Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Ambulant team for barn og ungdom

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Ambulant team for barn og ungdom"— Utskrift av presentasjonen:

1 Ambulant team for barn og ungdom
Tommy Juliussen og Tormod Nøtland

2 Tjenesten Organiserisert gjennom barnehabiliteringen og familiehus
Oppsøkende modell Barn og ungdom i grunnskolen De som har utviklet, eller står i fare for å utvikle et høyt / bekymringsfullt fravær

3 Forekomst Organisasjonen Voksne for Barn hevder at i Norge strever barn og unge med skolevegring (Skauge, 2006). ("Få får hjelp..." 2006). Dette utgjør ca 1,5 % av elevene i grunn – og videregående skole. Internasjonalt er det en viss enighet om at skolenekting har en økende tendens ( Evans, 2000)

4 Grader av skolevegring
Skolevegringsatferd refererer i følge Kearney & Albano (2000) til barn og unge i alderen 5-17 år som innehar en eller flere av følgende karakteristikker: Er fullstendig fraværende fra skolen Kommer, men forlater skolen i løpet av dagen (dropper enkelttimer)

5 Kommer på skolen etter mye ubehag om morgenen (sinne, klenger, stikker av, nekter å bevege seg, somler) Kommer på skolen under sterk tvang, og viser uvanlig stort ubehag i løpet av skoledagen Dette fører til at de etter hvert ber foreldrene eller andre om å slippe å gå på skolen

6 Noen former for Skolevegringsatferd
Generell angst Sosial angst Tilbaketrekning Depresjon Frykt Tretthet Klager over somatiske plager, spesielt kvalme, skjelvinger, vondt i magen og hodepine ( Kerney og Albano 2000)

7 Kartlegging En fullstendig kartlegging av skolevegring bør inneholde individuelle, familiemessige og skolemessige forhold som kan ha påvirket utvikling og opprettholdelse av skolevegrende atferd I tilegg bør den også inneholde faktorer og ressurser som barnet /ungdommen, familien og skolemiljøet har

8 Hvor aktivt skal barnet eller ungdommen involveres?
Barnet er selve nøkkkelpersonen og bør involveres som medforsker og medhjelper (Myrvold- Hansen, 2007)

9 Skolevegringens funksjon
Skolevegringens funksjon kan deles inn i fire hovedklasser: Unngåelse av stimuli som fremprovoserer negativ affekt, unngåelse av spesielt fryktet situasjon eller overengstelighet på skolen Unnslippe uønskede sosiale situasjoner eller evalueringssituasjoner

10 Oppmerksomhetssøking kan ha vansker i separasjons-situasjoner, ha utbrudd eller utvise negativ atferd for å slippe å snakke alene med lærer /terapeut Oppnå forsterkere utenfor skole

11 Mangel på struktur og forutsigbarhet Relasjon mellom lærer og elev
Eksempler på faktorer som kan være medvirkende for opprettholdelse av skolevegring: Konflikter Grensesetting omsorg Mangel på struktur og forutsigbarhet Relasjon mellom lærer og elev Relasjoner til jevnaldrende Mobbing

12 Noen prinsipper som følges uavhengig av grunnen for skolevegringen
Hovedmålet er at barnet eller ungdommen skal ha full tilstedeværelse på skolen Arbeidet påbegynnes raskt Det jobbes parallelt med tilstedeværelse på skolen og eventuelt ytterligere behandling av andre vansker Trappetrinnstilnærming med krav om utvikling Tett oppfølgning

13 Eksempler på tiltak i hjemmet kan være:
Redusere tidsbruk og regulere tilgang på multimedia Innføre faste rutiner for å bygge opp under forutsigbarhet og kontroll. Gode morgen og kveldsrutiner Foreldreveiledning og familiesamtaler

14 Eksempler på faglig tiltak på skolen:
Etablere detaljerte og oversiktlige uke/dagsplaner Veksle på typer oppgaver for å opprettholde konsentrasjon og motivasjon Øke bruk av pc i undervisningen

15 Eksempler på sosiale tiltak på skolen:
Medelever har også hatt som oppgaver å kontakte skolevegrere ved fravær, for å oppmuntre dem til å komme tilbake til skolen Bevissthet rundt plassering og gruppesammensetning i klasserommet

16 Kontakt teamleder v/Familiehuset - Unni Håkestad på telefon 33 08 53 66
Henvendelsseskjema på kommunens hjemmeside

17 Takk for oppmerksomheten


Laste ned ppt "Ambulant team for barn og ungdom"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google