SAMSPILL I KREATIVE PROSESSER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
En innføring i spillet: Lag En Setning
Hurum PPTs erfaringer med LP
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Veiledning av elever / lærlinger
Fra geometriske former til abstrakt design
NESO Formannsskole Ledelse
Historiefaget i skolen
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
INTERRESSE DIFFRENSERING HELHET OG SAMMENHENG …. HVA TENKER VI OM DET? UT I FRA SIN EGEN INTERRESSE INSPIRASJON MOTIVASJON KREATIV TENKING.
GROW modellen.
- roller og forventinger
Frontlinjeserivce
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Veiledet lesing Mørkved skole
Veiledet matematikk.
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Mestring og forebygging av depresjon
Didaktiske analysekategorier
Et malekurs for mennesker som sliter psykisk
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Veiledernes oppgave og rolle
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Opprettholdende faktorområder
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Dramafaglig prosjektarbeid
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Verktøy for å kartlegge holdninger
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Helsesøsterkongressen 2017
VEILEDNING Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

SAMSPILL I KREATIVE PROSESSER PRESENTASJON AV ET LÆRINGSVERKTØY FOR VEILEDERE OG VEISØKERE I KREATIVE PROSESSER av Anne Stine Solberg, Vea anne.stine.solberg@vea-fs.no Utviklet gjennom et forsknings- og utviklingsarbeid Et vedlegg til en masteravhandling i yrkespedagogikk Høgskolen i Akershus 2007 Andre utgave 2007

4 deler: Del 1: Om verktøyet Del 2: Om rollene Del 3: Om prosessene Del 4: Verktøykasse med 33 verktøykort

Bakgrunn: HVORFOR forbedre kommunikasjonen mellom veileder og veisøker Involvere veisøkere vha informasjon mangel på relevante metodeverktøy for veiledere i kreative prosesser

Hovedmål: - Bidra til et stimulerende samspill mellom veileder og veisøker i kreative prosesser Fire delmål: å informere å inspirere å motivere å ufarliggjøre

Informere: Bevisstgjøring og refleksjon rundt rollene, prosessen og kommunikasjonen Informasjon er sentral for å utvikle ny kunnskap

Inspirere Ved å bruke farger, bilder og visualiseringer Aktørene til å yte opp mot sitt beste Til samspill

Motivere Skape en indre motivasjon for kreative prosesser Verktøy og metoder som kan brukes i forkant og underveis i kreative prosesser Stimulere til kreativitet og innovative tanker

Ufarliggjøre Kreative prosesser kan være utfordrende, med mye følelser og subjektivitet Forklaringer på hvorfor utfordringer kan oppstå, kan hjelpe aktørene til å forstå sine reaksjoner

Innhold estetikk b.faget veiledningspedagogikk kreativitet kreative prosesser kommunikasjon

Hva mener hun… er det ikke bra? det noe…. Kanskje noen røde roser? - Her mangler det noe…. Kanskje noen røde roser? - Hun må tvinges litt til å prøve nye ting, det er det hun lærer av! - Friske opp? Min idé er å skape et harmonisk uttrykk… ”Jo, hvitt og grønt er alltid pent det, men kanskje du kan prøve noe annet til denne anledningen?” - Dette blir ikke helt som jeg hadde tenkt… men læreren blir jo fornøyd, og hun har jo så mye erfaring… - Hvit hortensia.. hvitt og grønt… det er litt kjedelig… ”Tenkte kanskje at jeg skulle bruke hvit hortensia….” ”Hva mer skal du ha i den buketten…..?” ”Øh… nå hadde jeg lyst til å holde buketten i hvitt og grønt…” ”Ja, det kan du gjøre, men hadde det ikke vært fint med noe rødt for å friske opp helheten?” ”Jo da, hvis du mener det så. Skal jeg sette den inn der?” OBJEKTET

Jeg når ikke frem til veisøker.. Jeg får ikke ut potensialet til veisøker! Jeg er redd for å forstyrre veisøker i prosessen. Jeg unngår å gi råd, - elevene må jo tenke selv! Elevene utnytter ikke tiden på skolen, hva kan jeg gjøre? Veileder:

ADVISOR critical oriented and process oriented tutoring MODEL ART ADVISOR critical oriented and process oriented tutoring

Veilednings strategi Veileders rolle Veisøkers rolle Innhold Rådgivende: aktiv autoritær mottaker objekt formidling av erfaringer kommer med råd Prosessorientert: spørrende delaktig subjekt dialog spørsmålsstillinger refleksjon Gestaltorientert: katalysator kreativ sansing opplevelser og oppdaging helhetstenkning Kritiskorientert: veilede analyserende prosjektarbeid praktisk oppgaveløsning Coaching: positiv støttende selvstendig observasjon

KREATIVITET ER EN MEDFØDT EGENSKAP. ALLE HAR VI EN EVNE TIL Å TENKE OG HANDLE KREATIVT. FINN FREM BARNET I DEG, - VÆR NYSGJERRIG OG LEKEN

SPØRRENDE UTFORSKENDE POSITIV Nysgjerrig Søkende SPØRRENDE UTFORSKENDE Ydmyk (lærevillig) Åpen IMPULSIV REFLEKTERT Leken Eksempler på veisøkers bidrag for å oppnå samspill i den kreative prosessen

Bilde BAKGRUNN MÅL Verktøykort 16: IDEER PÅ RUNDGANG BAKGRUNN I et læringsmiljø finnes det mange ressurser ved at ingen er like og ingen tenker helt likt. Hver enkelt har sine erfaringer, sin smak og sin kompetanse som danner grunnlag for hvordan man tenker for eksempel i en kreativ prosess. Det å dele ideer og tanker er veldig berikende for alle, og selv om man forteller andre om en idé man skal gjennomføre, kan ingen kopiere ideen. Det blir aldri helt likt, - ingen kan gjennomføre noe akkurat som deg! Denne metoden være en fin måte å visualisere dette på. Ved å sende ideer rundt blant veisøkere og veiledere, og få de til å arbeide videre på ideen, vil nye ideer oppstå. Ved at alle har hver sin farge, kan man også se hva hver enkelt har bidratt med. Eller kanskje poenget er at ideene skal smelte sammen til én, og at alle dermed bruker samme verktøy, for eksempel en myk blyant eller kull. MÅL Vise hvilke enorme ressurser som finnes i gruppen Alle kan bidra, alles ideer er verdifulle Få en fellesskapsfølelse i gruppen Åpne opp for innspill fra andre på sine ideer, og gi innspill til andre Bilde METODEKORT

Fin metode også for botaniske materialer IDEER PÅ RUNDGANG UFORMELT FELLESSKAP, DELING METODE Sitte i ring, ha klart egnet tegneutstyr Alle starter opp med en skisse (gitt tema eller selvvalgt tema: for eksempel: utradisjonell krans), etter for eksempel 1 minutt, sendes skissen videre til neste mann. Fortsetter rundt ringen. Avsluttes med utstilling, og refleksjon rundt hvordan metoden opplevdes. Skissene kan danne grunnlag for utvikling av et ferdig produkt. VERKTØY Tegneutstyr Utstillingsplass Fin metode også for botaniske materialer VERKTØYKORT 16 SIDE 2

Bilde BAKGRUNN MÅL Verktøykort 6: Inspirere BILDER BAKGRUNN Inspirasjon før og underveis i den kreative prosessen er svært viktig. En metode som fungerer bra er å dele ut bilder som inspirerer. Veisøker får utdelt et bilde eller velger seg et bilde som utgangspunkt for idémyldringen. Bildet kan analyseres på mange måter: formalt eller historisk er to av måtene. Dette vil på samme måte som de andre verktøyene virke som et felles utgangspunkt å bygge den kreative prosessen og veiledningen på. MÅL Inspirere Sette i gang en prosess Arbeide ut i fra et visuelt uttrykk, assosiere og tilpasse Fungere samlende, - et kjent og klart utgangspunkt Bilde METODEKORT

Analyse av og assosiering rundt bildet BILDER INSPIRERE, ASSOSIERE METODE Bruke visuelle virkemidler (her et bilde) for å få i gang tankevirksomheten Analyse av og assosiering rundt bildet Samtale om analysen Dokumentasjon av inspirasjonen VERKTØY Gode bilder, som er relevante for oppgaven Kildehenvisninger i tilfelle veisøker ønsker å finne ut mer Eventuelt relevante web-adresser Klare rammer for hvordan prosessen skal fortone seg etter hvert VERKTØYKORT 6 SIDE 2