Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VFL i klasserommet Har ikke VFL absolutt hele tiden. Men alle lærere har en tanke om hva man ønsker å oppnå med undervisningen. Det er jo dette som er.
Advertisements

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Faglærer og leselærer Ny Giv for alle 2012.
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Lesestrategier og leseforståelse
STASJONSUNDERVISNING
Hva skal vi gjøre for å lykkes med leseopplæringen på alle trinn?
Kurs i bruk og oppfølging av kartleggingsprøver vgs
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Lage en skriveplan for skolen
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Framtida nå – les og forstå!
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Gutter og jenter i klasserommet, erfaringer fra praksis.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Den andre leseopplæringa Norsk
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Panorama Vg2 Basis Lesing Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Studieteknikk Bison.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Etterarbeid Balkongen
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10 Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10. trinn gruppe 8 leseforståelse

Dette gjør vi bra Tankekart Førlesing - se på bilder - overskrifter - stikkord - sammendrag Få fram forståelsen Å forsterke Veiledet lesing Setter av tid til lesing Leselekse med logg Gjenfortelling/ presentasjon. Idémyldring

Kan bli bedre Variasjon Systematisering av nye ord Tankekart La alle prate – få med de passive Å holde kjeft (læreren) Å ikke respondere i førsforståelsesfasen. Å klargjøre mål. Hvorfor? Synliggjøring: Oppslag og plakater Illustrasjoner for å støtte tekst Veiledet lesing Lesing i alle fag Å utvide elevers ordforråd

Trenger hjelp til Å lage tekstbank til temaer Å få gjennomført dette i alle fag Å få med kolleger som har andre fag enn norsk