Dokumentasjon på at vurdering er gitt!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Grete Haaland Sund HiAk,
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
A KSEPTERER DU HVA SOM HELST?. Hvor finner vi rettigheter?  Skolen på papiret finner vi i hovedsakelig i:  Opplæringslova  Opplæringslova har en forskrift.
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
Individuell vurdering
Rådgiver Kjell A. Standal FAGOPPLÆRINGA FOR FRAMTIDEN - sett i lys av nye vurderingsbestemmelser i forskrift til opplæringsloven og privatskoleloven.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Lillehammer 25. September 2012
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
Vurdering.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Sist gang snakket vi om……
Individuell vurdering
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Vurdering – hva og hvorfor?
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Vurdering i matematikk
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Læreplananalyse i KL06 Grunnlag for profesjonalitet Grunnlag for demokratisk vurdering Grunnlag for kommunikasjon Skogsarbeiderens rolle.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Sagt om utdanning….
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering og undervisning
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Dokumentasjon på at vurdering er gitt! Formativ vurdering (vurdering underveis – underveisvurdering - mappevurdering) Summativ vurdering (avsluttende vurdering – sluttvurdering – fag/svenneprøve) = standpunkt- og eksamensvurdering Standpunktvurdering er forskriftsfestet sluttvurdering som gir uttrykk for hvilket nivå eleven er på når karakteren blir fastsatt. Karakter – ikke karakter? Viktig: Dokumentasjon på at vurdering er gitt!

Underveis- og sluttvurdering har ulike formål (§§ 3-3, 4-4 i forskrift til opplæringslova og privatskolelova): Formålet med underveisvurdering (med eller uten karakter) er å fremme læring og utvikling og gi grunnlag for tilpasset opplæring. Forskriften understreker underveisvurderingens betydning for læring. For å nå kompetansemålene må elevene få tilbakemelding om hva de mestrer og hva som skal til for å bli bedre i faget. Formålet med sluttvurdering er å gi informasjon om nivået til elevene ved avslutningen av opplæringen i faget.

Underveisvurdering Gjennom underveisvurderingen får lærer og elev informasjon om elevens faglige progresjon. Underveisvurdering med karakter (også terminkarakter) har på samme måte som underveisvurdering uten karakter som formål å fremme læring og utvikling. Karakterer skal derfor suppleres med begrunnelse og veiledning om hvordan eleven kan bli bedre i faget. Karakterer underveis i opplæringen skal settes på grunnlag av den kompetansen eleven har oppnådd på det tidspunkt vurderingen skjer, og ut fra det som er forventet på dette tidspunktet (§§ 3-7, 4-7 i forskrift til opplæringslova).

Sluttvurdering Sluttvurdering er standpunktvurdering, eksamensvurdering og vurdering til fag- og svenneprøver. Sluttvurdering omfatter også vurdering til kompetanseprøve og realkompetansevurdering. Det kan klages på sluttvurdering. Det kan også klages på vedtak om ikke å sette standpunktkarakter (§ 5-1 i forskrift til opplæringslova) Standpunktvurdering skal gi informasjon om den kompetansen eleven har oppnådd i faget ved avslutningen av opplæringen (§§ 3-3, 4-4 i forskrift til opplæringslova og privatskolelova). Standpunktkarakteren skal ikke være noe ”gjennomsnitt” av tidligere terminkarakterer eller prøvekarakterer, men skal relateres til elevens kompetanse i faget på det tidspunktet standpunktkarakteren fastsettes (§§ 3-7, 4-6, 4-7 i forskrift til opplæringslova).

Nye svenneprøver ? Utfordringer Bevare svennebrevets legitimitet Forsøket med Alternative vurderings- og prøveformer i fagopplæringen: Styrke vurderingen underveis for økt læringsutbytte Vurdere helhetlig kompetanse Redusere avsluttende fag-/svenneprøve Kun for lærlinger Delt mottakelse Underveisvurdering og sluttvurdering samtidig Metodeførende for opplæringen og dokumentasjon– én metode for alle fag, bedrifter og lærlinger Bedrifter med ulik egenart én ansatt og tre lærlinger 1000 ansatte og 50 lærlinger Lærlinger, elever, praksiskandidater, privatister og realkompetansekandidater Kompetanse skal prøves og dokumenteres!

Vurdering Vg3 rørleggerfaget Regler for sluttvurdering: Hovedområde Ordning Sanitæranlegg Vannbårne energianlegg Sprinkleranlegg Energigassanlegg Bransjelære Alle skal opp til svenneprøven, som normalt skal gjennomføres innenfor en tidsramme på fem virkedager. De generelle regler om vurdering er fastsatt i forskrift til opplæringsloven.

Det som skal prøves, må beskrives som Morgendagens svenneprøve Det som skal prøves, må beskrives som kompetansemål i Vg3 Regulert av: Læreplan for fag Forskrift til Opplæringslova Overordnede forhold: Praksiskandidater opp til samme prøve som lærlinger og elever Kompetanse prøves, ikke deling mellom teoretisk og praktisk del Krav til svenneprøve som bidrar til å prøve faglig kompetanse: Planlegge med begrunnelser for valgte løsninger Gjennomføre Vurdere eget arbeid Dokumentere arbeidet

Kompetansemål Etter Vg3 Sanitæranlegg: Målet for opplæringen er at lærlingen skal kunne planlegge og gjennomføre oppbygging av utvendige og innvendige vann- og avløpsledninger til boliger tegne enkelt sanitæranlegg for en bolig og utføre forenklet dimensjonering av vann og avløpsleidninger utføre tetthets- og trykkprøving på utvendige og innvendige vann- og avløpsledninger regne ut fall på avløp montere sanitærutstyr modernisere og reparere eldre sanitæranlegg skjøte rør med ulike metoder utføre arbeidet i tråd med ergonomiske prinsipper