NAV Hordaland Tilbake til fremtiden Jubileumskonferanse i Bergen 27. oktober 2011 ”Vekstbedriftene og NAV sin rolle i arbeidsmarkedspolitikken” Fylkesdirektør.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi gir mennesker muligheter
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Fellesforbundets industripolitiske konferanse 14.august 2009
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
Høsten 2011 Laget av Gunvor Lund Solvang og Svein Einarsbøl
To år inn i NAV-reformen
BankID i Vital Forsikring ASA
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes rolle i gode tider
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
IA-verktøy. inkluderende.no Etter IA-avtalen som ble signert i 2010, var partene forpliktet til å utarbeide nytt opplæringsmateriell for å øke kunnskap.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Vi gir mennesker muligheter
Strategiarbeid i praksis
Hva kan vi få til? Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Stjørdal 28. november 2011.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
ARR-seminar 1. november 2011 Arbeidsrettet rehabilitering i NAV Tron Helgaker, Seksjonssjef, Seksjon tiltak og virkemidler Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Eldrid Hodneland Rasmussen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Resultater Kundesenter
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Vi gir mennesker muligheter
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
V/ Trine Arnesen. Kort historikk Industrieventyr avsluttet juni 2000 Klare strategier og målsettinger –Konsentrerer seg om arb/kompetanse –Få folk i arbeid.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
Verving Fagforbundet Buskerud
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Evaluering av Reisverket
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Arbeid er førstevalget
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
Larvik – der det gode liv lever!
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
ET MED MULIGHETER Leder for NAV-ekspertgruppen Sigrun Vågeng Bedre brukermøter, større handlingsrom og tettere på arbeidsmarkedet.
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
NAV i tall og fakta 2016.
Nettverksmøte den
NAV mulighetenes marked
Arbeid og inkludering HMS konferansen i Østfold
Utskrift av presentasjonen:

NAV Hordaland Tilbake til fremtiden Jubileumskonferanse i Bergen 27. oktober 2011 ”Vekstbedriftene og NAV sin rolle i arbeidsmarkedspolitikken” Fylkesdirektør Anne Kverneland Bogsnes

Si litt om NAV status og oppdrag Arbeidsmarked og tiltaksbruk NAV sin samhandling med vekstbedriftene Utviklingstrekk Hvor er vi i dag? Veien videre

Målet med reformen Reformen er den største på arbeids- og velferdsområdet i nyere tid. Den omfatter både en ny organisering og et nytt innhold i tjenestetilbudet. Hovedmålene er å få flere i arbeid og aktivitet og færre på stønad gjøre det enklere for brukerne – flere kanaler inn til NAV tilpasse tjenestene etter brukernes behov skape en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning.

Arbeids- og velferdsetaten – korte fakta Etablert 1. juli 2006 Partnerskap i alle kommuner 457 NAV-kontorer er nå etablert – i alle kommuner og mange bydeler Mer enn 100 forvaltningskontorer og spesialenheter 2,8 millioner brukere på landsbasis Forvalter ca 330 milliarder kroner (2011) dvs 10.000 kroner i sekundet Administrerer mer enn 50 ulike stønader Ca 19 000 ansatte totalt Ca 5 000 kommunalt ansatte Ca 14 000 statlig ansatte

Et blikk inn i NAV-hverdagen Brukernes kanaler Intern organisering Internett 1,5 mill. besøk hver måned Kontaktsentrene 17 fylker i 2011 Alle 19 fylker i 2012 Brukere 2,8 mill. Spesialenhet forvaltning NAV-kontor Telefon 8,5 mill. samtaler årlig til kontaktsentrene Informasjon og veiledning Saksbehandling 400 000 innkomne saker pr mnd. Mottak, informasjon og oppfølging Personlig oppmøte flere mill. besøk årlig Spesialenhet utbetaling 330 milliarder kr. i året Postmottak og skanningsenhet Post 22 mill. dokumenter årlig Mottak og distribusjon av post Utbetaling av ytelser

NAVs strategi – fem innsatsområder Arbeid først Pålitelig forvaltning Aktive brukere Kunnskapsrik samfunnsaktør Løsningsdyktig organisasjon

Fra årsmeldingen 2010 NAV i fakta og tall

Arbeid Ca 2,5 millioner arbeidstakere i Norge Ca 70 000 personer helt ledige i snitt, dvs. 2,7 % (august 2011) Ca 45 000 mottakere av dagpenger (2010) Utlyst ca 236 000 stillinger pr. år i NAVs database

Arbeidsmarkedstiltakene Ca 15 000 deltakere pr mnd i ordinære tiltak Ca 61 500 deltakere pr mnd i tiltak for dem med nedsatt arbeidsevne Kvalifiseringsprogrammet i alle kommuner Ca 47 500 virksomheter har inngått IA-avtale (2010) Rekruttering fra utlandet: (2010) 10 000 arbeidsgivere fått bistand fra NAV Eures 25 000 arbeidstakere fått bistand fra NAV Eures Deltakelse på ca 150 jobbmesser

Helse Legemeldt sykefravær på ca 6,1 % første kvartal 2011 Ca 125 000 mottakere av sykepenger i 2010 Ca 175 000 mottakere av arbeidsavklaringspenger i 2010 Ca 300 000 mottakere av uførepensjon i 2010 Ca 146 000 mottok hjelpemidler fra NAV i 2010

Nøkkeltall for Hordaland (snitt 2011) Brutto arbeidsstyrke 256.000 Arbeidsledige 5.800 Arbeidsledige på tiltak 1.500 Sykemeldte 16.000 Mottakere av Arbeidsavklarings-penger 14.400 Uførepensjonister 24.700

Kontaktsentre Gir generell informasjon om etatens tjenester, og svarer på spesifikke spørsmål Et felles telefonnr til NAV: 55 55 33 33 fra des. 2011 (Oslo og Akershus kobles på i 2012) Sentralbord for den kommunale delen av NAV-kontorene Mer enn 8,5 mill henvendelser pr telefon årlig 70 % av samtalene besvares innen 30 sek.

NAV på nett nav.no Selvbetjeningsløsninger, bla.: I løpet av 2010 hadde vi mer enn 406 millioner sidevisninger 1,4 millioner unike brukere Selvbetjeningsløsninger, bla.: Din pensjon – med pensjonskalkulator Elektronisk meldekort CV-database – for arbeidstaker og arbeidsgiver Kalkulator for å beregne barnebidrag Lyse ut stillinger ”Dine utbetalinger”, ”Finn skjema”

NAV sin rolle i arbeidsmarkedet Arbeidsformidling Rekruttering Sysselsetting/tiltak Oppfølging av sykemeldte IA-arbeid Drift av tiltak for personer med varig nedsatt arbeidsevne

Nordnes Verksted 25 år Det ble opprettet egne stillinger tilknyttet ansvarsreformen Disse skulle jobbe med særlig utsatte grupper NAV (aetat) har hatt samarbeid fra starten. Attføringsutvalg, deltakelse i styret (observatør) etter gammelt regelverk I dag deltar vi i rådgivende utvalg fra NAV Tiltak, Intro og Marked

Felles utfordringer framover – hvordan møte disse? Lavere yrkesdeltakelse fører til mangel på arbeidskraft i årene som kommer. Økende etterspørsel innen helse/omsorg/tjenester, synkende innen produksjon Mobilisering av marginaliserte grupper samt ufrivillig deltidsarbeidende. Arbeidsinnvandring Økende marginalisering, særlig blant yngre menn og personer med diffuse/ psykiske lidelser m.fl. Sterkere polarisering mellom de som er bevisst sine rettigheter, har utdanning og er selvbetjente vs brukere med store bistandsbehov 16

Vekstbedriftenes rolle Være arrangør og tilbyder av NAV sine virkemidler Gi arbeid og oppfølging til NAV sine brukere VTA AB APS

Hvordan oppnå god kvalitet på tiltakene? (1) Hvordan sikre at deltakerne får hensiktmessig kompetanse for å møte arbeidslivets krav? Hvordan balansere forholdet mellom produksjonsfokus og attføringsfokus i tiltaksbedriftene? Hvordan kunne tilby relevant praksis for den enkelte deltaker? Hvordan kan ordinært arbeidsliv benyttes i større grad i gjennomføringen av tiltakene i skjermet virksomhet? 18

Hvordan oppnå god kvalitet på tiltakene? (2) Hvordan sikre, følge opp og måle kvalitet? NAV må være gode på å definere ønsket kvalitet i bestillingen og ”matche” riktig bruker til riktig tiltak God kommunikasjon mellom NAV og tiltaksbedriftene Ikke være redde for å stille høye krav til hverandre Hvordan få best mulige sluttrapporter? NAV må følge opp kvalitet i gjennomføringen av og resultatene av tiltakene tettere Hvordan definere og måle god kvalitet for ulike tiltak? 19

Deltakere i VTA i skjermet virksomhet – årsgjennomsnitt År Antall deltakere 2000 4.128 2002 4.197 2004 5.909 2006 7.154 2008 7.592 2010 7.861 Tallene inkluderer deltakere i Arbeidssamvirker (utfaset i 2005), men ikke deltakere i Produksjonsrettede virksomheter eller Produksjonsverksted (PV) (under utfasing)

VTA (aug. 2011) VTA i skjermet virksomhet Landet 7.876 plasser Hordaland 800 plasser VTA i ordinær virksomhet Landet 850 plasser Hordaland 114 plasser Hordaland har et forholdsvis høyt antall skjermede tiltaksplasser.

VTA i skjermet sektor Gjennomsnitt antall plasser per måned - Landet

VTA i ordinær virksomhet Gjennomsnitt antall plasser per måned - Landet

Diagnosegrupper i VTA Utviklingshemmede Psykisk syke Fysiske funksjonshemminger Hjerneskader/kognitive begrensninger Cerebral parese

Utviklingshemmede Ca 18.000 utviklingshemmede i Norge (2006) På landsbasis er det ca 1.300 (2009) som arbeider i ordinære bedrifter Vi har ingen sikre tall som sier hvor mange i VTA som er utviklingshemmet Norge har høyere andel enn andre land i OECD i skjermede tiltak

Varig tilrettelagt arbeid - deltakere VTA tradisjonelt det arbeidsrettede tiltaket som i størst grad benyttes av personer med diagnosen psykisk utviklingshemming Personer med psykisk utviklingshemming deltar også i andre tiltak enn VTA for eksempel arbeidspraksis, arbeid med bistand, AMO-kurs, tidsubestemt lønnstilskudd og VTA i ordinære virksomheter 26

Særlig om VTA forts… Forholdet mellom VTA og kommunale aktivitetstilbud VTA skal produsere varer og tjenester for et marked – ikke være et aktivitetstiltak Hvordan sikre arbeidsfokuset i VTA? Hvordan sikre at VTA og kommunale aktivitetstilbud har ulike målsetninger – at de utfyller og ikke overlapper hverandre for å dekke et bredest mulig behov hos brukerne? 27

Bergen Kommune Opptil 83 enkeltarbeidsplasser i kommunen på 90-tallet. Men mange flere var innom I hovedsak utviklingshemmede Oppstart med integreringstilskudd (tidligere tiltak inntil 3 år) Mange faller fra uten god og riktig oppfølging og tilrettelegging, men også som følge av forverret helse Ca 40 til 50 fortsatt i kommunen med oppfølging. Hoveddelen er fortsatt utviklingshemmet VTA - ordinær ville vært riktig virkemiddel i dag

Sunnhordland Etter ansvarsreformen Ca 40 var inne på enkeltarbeidsplasser med integreringstilskudd Naturlig frafall, men og sannsynlig utilstrekkelig oppfølging I dag ca 5 – 6 fortsatt i arbeid

Konklusjon. Hva ønskes? Påstand: I Norge driver vi etter en segresjonsmodell. Det normale er å tilby Kommunal dagsenterplass eller varig tilrettelagt arbeid (NAV) Ønsker vi høyere grad av integrering av utviklingshemmede? Hva er til hinder? Kan de skjermede plassene brukes annerledes?

Bør VTA være en integrert del av den aktive arbeidsmarkedspolitikken? Særlig om VTA… Hvordan anslå behovet for tiltaksplasser i årene fremover? Stortinget har bedt om at regjeringen vurderer hvordan man best, og på et kunnskapsbasert grunnlag, kan anslå det reelle behovet for VTA-plasser Arbeidsdepartementet utreder dette ved hjelp av eksterne forskere Bør VTA være en integrert del av den aktive arbeidsmarkedspolitikken? 31

VTA i årene som kommer Endringer i fremtidens arbeidsmarked og mer differensierte behov hos brukerne - hvordan ivareta dette i årene fremover? Samfunnet har opplevd en økende grad av individualisering de siste tiårene Større krav til individuell tilrettelegging av arbeidsoppgaver og oppfølging Utvikling mot mer differensierte behov hos deltakerne de siste årene – vil trolig øke enda mer i fremtiden Hvordan sikre høyere grad av individuell tilrettelegging for den enkelte bruker ift relevante arbeidsoppgaver? Bør VTA i ordinært arbeidsliv tas i bruk i større grad enn i dag for de dette er aktuelt for? Hvilken rolle kan Vekstbedriftene spille her? Hvordan øke trygghet hos den enkelte deltaker ved evt overganger fra skjermet virksomhet til ordinært arbeidsliv? Hvordan tilpasse arbeidsoppgaver i tiltaket for å øke deltakernes muligheter i det lokale arbeidsmarkedet? 32

Annen bruk av vekstbedriftene? Kan oppfølging kjøpes i ordinært arbeidsliv? Trenger vi en ny form for supported employment? Er regelverket tilstrekkelig? Bør mer av VTA-midlene brukes i ordinært arbeidsliv? Må midler til utviklingshemmede øremerkes? Ny NOU avventes i 2011/12

Hvilken rolle skal Vekstbedriftene ha i fremtiden? Regjeringen nedsatt et offentlig utvalg - Utvalget for arbeidsrettede tiltak - NOU Utdrag fra utvalgets mandat: Utvalgets mandat skal være å gjennomgå og vurdere hvilken plass skjermede virksomheter skal ha innenfor den samlede virkemiddelbruken overfor personer med nedsatt arbeidsevne. Utvalget skal foreslå begrunnede endringer med sikte på å forbedre tilbudet til brukere hvor målet er overgang til det ordinære arbeidslivet… Utvalget skal videre foreslå begrunnede endringer med sikte på å forbedre tilbudet til brukere som har behov for en varig tilrettelagt arbeidsplass. Arbeidet skal være sluttført ved utgangen av 2011 Arbeids- og velferdsdirektoratet imøteser resultatene av utvalgets arbeid 34