Barna som utfordrer oss Om å snakke med barn. Om å ”se” barn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor er hjelpen når det trengs? Om kontakt og samarbeid med foreldre
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Litt mer om PRIMTALL.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Relasjon med barn.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hvordan intervjue en forsker?
Å forstå seg selv og andre
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
Danning – å skape seg selv
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Rolighetsmoen barnehage
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
Trygghet og tillit ved livets slutt
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
Hvor er hjelpen når det trengs? Om kontakt og samarbeid med foreldre
Tanker om barnehagens læringsmiljø
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Etikk i pedagogisk arbeid
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
HOLDNINGER OG HANDLINGER
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Helsesøsterkongressen 2017
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
En god skole for alle elever
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Barna som utfordrer oss Om å snakke med barn. Om å ”se” barn BroAschehoug v/Emilie Kinge

INNHOLD HVORFOR? SAMTALENS HENSIKT Besvare indre spørsmål. Selvinnsikt og selvforståelse Selvbilde OM MEDVIRKNING HVORDAN? OM Å SKAPE EN KULTUR BASERT PÅ: Verdigrunnlaget: Empati og anerkjennelse Om mentalisering Med dialogen som samtaleform og om å være en samtalepartner NOEN SAMTALEVERKTØY 06.04.2017 Emilie C. Kinge

Seminarets hensikt er; å bidra til å skape en kultur med økt vekt på dialog og redusert behov for annen konflikthåndtering. å inspirere og motivere til å snakke med, - og å lytte til barn å skape økt trygghet på hvordan samtaler med barn kan gjennomføres Å vekke nysgjerrighet og engasjement om barns egne opplevelser Emilie C. Kinge 06.04.2017

I rammeplanen (2011): Danning er en livslang prosess som blant annet handler om å utvikle evne til å reflektere over egne handlinger og væremåter. Danning skjer i samspill med omgivelsene og med andre og er en forutsetning for meningsdanning, kritikk og demokrati. Danning i barnehagen skal forankres i verdiene i formålet. Gjennom gode danningsprosesser settes barn i stand til å håndtere livet ved at de utvikler evnen til å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen og til å se seg selv som et verdifullt medlem av et større fellesskap. (RPBH 2011: 15) 06.04.2017 Emilie C. Kinge

Selvutvikling En arena for danning bør utvikle og legge til rette for selvutvikling. For å forstå andre, og det som skjer i samspillet med andre, må en forstå seg selv. Emilie C. Kinge 06.04.2017

Løgstrup, 1991. ”Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gjøre uten at han holder noget av hans liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthet. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte, om den andens liv lykkes eller ej” Emilie Kinge 06.04.2017

Om motivasjon ”Med andres anerkjennelse i ryggen er det utrolig hvor langt man kan strekke seg. Og motsatt; dersom støtten og anerkjennelsen uteblir, kan selv den minste oppgave oppleves som et ork. Det er i mange tilfeller ikke oppgavene eller utfordringene i seg selv som gjør det vanskelig for oss i livet, men heller fraværet av anerkjennelse og bekreftelse fra menneskene og miljøet rundt oss (Brunstad 2005) Emilie Kinge 15.08.2013

Om å SE barn og om å oppleve seg sett Om å bli sett i sine behov Og sett i sine bekymringer, vansker og følelsesmessige tilstand. Om å bli sett bakenfor handlinger og væremåte Om å bli sett for sine intensjoner og for sin innsats Emilie C. Kinge 06.04.2017

Tilgjengelighet og tilstedeværelse… …er forutsetninger for «å se» Barn; - trenger å vite at reaksjonene de har er normale -trenger voksne som er aktive, tydelige og som tar ansvar for å snakke om det som kan oppleves ubehagelig/vanskelig. Om å skape en trygghetskultur som inviterer til kontakt/dialog Emilie C. Kinge 06.04.2017

Relasjonen… …skal kunne tåle de vanskelige temaene. Barn sjekker ut: Er du trygg? Tåler du mine uttrykk og å høre min historie? Emilie C. Kinge 06.04.2017

Skammen skaper: (Ø. Aschjem) Taushet Usikkerhet Redsel Skyld Fortvilelse Dårlig selvbilde Sinne Hat 06.04.2017 Emilie C. Kinge

Om å skape et klima som gir rom for ulikhet, mangfold og åpenhet GENERELT: gjennom å arbeide med/snakke om/reflektere og undre seg/utforske.. temaer som: ønsker, behov, følelser, ulike reaksjonsmåter, ulike tilstander osv i ”fredstid” SPESIELT: Kan forenkle kontakten og dialogen og forkorte prosessen til barn som er spesielt utsatt Emilie C. Kinge 06.04.2017

Noen kjøreregler: Barns følelsesmessige uttrykk skal bli tatt på alvor Barn må støttes og stimuleres til å undre seg og stille spørsmål De må oppmuntres aktivt til å gi uttrykk for sine tanker og meninger og møte anerkjennelse for sine uttrykk Barnehagen må gi rom for barns ulike perspektiv og vise respekt for deres intensjoner og opplevelsesverden Gjøre barn trygge på at vi alle er ulike Emilie C. Kinge 06.04.2017

Grunnleggende holdning i hjelpearbeid (Carl Rogers) Kongruens eller genuinitet Ubetinget positiv aktelse Empati 06.04.2017 Emilie Kinge

Om å føle….. Nasse Nøff og Ole Brumm satt i gresset og tegnet. ”Hvordan staves venn?” spurte Nasse. ”Jeg trenger ikke stave det. Jeg føler det.” svarte Brumm Emilie C. Kinge 06.04.2017

Fra «The Cab Ride» People may not remember exactly what you did, or what you said but they will always remember how you made them feel. 06.04.2017 Emilie Kinge

Hva er det som gjør at det går bra med noen barn tross vanskelige oppvekstvilkår? 1) En god person. En som visste om meg 2) Egenskaper ved personen selv. De hadde bl.a. utviklet et godt språk. Dette har de kunnet benytte ved å skrive dagbok, snakke, fortelle osv. 3) De møtte gode fagfolk den dagen de møtte veggen, slik at ”de kunne se lysløypa til et godt voksenliv” (Magne Raundalen) Emilie C. Kinge 06.04.2017

”Den ene” Finn Skårderud : Det kan være nok med ”den ene” som ser og forstår. Men det trengs minst én. Er det én som har vært der og sett, kan det være nok til å redde livet ”Den ene er den som ser forbi den dårlige atferden og mangelen på sjarme, og som tåler de dumme tingene. Det er den ene som ser, men også som tror på forandring. De gir seg ikke når den unge er i ferd med å gi opp”. Emilie C. Kinge 06.04.2017

HVORFOR er det så viktig å snakke med barn? Redusere bekymringer og frigjøre energi og glede. Dette kan gi håp og framtidsoptimisme Delt virkelighet og konkret informasjon, skaper oversikt og forståelse. Om gjenkjennelse og fellesskapsopplevelse …for å hjelpe barn/unge til økt innlevelse med seg selv, - og andre! 06.04.2017 Emilie C. Kinge

Kan hjelpe barnet til å bli tydeligere for seg selv Forts. Kan hjelpe barnet til å bli tydeligere for seg selv Barn trenger hjelp til å finne ord. Om å gå ”til kilden selv”. NB Utvikling av eget positive selvbilde 06.04.2017 Emilie C. Kinge

Hva kan påvirke samtalen? Egne holdninger, verdi- og menneskesyn Empati og anerkjennelse vs. moralisme Våre holdninger til oss selv og den andre: Subjekt-subjekt eller subjekt-objekt? 06.04.2017 Emilie C. Kinge

Hvem snakker med barna? Den kompetente voksne Den engasjerte og villige voksne Den modige voksne Den trygge voksne Den sensitive voksne 06.04.2017 Emilie C. Kinge

HVORDAN? Innlevelse og kommunikasjon Empati kan beskrives som: 1) innlevelse eller inntonende og 2) (empatisk) kommunikasjon Emilie C. Kinge 06.04.2017

Det motsatte av empati… ….kan sies å være 1) identifisering i betydningen overidentifisering (sympati) EMpati betyr INN føling SYmpati betyr MED føling. (Noen mener derfor at medfølelse er noe annet enn empati , og at den kan hindre vår innlevelse i andre ved at egne følelser styrer oss) 2) Argumentasjon Emilie C. Kinge 06.04.2017

Om mentalisering (Finn Skårderud) Samler begreper som empati/innlevelse, Selvinnsikt (fordrer selvrefleksjon) = ”det er både deg, - og meg”. (Hvordan virker jeg på deg)? Dvs: ..å se den andre innenfra og seg selv utenfra undring og utforsking Å sette skråsikkerheten i parentes Vise genuin nysgjerrighet Emilie C. Kinge 06.04.2017

Gjennom nærvær og tilgjengelighet Hvordan? Gjennom nærvær og tilgjengelighet Ved å skape allianse med barnet (være en ”Alfred”) Emilie C. Kinge 06.04.2017

I dialog med barn…. …bør en ha som mål å skape en trygg, fortrolig ramme slik at barnet fritt kan utforske egne tanker, følelser og opplevelser uten fare i å bli ”arrestert”, korrigert eller fortolket av den voksne. Emilie C. Kinge 06.04.2017

Plan 1: Det rasjonelle, saklige og fornuftige planet Plan 2: Det To ulike fokus Plan 1: Det rasjonelle, saklige og fornuftige planet Plan 2: Det emosjonelle -, opplevelsesplanet Emilie C. Kinge 06.04.2017

Ulike fokus: Barns behov vs. Løsninger? Tiltak

Hvordan? Gi alternativ og la barn få anledning til å kjenne etter ”hva som passer for meg” Ta barn med i egne vurderinger, refleksjoner, oppsummeringer, evaluering. Dele tankene våre med dem. Sette klare ord på hvorfor jeg gjør det jeg gjør Skape et klima som gir rom for ulikhet, undring og refleksjon. Dette gjør det mer naturlig for barn å komme fram med egne meninger når det virkelig gjelder! Emilie C. Kinge 06.04.2017

Å dele forvirringen gir ro! NB: Å LEGGE INN RO NÅR BARN ER OPPRØRTE OG KAOTISKE ”Nå er du fortvila nå”! ”Nå er visst alt bare rot”. + koble på omsorg: for eksempel ”Nå ser det ut som om dere trenger hjelp?” Emilie C. Kinge 06.04.2017

Dialog (Helge Svare, i ”den gode samtalen): I en god dialog preges samtalen av: At vi har evne til å åpne oss, til å undre oss sammen, til å trekke i samme retning og til å være tydelige uten å bli dogmatiske. Stor ro   Emilie C. Kinge 06.04.2017

dialogen gir oss innsikt… ….ved at ordene vi bruker når vi snakker, er tanker. Å snakke er å tenke. Ordene får vekt ved at vi – og noen andre - lytter til dem. ….når man tillates å si noe som ennå ikke er ferdig tenkt, i en sammenheng der man også får tid og rom til å lete etter ordene. Tankene blir til underveis, skritt for skritt, i takt med at vi finner ordene vi søker Emilie C. Kinge 06.04.2017

Dialog er initiativ og respons i et rytmisk mønster Å være i dialog er ikke bare å følge/lytte, men også å gi, - dvs. utvidelse Å benevne situasjoner med få ord og uten krav Ut med spørsmål, og inn med beskrivelser. Om å tankelese seg inn i de spørsmålene barnet måtte ha. (Haldor Øvreeide) Emilie C. Kinge 06.04.2017

Hva skal til for å opprette en dialogisk relasjon? Fravær av ekspert Fravær av makt Fravær av autoritet Fravær av objekt/subjekt Nærvær av subjekt/subjekt Emilie C. Kinge 06.04.2017

Dialogens idealer Kunsten å lytte Kunsten å stille spørsmål. Undring Sosial årvåkenhet. Hvilke følelser rører seg i den andre? Oppriktighet. ærlighet. Høflighet, takt og respekt. Emilie C. Kinge 06.04.2017

Noen praktiske råd Unngå generelle spørsmål av typen. ”hvordan har du det?”, ”hvordan har du hatt det i barnehagen?” helgen? ferien? osv. Invitere gjerne gjennom konkrete spørsmål som: ”hva skjedde da….”, ”fortell”, ”hva skjer”, hva tenker du?”, hvordan opplevde du..”, ”kan du si noe mer” fortell mer om det…” osv. Emilie C. Kinge 06.04.2017

forts. Gi gjerne følelsesmessige ytringer som ”næh…” ”hmmmm”, ”gjorde du det”? Unngå hvorfor spørsmål. (Hvorfor gjorde du det? er spørsmål barn ikke kan svare på, - og som lett vekker følelser av anklage. Vil lede til forsvar) Unngå ja/nei spørsmål. Dette er lukkende spørsmål. Det er også spørsmål som krever et eksakt svar. Bør evt. etterfølges av et åpnende spørsmål; ”fortell!” Emilie C. Kinge 06.04.2017

Forts. Gi barn ALTERNATIV og muligheter. Gi dem anledning til å kjenne etter; - ”hva passer for meg”? (eks: Ble du mest sint, redd eller lei deg?) Ta barn med i egne vurderinger, refleksjoner, oppsummeringer, evaluering. Sette klare ord på hva jeg tenker , observerer og ”by på meg selv”! Ro ned via anerkjennelse og normalisering/legitimering av reaksjonsmåter. Emilie C. Kinge 06.04.2017

Prøv å stille spørsmål som retter seg mot: …følelser, reaksjoner og opplevelser undre seg spørsmål: hva ville skje hvis du…. tenk deg at du…. hva skulle du ønske ville skje hvis….. Emilie C. Kinge 06.04.2017

Bruken av analoger: Beskriv kort historier fra eget liv, eller et annet barn du har kjent, som ligger tett opp til barnets opplevelse, slik at barnet kan lytte og kjenne seg igjen. Dette er ofte lurt når barn svarer ”jeg vet ikke…” Dette kan redusere barnet ensomhetsopplevelse. Emilie C. Kinge 06.04.2017

Setningsutfylling det som gjør meg mest glad for tiden er... det som gjør meg mest trist for tiden er... det jeg savner mest i livet mitt nå er... når jeg våkner om natten tenker jeg... mitt høyeste ønske er.... (Raundalen og Schultz 2006) Du kan være redd, glad, trist, sint når….. Når du blir redd, glad, trist, sint kan det hende at du….. (Svatun 2007) 06.04.2017 Emilie C. Kinge

Fremmende kommunikasjon. Oppsummering Anerkjennelse Inntoning Åpne spørsmål Undrende spørsmål Benevning og beskrivelser Om å gjette seg inn Gjentakelse av det barnet sier (som forsterkning og bekreftelse) Pauser Oppsummeringer. Emilie C. Kinge 06.04.2017

Bjørn Eidsvåg Me e kver og ein ei gåta et lite univers ikkje lette åbli kloke på me forsøke å forstå oss på kryss og på tvers men har veldig langt igjen å gå Det e lurt å væra åpen og rause det e'kje smart å fella dommar for fort det kan vær farverikt og flott hos den tause og den "verste" vær av flottaste sort me e alle mer enn me forstår me ser kunn litt av det som foregår det e spennande det her: ingen e bare det me ser Emilie C. Kinge 06.04.2017