En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Fra prøving og feiling til
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Pedagogisk analyse.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Teknologi og forskningslære
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
"Lyn og torden".
Lek og begynneropplæring
Tilpasset opplæring AU 1
Pedagogisk utviklingsarbeid
Bø hotell 4. desember 2012 Solveig Hals
Lærerprofesjonens etiske plattform
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Ny GIV og arbeidet med de grunnleggende ferdighetene: Strategi- og veiledningshefte 4. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Momenter til planlegging Nileseren. Gratis klassesett av aviser i inntil ni selvvalgte uker. Lesetrening dagsaktuell undervisning.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Valgfag på Kastellet skole
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid Fra Luca adkademiet via Dewey og Kilpatric, Statoil og Hydro til Hernes og R- 94.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Konferanse om kunnskapsløftet 23. og 24. mars 2006 Grunnlaget for verksemda i skulen ligg i læreplanen. Følgeleg vert det viktig å ha kompetanse på dette.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Kompetanse for mangfold
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
«Utviklende læring i matematikk»
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen

Problemorientert Og Deltakerstyrt Opplæring Grunnen til Illeris’ alternative didaktikk: a)Misnøye med den tradisjonelle skolens virkemåte, elevsyn og kunnskapssyn. b)Inspirasjon fra Deweys reformpedagogiske bevegelse og den aktivitetsbaserte opplæringens betydning. c)Nyere og til dels Piaget-inspirerte læringspsykologiske kunnskaper og innsikt. d) Nymarxistiskestrømmningers innmarsj i Vest-Europa

Problemorientering Vil fremme en akkomodativ læring Skaper kreativitet og fleksibilitet Eleven er interessert Problemets vanskelighetsgrad må være innenfor rekkevidde

Deltakerstyring Dette prinsippet skal gi svar på: –Hvem som bestemmer –Hva som er problemer –Hvilke former det skal arbeides med –Hvordan man skal arbeide med problemene Her er det viktig at elevene får være med å bestemme. Elev-elev og elev-lærer samarbeid.

Aktuelt når det skal utarbeides fem typer av bestemmelser

En liten hypotese på Illeris’ problemorienterte og deltakerstyrte opplæring

Er prosjekt som opplæringsform i ferd med å bli mer komplisert for lærerne enn det den egentlig burde være?

Bakgrunnen Den samfunnsmessige bakgrunnen Den pedagogiske bakgrunnen Den psykologiske bakgrunnen

Meninger med prosjektarbeid Dobbelkvalifisering 2. Kunne gjennomskue dette samfunnet og medvirke til endringer 1.Kunne overleve, fungere og få noe ut av samfunnet vi har

Ulike perspektiver Prosjektarbeid og faglig dekning Har man noen garanti for faglig dekning? Prosjektarbeid og ferdighetstrening Prosjektarbeid og yrkesutdanning

Prosjektarbeid og personlig utvikling Prosjektarbeid og samfunnsforandring Konkret forandring Endringer i bevisstheten –Kunnskapsmessig –Holdningsmessig

Grunnleggende pedagogiske prinsipper Problemorientering Deltakerstyring og solidaritet Representativ opplevelse og innlæring Kollektivt arbeid Klare regler for organisering

Produktarbeidets faser 1.Introduksjonen 2.Emnevalg 3.Problemformulering 4.Planleggingsfasen 5.Gjennomføringsfasen 6.Produktfremstillingen 7.Produktvurderingen 8.Etterarbeidet

Tilbake til spørsmålet: Er prosjekt som opplæringsform i ferd med å bli mer komplisert for lærerne enn det den egentlig burde være?

TOPA –Står for tema- og prosjektarbeid

Hva står i L97 om prosjektarbeid? Generell del ”Broen” Fagplan delen

Hvor stor del av undervisningen skal være tema- og prosjektarbeid Modell fra L97 side 83

Tema- og prosjektarbeid som lærerplantradisjon i Norge L97 M87 M74

TAKK FOR OSS!!