AFjellHaugesund sept.2009 Hvilke familietilbud trenger de yngste? Anne Fjell TIPS S Ø R Ø ST.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Utprøving og evaluering av psykoedukativ flere-familiegruppe for personer med kombinert psykisk lidelse og rusproblemer Et samarbeidsprosjekt mellom Allmennpsykiatrisk.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
-ikke bare for zippylæreren…
Utfordringene sett fra brukerne Foreningen for Muskelsyke Leder Bjørn Moen,
Habiliteringsteamet for barn og voksne
De norske erfaringer med inddragelse af pårørende
Psykiske utfordringer ved MS
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Mestring og forebygging av depresjon
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Enkeltfamilietilbud til første episode pasienter
Positiv ledelse av barn
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Mestring og forebygging av depresjon
SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Knarrlagsund oppvekstsenter,
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Et økende problem i skolen?
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Å leve med ADHD i familien
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Foreldregruppe på Fillan barnehage
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Samarbeid med familien
Ambulant team for barn og ungdom
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Pårørendestress Stipendiat Ingvild Saltvedt Enhet for anvendt klinisk forskning NTNU, Trondheim.
Psykoedukativ flerfamiliegruppe
Bruk av kasusformulering i kartlegging av gravide i BUP Hege Syversen Smerud, Akershus Universitetssykehus, Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk,
Psykisk helse.
Sinne Film:
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
GRUPPE FOR UNGDOM GRUPPE FOR UNGDOM
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

AFjellHaugesund sept.2009 Hvilke familietilbud trenger de yngste? Anne Fjell TIPS S Ø R Ø ST

AFjellHaugesund sept.2009

AFjellHaugesund sept.2009 HVA MÅ TIL OG HVORFOR?:

AFjellHaugesund sept.2009 Familiens plass i et tidlig behandlingstilbud ” Når man skal føle opp en løpende klinisk og forskningsmessig fokus i tidlig intervensjon og den raske økningen av verdensomfattende program for de som erfarer psykose for første gang, må utvikling av tilbud til familiene være en integrert del ved ethvert sammensatt behandlingsprogram……….” Addington, 2005

AFjellHaugesund sept.2009 Hva ønsker pasienter og familier hjelp til i en tidlig fase av en psykoseutvikling Familiene ønsker: Undervisning Støtte Hjelp til å utvikle foreldrerollen Pasientene ønsker å være tilknyttet sine familier Opprettholde kontakt og sette grenser Hjelp til å snakke sammen Hjelp til å løse problemer O`Brien 2006.

AFjellHaugesund sept.2009 Risikofaktorer hos personer som kan utvikle psykose –Genetisk disposisjon (Tienari) –Psykososialt stress (Neuchterlein & Dawson) –Familie atmosfære (Butzlaff&Hooley)

AFjellHaugesund sept.2009 Fagfeltets situasjon i fht familietilbud Veldokumentert kunnskap om familiens rolle i behandlingen Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern  Fagfeltet har forpliktelser og muligheter til å trekke familien inn  Fagfeltets håndtering av situasjonen

AFjellHaugesund sept.2009 Familiens rolle i en tidlig fase av psykose  Familien rapporterer større grad av bekymring tidlig enn senere i et forløp (Addington, 2005):  Ny og ukjent problematikk  Store endringer i familieklima  Tap: Endret personlighet;  Traume: Uforståelig atferd

AFjellHaugesund sept.2009

AFjellHaugesund sept.2009 Hva bekymrer/stresser foreldre i tidlig fase av en psykoseutvikling ? Negative symptomer 39% Irritabilitet16% Dårlig hygiene 9% Kontrollsvikt 10% Hypersensitivitet 3% O`Brien, 2006

AFjellHaugesund sept.2009 Personens symptomatferd induserer angst, sinne, sosial tilbaketrekking, forvirring hos familie og andre n æ re omsorgspersoner. Familiemedlemmers reaksjoner trigger s å rbarheten / forsterker symptomutviklingen Familie Pasient Sykdomsutvikling og familie

AFjellHaugesund sept.2009 Kilder til stress  Store begivenheter- negative og positive  Daglige uenigheter/krangler  Negative følelsesmessige erfaringer  Relasjonsbrudd  Kjedsomhet

AFjellHaugesund sept.2009 Symptomer i prodromal og pre- behandlings fasen Angst77% Depressiv stemning63% Sinne eller irritasjon53% Sosial tilbaketrekning83% Funksjonssenkning på skole 70% Corcoran et al. 2007

AFjellHaugesund sept.2009 Fagfeltets anbefalinger PORT; 2003, Psykoedukative flerfamiliegrupper O`Brien, 2006, Fjell 2006 Psykoedukative enfamilie tilbud Addington 2005 Bruk av familiens egne historier Birchwood 2001

AFjellHaugesund sept.2009 Hva er virksomt; psykoedukativ familiearbeid. Undervisning; Forståelse Strukturert problemløsning Kommunikasjonstrening Nettverksarbeid Lehman, 2003

AFjellHaugesund sept.2009 Hvordan møte familienes behov: Samtaler uten pasient; Gjennomgang av egen situasjon Samtaler om tanker og holdninger omkring: utløsende situasjon, tanker, følelser handling; mestring av situasjonen Hjelp til å knytte alternativ forståelse og tenkning inn i hverdagen Gradvis bruk av en ny forståelse Støtte til bruk av denne i problemløsning av dagligdagse utfordringer sammen med sitt familiemedlem

AFjellHaugesund sept.2009 Konfliktfyllt samhandling Uenighet Kritiske kommentarer Irritasjon/konflikt Gråt Tilbaketrekning Grenseoverskridelser

AFjellHaugesund sept.2009 Behandlingsmålsettinger i en prodromalfase Redusere omfanget av opplevd stress i en sårbar persons liv Gi hjelp til å hente seg inn Utvikle et register av mestringsstrategier Er det noe du har lyst til å gjøre som du ikke får til? Vurdere bruk av medisin for å reduserer biologisk risiko

AFjellHaugesund sept.2009

AFjellHaugesund sept.2009 Vanlige problemstillinger Hvordan finne en venn Hvordan starter man et vennskap? Hvordan kan jeg fortsette på skolen til tross for at jeg ikke er motivert? Hvordan kan jeg unngå å føle meg overveldet og overstimulert på skolen?

AFjellHaugesund sept.2009 Psykoedukativt familietilbud Familiemedlemmer inkluderes i et behandlingsforl ø p med et ressursorientert fokus Behandlere deler forskningsbasert kunnskap om sykdommen med familiemedlemmer og pasienter Behandlere inng å r langtidsavtaler med familiene som m ø tes samlet.

AFjellHaugesund sept.2009 Gruppe eller enfamilietilbud? Enfamilietilbud: Større grad av individuell oppfølging Større grad av oppmerksomhet til hvert enkelt familiemedlem Flerfamilietilbud Unge mennesker erfarer at selv om de føler seg isolert at de ikke er alene i sitt strev De erfarer at andre talentfulle unge kjemper med sammenlignbare problemer og hjelper dem til å finne tilbake til egen styrke Foreldre og ungdom deler utfordringer, utveksler ideer og formidler resurser

AFjellHaugesund sept.2009 Fordeler ved PFFG Foreldre og ungdommer observerer hverandre i en sosial kontekst Ungdommene fungerer på et høyere nivå med foreldre tilstede Gruppemedlemmene utvikler en ansvarlighet overfor hverandre Familiemedlemmer blir ikke satt på side linjen I forhold til å løse problemer og videreutvikle seg Løsningsforslagene som utvikler seg i et gruppeformat ville aldri ha kommet frem i et individuelt eller tradisjonelt tilbud. Gruppeatmosfæren er lett og det er mye godt humør Dette bringer fram en felles erfaring for terapeuter og familier; en tiltrengt lettelse

AFjellHaugesund sept.2009 Konstruktiv samhandling Positive erfaringer Felles opplevelser Meningsfulle erfaringer Også vanskelige situasjoner Struktur Positive bemerkninger ; ros Positive følelser; atmosfære

AFjellHaugesund sept.2009 PE FFG i prodrome-fasen Høy fremmøteprosent Deltagerne evaluerer denne formen for behandling som nyttig og“behagelig” Symptomreduserende Funksjons-økende O`Brien 2005