Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Vi arbeider med prinsipp 5 Les Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving Notér ned nøkkelord/setninger i hver boks på lesearket mens du leser Del med gruppa di/partneren din
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving Å skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving handler om å skape en muntlig kultur der de ulike fagenes tekster er utgangspunkt for skriveopplæringa
Samtale om tekst Tekst som utgangspunkt for gruppesamtale Hva kan en oppnå ved å samtale om tekster på denne måten? Drøft hvordan man kan samtale om ulike fagtekster, og om denne arbeidsmåten er relevant for andre fag enn språkfagene.
Skriveprosess i samfunnsfag Lesing og skriving i samfunnsfag På hvilke måter kommer samtaler om tekst til uttrykk i denne filmen? Hvordan blir førskrivefasen med lesing og samtale om tekst videreført i elevenes skriveprosess?
Sett skriving på dagsorden! Å skape en kultur for skriving er å gjøre skriving og lesing til en integrert del av undervisninga Å lære et fag er å kunne snakke, lese og skrive om og i faget Å samtale om tekster innebærer å få øye på forfatterhåndverket: Hvordan innledes en fagartikkel? Hvordan skapes struktur og sammenheng? Hvordan posisjonerer skriveren seg i teksten? Å posisjonere seg handler om hvilken rolle skriveren inntar i teksten: faglig relevant – som kjenner av faget – en som har faglig fundert kunnskap om det han uttaler seg om, eller som opprørt forelder i leserinnlegg i avisa, engasjert elev i brev til rektor
Oppgave til refleksjonssamling Her kan prosjektgruppa skrive inn arbeidsoppgaver til refleksjonssamlingene. Se forslag til oppgaver i instruksjonsdokument trinn 6. Evt. lesestoff som skal leses før neste samling