Kvalitet og brukermedvirkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Barnehagen som lærings- og danningsarena
Kari Pape Den gode assistenten
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Rammeplan for Barnehagens innhold og oppgaver
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Pedagogisk analyse.
Stenrød Barnehage i Halden
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
L IKESTILLINGSPROSJEKT I BARNEHAGENE I E NGERDAL Sømådal barnehage 6 barn Engerdal barnehage24 barn Drevsjø barnehage36 barn.
Språk og sosialisering
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
Pedagogisk utviklingsarbeid
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Barns læring, voksnes ansvar!
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
-ikke bare for zippylæreren…
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
av Yocasta L. Sosa De Veisten
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Lek og Læring i barnehagen
Drop-In metoden i skolen
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Lenny, en robot som lærer å snakke Pierre Lison University of Oslo.
Skoleledelse og skoleutvikling
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Fra Fröbel til ulike perspektiver på lek Av Emilie Foyn-Bruun Johansson J.E. (2004). Fritt tenkande och samhandlande barn. I pedagogikkens mange ansikter.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
BARNS MEDVIRKNING- VOKSNES ANSVAR Om barns lovfestet rett til medvirkning og hvilke konsekvenser det får for personalets arbeid og væremåter Kristin R.
Barnesyn og barns medvirkning
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Alta.
Pedagogisk dokumentasjon
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitet og brukermedvirkning Kvalitetsutvikling Kvalitetsmodell av Nilsen og Halvorsen Pedagogisk kvalitet Pedagogens profesjonalitet Hva er kvalitet?

Kvalitet og barneperspektiv Nilsen og Halvorsens tredeling av kvalitet Subjektiv kvalitet Objektiv kvalitet Prosess- og samspillkvalitet

Kvalitet og barneperspektiv Barneperspektivet Vi her på Krabba prøver å se på begivenheter i barnets verden gjennom barnets øyne, for å fange opp barnets egne opplevelser og forståelse av det som skjer. Vi syns det er viktig å ta barna på alvor, reflektere over og øke selvinnsikten i egen væremåte overfor barn. Det er viktig med en profesjonell vedlikeholdning av kvalifikasjon, for stadig å kunne fornye og revidere vårt barnesyn.

Kvalitet og barneperspektiv Praksisfortelling Praksisfortellinger er selvlagede fortellinger av voksne og barn om barnehagen, slik fortellingen arter seg for fortelleren. Særlig barnas fortellinger lærer oss mye om hvordan barna opplever hverdagen i barnehagen. Praksisfortellingen bruker vi som redskap i vurdering og planleggingsarbeid.

Veiledning som metode Hvorfor søke endring? Fra formidlerrolle til veiledning Barndom og vekst ut fra egne forutsetninger Barneperspektivet – en kunnskapskilde Læring – en del av samspillprosessen Mer enn ord

Veiledning som metode I veiledning er det kommunikasjon mellom mennesker det redskapet som brukes. – Å være bevisst på egen kommunikasjonsevne både på det non – verbale og det verbalet planet, er avgjørende i en slik situasjon. v