Vi jakter på mulighetene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
-En artig og attraktiv skole hvor alle er unike spiller på lag VELKOMMEN Foresatte ved studiespesialisering vg 1 Byåsen videregående skole 2009/2010.
Oslo kommune Utdanningsetaten Nordberg skole Elevsamtalen/ elevmedvirkning Hanna Berntsen Øybø Stephanie Buadu Sebastian Sommerfeldt Hanne Bender Grønstad.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Ungdomstrinn i utvikling
ELEVMEDVIRKNING.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Språk og språklig fordypning
DYSLEKSIVENNLIG SKOLE
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Anna Holm Heide | /
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2007 /2008
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
VARDAL UNGDOMSSKOLE Utnevnt til demonstrasjonsskole i 2002/2004 Utnevnt på nytt i 2004/2005.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
OVERGANG TIL UNGDOMSSKOLEN
Maria Tindberg.
Foreldreråd og elevråd i kulturskolen Foreldrekontakter og elevtillitsvalgte er rekruttert: Hva nå! Vi reflekterer over utfordringer og muligheter. organisering.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Utvikling av vurderingskompetanse og vurderingskultur i Orkdal/Øy-regionen.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
IKT for læring Mattias Øhra.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Overgang for elever med spesielle behov
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Vi jakter på mulighetene

Vi jakter på mulighetene Markaplassen skole Vi jakter på mulighetene

Vi jakter på mulighetene Tilpasset opplæring for alle Markaplassen skole Skoleledelse Læringsstrategier/læringsstiler IKT Elevmedvirkning Kontaktlærer/Basisgruppe

Markaplassen skole Ungdomsskole. Etablert 2001. 370 elever Pedagogisk tanke og ide Organisering og arbeidsmåter

Skoleledelse Helhetstenking Fleksibiltet Lærerteam med stor grad av sjølstyre En lærende organisasjon En kollektivistisk kultur Samhandling

Læringsstrategier/læringsstiler Visjon Mål Tiltak Erfaringer og eksempler

IKT Digital kompetanse Alminnelig bruk Kurs for elever Utstyr lett tilgjengelig Elektronisk læringsplattform – Class fronter Hjemmesida

Elevmedvirkning I egen læringssituasjon I planlegging I prosess I vurdering I skolens demokratiske organer I sosialt/kulturelt arbeid

Basisgruppe/kontaktlærer Hovedoppgaver for kontaktlærer Organisering av arbeidet i basisgruppa Elevkontakt Foreldrekontakt Elevvurdering Koordinering og tilpasning Praktisk bruk av basisgruppeenheten

Gi meg sjansen til å skinne Det er mulighetene vi skal jakte på Mulighetene i miljøet Mulighetene i den enkelte Det gjelder mennesker med særlige behov, det gjelder ansatte, det gjelder familier Det gjelder oss alle Ved å fokusere på svakheter omskaper vi hverandre til dverger Ved å fokusere på mulighetene omskaper vi hverandre til giganter Å gi seg i kast med egne svakheter krever mot og selvtillit Når en har sett mulighetene og har utviklet disse videre kan vi ta fatt på svakhetene Slik kan det skapes en kultur preget av optimisme og pågangsmot Eilif Olsen