Teknologisk påvirkning av barns oppvekst

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
-ikke bare for zippylæreren…
Bokanmeldelser..
Lilandspeiderne Informasjon.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Aggression Replacement Training
NASJONAL KONFERANSE NAFO
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Rolighetsmoen barnehage
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
det første ordforrådet
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
Grammatikk tirsdag 14. oktober Læringsmål: - Lære når du bruker og - Lære når du bruker å.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Konfirmasjon i Helleland menighet
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
ELLER. Ringe Spille Se TV You tube Ta bilde / video Kommunisere på sosiale medier GPS/kart Handle/bank tjenester Styring av strøm hus bil Nyhetsoppdatering.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Å skrive tale. Å skrive en tale I den klassiske retorikken delte man opp taleskrivningsprosessen i fem faser: inventio, dispositio, eloqutio, memoria.
Å skrive tale. Å skrive en tale Inventio Dispositio Eloqutio, Memoria Actio.
Foreldremøte Mandag 9. November 2015 Klokken 19:00 Fjellhamar SFO.
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
BOF Barneorientert familieterapi
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Les meg- Litteraturformidling Ragnhild My Ragnhild Malfang Født i 75 Samboer Mor til 3 på 21, 19, og 1 Har jobbet i skolebibliotek, som barne- og.
Foreldremøte klasse xx FAU ved Bøler skole Osloskolen FAU Bøler skole.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Hjelp og bistand fra Norsk Landbruksrådgiving, NLR øst
Fest & følelser Velkommen
Tittel Å være redd Eliessa Rivas Oslo
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
Periodeplan for februar 2019
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
BARNEHAGEÅRET 2019/2020  SEPTEMBER HUSK: MERKEDAGER:
Utskrift av presentasjonen:

Teknologisk påvirkning av barns oppvekst ”har man hundre språk, hilser man gjerne det hundreogførste velkommen” (Wallin 1996)

Hva er T E K N O L O G I ?

Sitat fra Medier, teknologi og historie av Mattias Øhra ”Boken som medium er ikke mer ”naturlig” enn nyere medium som fjernsyn, computere osv. Det er like naturlig å lese eventyr fra bok som det er å se barne- TV eller spille dataspill. Poenget for barna er at de ulike mediene tilbyr erfaringer og opplevelser. Det finnes gode og dårlige bøker, akkurat som det finnes gode og dårlige TV- programmer eller dataprogrammer osv.”

En sammenfatning av fordeler ved barns bruk av PC Sosialt Knyttes nye sosiale relasjoner Barn hjelper hverandre og samarbeider, også på tvers av alder Barn som faller utenfor i annen lek, kan få innpass foran dataen, dette øker status og overføres til andre arenaer Sosial kompetanse og samhandling Felles opplevelse

Mestring Barn lærer til hverandre og av hverandre Barn har få sperrer. De våger trykke, prøve og utforske dataen Barn øker ferdigheter ved å bruke utstyret Barn spør hverandre om hjelp og løser ”problemer” selv ved egen handling Lærer å vente på tur Lærer å takle motgang og nederlag Lærer å gi og motta ris og ros Lærer å tåle å tape

Barn/voksne Barn lærer voksne å tørre å utforske dataen Voksne lærer ting sammen med barna Voksne ”kommer ned” på barns nivå, og barna føler mestring ved at de kan lære de voksne fellesskap

Kjønnsroller Jenter kan hevde seg like godt som gutter Glede og engasjement Barns opplevelse av mestring og sosial tilhørighet fører til glede og engasjement Gjennom samarbeid lærer barna. Gleden av å lære gir engasjement, og dette smitter.

Diverse Sosialt stimulerende Utviklende Konsentrasjonsfremmende Ivar Frønes: ”fremtiden vil i økende grad ikke bare skille mellom de som har og ikke har, men sosiale skiller vil utvikles basert på hvordan man bruker det man har” Et hjelpemiddel for barn med spesielle behov; bidrar til å utvide interessene og aktivitetene slik at barnet kommer videre i utviklingen Til hjelp i språkopplæringen av fremmedspråklige barn (prøvd ut i en barnehage på Grønnland i Oslo)

Foreldre og barn, nr 12, 2001 1 åringen: For en baby er PC interessant på samme måte som fjernsyn, som foreldre bruker mye tid foran. Og helt greit for de minste å se på de voksne mens de sitter foran skjermen. 2 åringen: For en 2 åring er det morsomt å sitte sammen med mamma og pappa, og evt barnehagepersonell. Den lille kan godt ha glede av å sitte alene foran PC-en, men bare en liten stund. Finn et spill der det f.eks ikke er så viktig hvilken tast hun eller han trykker på.

3 åringen: Er barnet omkring 3 år, kan det begynne å bruke musen, og spille selv. Spillene bør helst være enkle, gjerne med mulighet for gjentakelser og med figurer barnet kjenner fra før og kan snakke om 4 åringen: I 4 års alderen utvikler motorikken seg voldsomt, og det samme gjør evnen til å koble sansing og handling. Noen 4 åringer vil derfor gjøre kjempeskritt foran PC-en, mens andre viser ikke noen interesse. Utvalget av spill er klart større nå, når barnet kan klare oppgaver på skjermen.

5 åringen: Når barnet nærmer seg skolealder, kan de selv starte PC-en, de kan så smått begynne å skrive og vil gjerne tegne. De klarer større oppgaver og har ofte hørt av venner hvilke spill som er morsomme å spille.

Tips til valg av programvare (Barnehagefolk) De voksne bør kjenne og kunne programvaren De voksne skal kartlegge innholdet i programvaren for å vite hvordan en kan bruke det Kan vi knytte bruken av IKT opp mot andre tema/innhold i barnehagen? Vi har valgt bort programvare som inneholder skyting, vold eller skjulte rasistiske motiver Programvaren må ha mange ulike muligheter for kreative løsninger og utfordringer ¨programvaren må appellere til barna

Dette mener vi!!!!