Laste ned presentasjonen
1
Stenrød Barnehage i Halden
2
Barnehagen har i dag barn i alderen 2-6 år
Er en privatdrevet barnehage i utkanten av Halden sentrum, med nær tilknytning til flott tur - og leketerreng. Barnehagen har i dag barn i alderen 2-6 år Stenrød Barnehage i Halden
3
Stenrød Barnehage i Halden
Hovedmål: Alle barnehager skal finne fem til et system som sikrer kvaliteten og gjør at den videreutvikles og fornyes. Stenrød Barnehage i Halden
4
Stenrød Barnehage i Halden
VÅR UTFORDRING Hvordan skal vi klare å nå disse målene innenfor dagens personal og tids ressurser? Hvilke metoder og fremgangs måter skal vi ta i bruk? Hva gjør de andre barnehagene? Er det vi tenker godt nok? Stenrød Barnehage i Halden
5
Stenrød Barnehage i Halden
HVA GJORDE VI Fylkesmann i Østfold utlyste midler til å hjelpe kommunene til å være pådriver overfor barnehagen med arbeidet. Halden kommune søkte og fikk midler til å kjøre prosjekt sammen med 3 private barnehager. Stenrød Barnehage i Halden
6
Arbeidet ble satt i gang
Stenrød Barnehage i Halden
7
Det ble mange plenumsmøter med tema vurderingsarbeid
Stenrød Barnehage i Halden
8
VURDERINGSARBEID Prosjektet med vurderingsarbeid i barnehagen var i gang. Prosjektet startet med en felles kursdag for alle ansatte i de medvirkende barnehagene. Det ble opprettet styregrupper, veiledningsgrupper og det ble gjort plass til prosjekt i den enkelte barnehage. Stenrød Barnehage i Halden
9
Stenrød Barnehage i Halden
Vi jobbet i hver enkel barnehage for å finne vårt eget satsingsområde. Det ble brukt tid til avklaring av sentrale begreper og det ble lest literatur Vi satte først i gang med praksisfortellinger Så prøvde vi fotografering og samtaler med barna om bildene Barnesamtaler/intervju Til slutt fikk vi prøvd oss på video som verktøy Stenrød Barnehage i Halden
10
HVA VILLE VI JOBBE MED PROBLEMSTILLING Hvordan opplever barna oss voksne i overgangen mellom lunsj – toalett – garderobe / påkledning Stenrød Barnehage i Halden
11
Stenrød Barnehage i Halden
12
Stenrød Barnehage i Halden
13
Stenrød Barnehage i Halden
MÅL FOR ARBEIDET Skape en god overgangssituasjon der vi tar oss tid! Skape en god ”læringssituasjon” der kommunikasjon og samspill mellom barn – barn og barn – voksen er i stadig utvikling. Stenrød Barnehage i Halden
14
Stenrød Barnehage i Halden
HVA LÆRTE VI Her kommer våre lysbilder fra hovedvisningen med essensen fra vårt arbeid med vurderingsarbeid i barnehagen. Stenrød Barnehage i Halden
15
Stenrød Barnehage i Halden
16
Stenrød Barnehage i Halden
17
Stenrød Barnehage i Halden
18
Stenrød Barnehage i Halden
19
Stenrød Barnehage i Halden
RAPPORT Vi utarbeidet også en rapport som er tilgjenglig her i dag. Alle rapportene fra de andre barnehagene som deltok er også tilgjenglig her. Stenrød Barnehage i Halden
20
Stenrød Barnehage i Halden
Litteratur Louise Birkeland ( 1998) Pedagogiske erobringer Kari Pape ( 2002) Fra ord til handling - fra handling til ord Stenrød Barnehage i Halden
21
EN SPESSIELL TAKK TIL : Turid Thorsby Jansen
Vår veileder i prosjektet: Turid Thorsby Jansen Som har fått oss til å gjøre de ”latterlig enkle tingene” gjøre mer av det vi kan Se mulighetene innenfor rammene Stenrød Barnehage i Halden
22
Takk for oppmerksomheten
Stenrød Barnehage i Halden
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.