming av tiltak Dialog (foresatte – barnehage/skole) Evaluering av tiltak og videre planer (sammen med foresatte og barnehage/skole) Ragnvald Riis

5 Generelt om overganger
Hva er det viktig å sikre ved overgangene For barnet? For foreldre / foresatte? For barnehagen / skolen? Å begynne på skolen / ungdomsskolen / videregående skole er ikke «begynneropplæring» Det aller meste av dette blir ivaretatt gjennom de faste møtepunkt og samhandlingsmønstrene som er etablert Det kan trenges noen ekstra systemer for barn med spesielle behov (skreddersøm) Ragnvald Riis

6 Ta barneperspektivet:
Det er hardt å være barn. De første årene skal man lære å snakke og gå. Og når man endelig har lært det, får man beskjed om å holde munn og sitte stille. Ragnvald Riis

7 Eksempel fra Varhaug Barnehage - Skole
De 4 barnehagene i bygda og Varhaug skole (1-7 trinn)har 4 møter årlig. Her er styrer, pedagogiske ledere for de eldste barna, rektor, lagleder og kommende kontaktlærere og skolens barnevernspedagog med. Opplegg for overgang Basisgrupper Skoleklubb Behov for spesielle tiltak? Varhauglinja Ragnvald Riis

8 Eksempel fra Varhaug Ragnvald Riis

9 Eksempel fra Varhaug Barnehage - Skole Foreldremøte i barnehagen ved oppstart av barnehageåret (om året som kommer og overgang til skole) Foreldremøte på skolen i november der skolen orienterer om skolen og opplegg for vinter/vår. Litt om skolen Om SFO og div praktisk informasjon (organisering, skyss, kantine…) Forventningsdokumentet Om skoleklubb Ragnvald Riis

10 Ragnvald Riis

11 Eksempel fra Varhaug Barnehage - Skole
Skoleklubb (for alle som skal begynne på skolen i august) - Fra kommunale og private barnehager - Hjemmeværende 16 dager fra kl 0830 til 1100, fra februar til juni Møter i basisgruppene, med kontaktlæreren de får fra høsten av Trekantsamtale (sammen om oppvekst) i april/mai Læringsbok (brukes aktivt ved overgangene) Ragnvald Riis

12 Læringsbok er et praktisk instrument for
Planlegging Informasjon Dokumentasjon Oppfølging Refleksjon Samtale Vurdering av læring og utvikling Ragnvald Riis

13 Læringsbok - foreldreperspektivet
Læringsbok som grunnlag for og reiskap i dialogen mellom hjem og barnehage/skole Styrke foreldrene sin mulighet til å involvere seg og støtte opp under læringsarbeidet til barna sine Ragnvald Riis

14 Skoleklubb - eksempel fra Varhaug
Ragnvald Riis

15 Skoleklubb - eksempel fra Varhaug
Ragnvald Riis

16 Eksempel fra Varhaug Barnetrinn – Ungdomstrinn
«Overføringsmøte» i januar Ungdomsskolelærerne besøker 7. klassingene Basisgrupper for u-trinn klar før påske (lærerne på barneskolen setter opp) 7. klasseelevene på besøk på ungdomsskolen (1/2 – 1 dag) – møter kontaktlærer Trekantsamtale april/mai (Sammen om oppvekst) – elevene er med Overføring av digital læringsbok på «It`s learning» (tilganger mm) Første elevsamtale på ungdomsskolen med utgangspunkt i læringsbok fra barneskolen Evalueringsmøte barneskole – ungdomsskole, oktober Ragnvald Riis

17 Tiltak særskilt for foresatte til barn med spesielle behov:
Ansvarsgruppe skolen er med i siste barnehageår Ungdomsskolen med siste halvår på barnetrinn Egne møter (etter behov) ped.leder – PPT – kontaktlærer Kan handle om enkeltelever eller barne-/klassemiljø PPT gjør ny sakkyndig vurdering ved overgangene Foreldreveiledning («Saman om god oppvekst») Ragnvald Riis

18 Ragnvald Riis


Laste ned ppt "Overgang for elever med spesielle behov"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google