10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter
Presentasjonens tittel10/18/11 Definer din side ved å spørre… Hvem skriver jeg for (primært & sekundært) Tidsskriftet.no skrev først og fremst for leger, men oppdaget at nesten like mange besøkende var pasienter eller pårørende. Hva skriver jeg om; hva er fokus/ budskapet for siden Hvorfor skriver jeg om dette Folkeopplysning, Merkevarebygging, For diskusjon. Hvordan skal jeg formidle En personlig tone gjennom en blogg eller et mer upersonlig uttrykk
Presentasjonens tittel10/18/11 Hvem, hva og hvorfor
Presentasjonens tittel10/18/11 HiOA —Hvem Studenter —Tilsatte — Eksterne —Hva Alt som skjer på HiOA —Hvorfor Studenter & tilsatte trenger store mengder informasjon for sine studier/ sitt arbeid Skape fellesskap rundt (den nye) høgskolen Forenkle hverdagen til alle Hvordan — Upersonlig førsteside — Stikkordsmessig studiepresentasjon — Blogger løftes fram — “Personlige” undersider
Presentasjonens tittel10/18/11 Ars technica —Hvem — Alle teknofile/ “geeks” —Hva Vitenskap og teknologi —Hvorfor Spesialisert nyhetsformidling Fyller et felt ordinære mediehus ikke dekker —Hvordan “Klassisk” nyhetsoppslag Sortert på kanaler (“Apple”, “Gaming” og så videre) Sortering på forfatter —(Ikke emneord.)
Presentasjonens tittel10/18/11 Alle skumleser — Myte: De unge skumleser. — Fakta: Alle aldersgrupper, studenter og professorer, skumleser vitenskapelige tekster på nett. Utgangspunkt: Alle som ser din side vil raskt bestemme seg for å gå videre, eller lese.
Presentasjonens tittel10/18/11 Innholdsstruktur — Omvendt trekant Artikkel Sammendrag [ S ] Introduksjon [ i ] Problemstilling [ p ] Metode [ m ] Funn [ f ] Konklusjon [ k ] Innledning [ I ] Problemstilling [ P ] Metode [ M ] Funn [ F ] Konklusjon [ K ] Nett Ingress/ Introduksjon = Konklusjon [ k ] Konklusjon [ K ] Introduksjon [ i ] Problemstilling [ P ]
Presentasjonens tittel10/18/11 Sideoppsett — Talende overskrift Google kobler søk mot overskrift først. Virker det relevant for leseren? — Gjerne et toppbilde Mange av oss husker bilder bedre enn tekst. Et bilde lar oss finne tilbake. — Mange selvforklarende underoverskrifter Vi skummer ofte deloverskrifter først.
Presentasjonens tittel10/18/11 Lesemønster — F–formen — Vi “titter” vanligvis i en F-form. — Et bilde kan lett bli fokuspunkt 1. — Overskrift blir oftest fokus 1 eller
Presentasjonens tittel10/18/11 Lesbarhet og lengde — Sider kan være lange — Avsnitt må ikke være lange — Dersom siden er godt strukturert, leser vi gjerne lange sekvenser på nett. — Men lange avsnitt (uten deloverskrifter) er avskremmende.
Presentasjonens tittel10/18/11 Er mange overskrifter løsninga?
Presentasjonens tittel10/18/11 Lesbarhet og forkortelser Overskrifter må skille seg klart ut Forkortelser fungerer dårligere på nett Vi leser forkortelser dårligere på nett enn papir Forkortelser må skrives fullt ut første gangen Helst i hver mulige ”første” lesing …men det kan se rart ut.
Presentasjonens tittel10/18/11 Når man følger regelen
Presentasjonens tittel10/18/11 Tenk på alle som ikke ser 100 % Til høyre, HiOA.no som den ser ut på mobiltelefon med dårlig dekning. Nedenfor, tittel på lenker hjelper alle. Lesbarhet for alle
Presentasjonens tittel10/18/11 Lesbarhet og språk — Aktive ord og setninger virker best — “ Instituttet vil tilby bachelorgrader i økonomi og administrasjon og i revisjon, samt årsstudier i økonomi og ledelse samt kulturadministrasjon. Det planlegges oppstart av master i økonomi og administrasjon høsten ” — “ Instituttet tilbyr bachelorgrader i økonomi og administrasjon og i revisjon, samt årsstudier i økonomi og ledelse samt kulturadministrasjon. Master i økonomi og administrasjon starter høsten ”
Presentasjonens tittel10/18/11 Videre... — Navigerer vi ubesværet med “Tilbake” og “brødsmulestier”? — Bruker vi “Søk” istedet for navigering? — Virker emeord for navigasjon? For strukturering? (Taxonomy vs Folksonomy) — Må alt være interaktivt? — Aksepterer vi uferdige tekster?