En vurdering av prosjekt som opplæringsform Med utgangspunkt i Illeris’ teorier Av Marthe, Kristin, May og Espen
Problemorientert Og Deltakerstyrt Opplæring Grunnen til Illeris’ alternative didaktikk: a)Misnøye med den tradisjonelle skolens virkemåte, elevsyn og kunnskapssyn. b)Inspirasjon fra Deweys reformpedagogiske bevegelse og den aktivitetsbaserte opplæringens betydning. c)Nyere og til dels Piaget-inspirerte læringspsykologiske kunnskaper og innsikt. d) Nymarxistiskestrømmningers innmarsj i Vest-Europa
Problemorientering Vil fremme en akkomodativ læring Skaper kreativitet og fleksibilitet Eleven er interessert Problemets vanskelighetsgrad må være innenfor rekkevidde
Deltakerstyring Dette prinsippet skal gi svar på: –Hvem som bestemmer –Hva som er problemer –Hvilke former det skal arbeides med –Hvordan man skal arbeide med problemene Her er det viktig at elevene får være med å bestemme. Elev-elev og elev-lærer samarbeid.
Aktuelt når det skal utarbeides fem typer av bestemmelser
En liten hypotese på Illeris’ problemorienterte og deltakerstyrte opplæring
Er prosjekt som opplæringsform i ferd med å bli mer komplisert for lærerne enn det den egentlig burde være?
Bakgrunnen Den samfunnsmessige bakgrunnen Den pedagogiske bakgrunnen Den psykologiske bakgrunnen
Meninger med prosjektarbeid Dobbelkvalifisering 2. Kunne gjennomskue dette samfunnet og medvirke til endringer 1.Kunne overleve, fungere og få noe ut av samfunnet vi har
Ulike perspektiver Prosjektarbeid og faglig dekning Har man noen garanti for faglig dekning? Prosjektarbeid og ferdighetstrening Prosjektarbeid og yrkesutdanning
Prosjektarbeid og personlig utvikling Prosjektarbeid og samfunnsforandring Konkret forandring Endringer i bevisstheten –Kunnskapsmessig –Holdningsmessig
Grunnleggende pedagogiske prinsipper Problemorientering Deltakerstyring og solidaritet Representativ opplevelse og innlæring Kollektivt arbeid Klare regler for organisering
Produktarbeidets faser 1.Introduksjonen 2.Emnevalg 3.Problemformulering 4.Planleggingsfasen 5.Gjennomføringsfasen 6.Produktfremstillingen 7.Produktvurderingen 8.Etterarbeidet
Tilbake til spørsmålet: Er prosjekt som opplæringsform i ferd med å bli mer komplisert for lærerne enn det den egentlig burde være?
TOPA –Står for tema- og prosjektarbeid
Hva står i L97 om prosjektarbeid? Generell del ”Broen” Fagplan delen
Hvor stor del av undervisningen skal være tema- og prosjektarbeid Modell fra L97 side 83
Tema- og prosjektarbeid som lærerplantradisjon i Norge L97 M87 M74
TAKK FOR OSS!!