Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertLilly Carlson Endret for 9 år siden
1
Fellesmøte – mandag 02.11.09 Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer – eksempler (Eivind) –Oppsummering (Randi) Nye skjema for søknad om fri fra opplæringen
2
Prosjektaktiviteter så langt: Kursdager – Tema: motivasjon, planlegging, vurdering – alle lærere Intervju – lærere Motivasjonsstudie – elever (spørreundersøkelse) Kurs i mappevurdering Studietur til Norwich Prosjektsamlinger med veiledning Læreplantolkning Vurdering og vurderingskriterier Klasseromsobserv. – kollegaveiledning engelsk – engelsk engelsk – programfag kompetansemiljøene
3
Metodiske grep: Mestring – kartlegging – med påfølgende faglig utviklingssamtale skriverammer Bli sett og hørt – elevmedvirkning i planlegging og vurdering – bevisstgjøring og aktualisering Nytteverdi – yrkesrelaterte tema, dagligtale, IKT-kompetanse - digitale mapper Variasjon – pedagogisk prinsipp i LK06 ulike arbeidsmåter, rytme i undervisningen – korte sekvenser – begrepsinnlæring – tilpasset opplæring
4
Kritiske suksessfaktorer Elevengasjementet TID Samarbeidstid – lærere DPL – mangel på tid – rektor som ped leder God nok forankring – ledelse og lærere Effekt direkte inn i klasserommet Læreplantolkning Styrende eksamensform Bedre samsvar mellom målene, arbeidsmåter og sluttvurderingen Spredning av de nye metodiske grep og tverrfaglig samarbeid
5
Hva ha vi oppnådd så langt? Økt digital kompetanse – mer bruk av digitale mapper Mer samarbeid mellom eng.lærerne på egen skole og med de andre eng.lærerne i prosjektet Noe samarbeid med yrkesfaglærerne – mer skrivetrening – både i programfag og fellesfag Sparer tid og krever mer tid - gjennom felles planlegging og dele opplegg Reflekterer mer over egen praksis, alene eller sammen med de andre Deler ideer mer. Lærer av hverandre Erfaringsdeling og spredning Kreativt kaos
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.