Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ressurslærersamling Tema 1 – del 2 Vibeke Lorentzen Trude Kringstad
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Å gi rammer som støtte for elevenes skriving
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Skrivestien.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Forskjeller på tale og skrift
Hva er god skriveopplæring?
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Skriving som kommunikasjon
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Strategier og kompetanse
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Tankekart for å sortere ingredienser…
Signatur 3.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Gilbert Engelsk 5. – 7. trinn, spesialundervisning ungdomstrinnet.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Erfaringsutveksling i plenum: Del erfaringer fra «skriving på fagets premisser»
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Erfaringsutveksling i plenum: Hvilke erfaringer har dere gjort dere med tenkeskriving i klasserommet?
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Studieteknikk Bison.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Nasjonale prøver Sandved skole
Informasjon om eksamen
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving

Vi arbeider med prinsipp 5 Les Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving Notér ned nøkkelord/setninger i hver boks på lesearket mens du leser Del med gruppa di/partneren din

Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving Å skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving handler om å skape en muntlig kultur der de ulike fagenes tekster er utgangspunkt for skriveopplæringa

Samtale om tekst Tekst som utgangspunkt for gruppesamtale Hva kan en oppnå ved å samtale om tekster på denne måten? Drøft hvordan man kan samtale om ulike fagtekster, og om denne arbeidsmåten er relevant for andre fag enn språkfagene.

Skriveprosess i samfunnsfag Lesing og skriving i samfunnsfag På hvilke måter kommer samtaler om tekst til uttrykk i denne filmen? Hvordan blir førskrivefasen med lesing og samtale om tekst videreført i elevenes skriveprosess?

Sett skriving på dagsorden! Å skape en kultur for skriving er å gjøre skriving og lesing til en integrert del av undervisninga Å lære et fag er å kunne snakke, lese og skrive om og i faget Å samtale om tekster innebærer å få øye på forfatterhåndverket: Hvordan innledes en fagartikkel? Hvordan skapes struktur og sammenheng? Hvordan posisjonerer skriveren seg i teksten? Å posisjonere seg handler om hvilken rolle skriveren inntar i teksten: faglig relevant – som kjenner av faget – en som har faglig fundert kunnskap om det han uttaler seg om, eller som opprørt forelder i leserinnlegg i avisa, engasjert elev i brev til rektor

Oppgave til refleksjonssamling Her kan prosjektgruppa skrive inn arbeidsoppgaver til refleksjonssamlingene. Se forslag til oppgaver i instruksjonsdokument trinn 6. Evt. lesestoff som skal leses før neste samling