Framtida nå – les og forstå!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Leseopplæring som grunnleggende ferdighet med vekt på leseforståelse og lesestrategier Av Sture Nome, rådgiver ved Senter for skriveopplæring og skriveforsking,
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Leselos Ordforråd/metakognisjon
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Leselos Metakognisjon - målretting
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Lesestrategier og leseforståelse
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Strategier og kompetanse
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Tankekart for å sortere ingredienser…
Foreldre som gode leseveiledere
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Foreldreveiledning i Modum
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til et nytt skoleår!
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Lesing og lesestrategier
Forrådt Av Amalie Skram.
Den andre leseopplæringa Norsk
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Den andre leseopplæringa LUB
Hva er viktig for elevers læring?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Systematisk Observasjon av Lesing.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Framtida nå – les og forstå! Kunnskapsløftet – fra ord til handling 2008 Modum kommune

Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet Nasjonalt program for skoleutvikling PISA og OECD- forskning som grunnlag for satsingen Siste år med utlyste midler 2008 70 kommuner søkte – 23 fikk Modum var en av dem! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Pedagogisk hovedmål: ”Elevene skal utvikle faglitterær lesekompetanse i alle skolefag” Organisatorisk hovedmål: ”I Modum kommune skal vi samarbeide systematisk om elevenes kompetanse for lesing av fagtekster som grunnlag for mestring og livslang læring” 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

”Hva er egentlig lesing av fagtekster?” (Hvordan leser du?) ”Jeg skriver sammendrag” (20 åring) ”Jeg prøver å huske detaljer på sidene. Bilder og sånn..” (18 åring) ”Jeg prøver å tenke hva læreren kommer til å spørre om. Da holder det ikke å bare lese overskrifter og stikkord. Du må finlese og prøve å komme inn i hue’ på læreren.” (16 åring) ”Jeg leser om og om igjen” (10 åring) 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Hvilke skoler er med? Stalsberg, Sysle og NMU 1.-2. prosjektår Resten av skolene i Modum 3. prosjektår Erfaringsspredning og erfaringsdeling underveis 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Ansvar Sentrale myndigheter Skoleeier Kompetansemiljø Skolen (e) 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Noen målsettinger: Barneskolene og ungdomsskolen skal ha: Utviklet en felles plan som viser sammenhengen fra 1.-10 trinn når det gjelder bruk av strategier for å lese fagtekster Systematisk opplæring for elever i bruk av læringsstrategier for lesing av fagtekster og de største elevene skal gjennom dette arbeidet ha utviklet kompetanse i strategisk læring Informasjon og kurstilbud til foreldre om læringsstrategier for lesing av fagtekster 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Noen delmål: Lærere skal ha innsikt i ulike læringsstrategier for lesing av fagtekster som kan være relevante for sine elevgrupper Elevene skal utvikle bevissthet om ulike måter å møte en fagtekst som er tilpasset deres nivå Foreldre skal utvikle bevissthet om ulike lesestrategier 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Noen viktige punkter: Alle lærere er leselærere! Lesing er grunnlag for all læring i voksenlivet! Foreldrene er sine barns viktigste leselærere! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Definisjon av lesing i PISA “Lesekompetanse er å forstå, bruke, reflektere over og engasjere seg i skrevne tekster, for å kunne nå sine mål, utvikle sine kunnskaper og evner, og delta i samfunnet.” PISA 2009 omfatter også elektronisk lesing 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Generelle trekk fra de norske PISA-resultatene i lesing Framtida nå - les og forstå! Generelle trekk fra de norske PISA-resultatene i lesing Norske elever gjør det relativt sett bedre på oppgaver som er knyttet til tekster som er morsomme og spennende, eller som handler om ungdom. Oppgaver som norske elever gjør det spesielt dårlig på, er knyttet til tekster som de fleste ungdommer vil oppfatte som ”voksne” eller ”kjedelige”, og der de må konsentrere seg om detaljer. Det samme har vi sett i de tre nasjonale prøvene fra ungdomstrinnet. Mangel på innsats, utholdenhet, evne til å konsentrere o seg om stoff som ikke bare er engasjerende. 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå! 11

Framtida nå - les og forstå! LESESTRATEGIER (forts): Oppklare – stille spørsmål om situasjon, synsvinkel, tid, sted, tema ELLER bruke overskrifter, margtekster eller illustrasjoner til hjelp Visualisere og organisere – tankekart, diagram, indre bilder Tenke høyt – alene eller sammen med andre Lese selektivt og skille ut viktig informasjon – bruke ulike hurtiglesingsteknikker 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Særtrekk ved fagtekster Fagtekster krever en annen tilnærming enn skjønnlitteratur og underholdningslitteratur Fagtekster er ofte sammensatte Fagtekster skal ofte forklare komplekse begrep og fenomener Fagtekster har ofte et krevende språk – det fagspesifikke krever presisjon Fagtekster skal belære, men også bevege og behage (jf. retorikkens lære) 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Noen resultater fra forskning ved Høgskolen i Vestfold.. Elever på ungdomstrinnet sier at de ikke har lært noe om lesing i naturfag Læreren deres sier i intervju at hun arbeider med lesing også i naturfag Våre observasjoner: ” Læreren startet timen med å introdusere arbeidsplanen for de neste to ukene. Her skulle elevene arbeide med å repetere stoff i læreboka, og læreren minnet elevene om ”noe vi har snakket om før”, nemlig å se på overskriftene, se på bildene, sammendraget, tenke og huske i forhold til hva teksten handlet om, tegne til det de leste.” 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Poeng Lesing er noe elevene mener å ha lært om i norskfaget Det er ikke selvsagt for elevene at det de har lært i norsk på barnetrinnet har relevans for naturfag på ungdomstrinnet Lesing må arbeides med hele tiden. Modellering og automatisering Elevene gjenkjenner ikke lærernes strategier Skjelbred/Aamotsbakken HiVe 2008 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Andre undersøkelser: De færreste elevene Framtida nå - les og forstå! Andre undersøkelser: De færreste elevene Reflekterer over hva teksten handler om, og hva de vet fra før Får oversikt over teksten (ser på bilder, nøkkelord, overskrifter, blar gjennom kapittelet) Stiller spørsmål ved formålet (Mortensen- Buan 2006: 170) 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Hva er altså strategier for å lese fagtekster? Det er ulike MÅTER å lese på! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Hva kan dere som foresatte bidra med? Framtida nå - les og forstå! Hva kan dere som foresatte bidra med? Det skal vi lage foreldrebrosjyre om! Det skal vi invitere til foreldrekurs om! Det skal vi snakke om på foreldremøter og i foreldresamtaler! Det skal vi veilede dere på! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Til å begynne med: Bli lesedetektiver sammen med barna deres! Spør etter: Hva handler teksten om? Hva skal du lære av/gjøre med denne teksten? Hva vet du fra før? Hvordan er teksten skrevet? Hva sier overskriftene? Nøkkelord: Er det noen ord i kursiv (skrå skrift)? Forteller bildene noe? 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Hvilken lesestrategi bør modelleres før elevenes inngang til denne teksten? Hva lærer vi av å se på bildet? Hva kan vi lære av å lese i de små boksene? Hva skal læres? Er det nødvendig å lese alt? 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!

Framtida nå - les og forstå! Våre barn skal lese for å lære – for voksenlivet! 04.04.2017 Framtida nå - les og forstå!