1. 2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Høyring om retten til nødvendig rådgjeving og kompetanse for rådgjevarar. FRIST 1.NOVEMBER Forskriftsendringar: Retten til nødvendig rådgjeving (forskrift.
Advertisements

Elevsamtalen i Færder videregående skole
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Endring av forskrift til opplæringsloven kapittel 17 og forslag til anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for rådgivere.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Utvikling av partnerskapene i relasjon til faget utdanningsvalg Bente Volder, regionkoordinator for Nordre Sunnmøre.
Læring på arbeidsplassen
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Forslag til ny vurderingsforskrift
KARRIEREPLAN SVOLVÆR BARNE- OG UNGDOMSSKOLE 2006/07
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Ansvar og prosesser i skolen
\\55. • Nytt fag i grunnskolen: UTDANNINGSVALG \\55 Formål: • Skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen • Bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte.
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
UTDANNINGSVALG I GJØVIK KOMMUNE
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Strategi - Metode Likestilling på Sørlandet 2003 De to Agder-fylkene har hatt lavest score på likestillingsindeksen av alle landets fylker i mange.
Prosjekt til fordypning
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Utdanningsvalg Gran Ungdomsskole 2008/2009
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Borre ungdomsskole
Språk og språklig fordypning
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Overgangsprosjektet – NY GIV
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
JOBBSKYGGING.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
MER PERSONLIG ØKONOMI I SKOLEN Idar Kreutzer, 20.august 014.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn. Hvem er jeg - hvor vil jeg – hvilket valg skal jeg ta?
Retten til nødvendig rådgivning. Forankring og Formål Opplæringslova § 9-2 «Elevane har rett til nødvendig rådgivning om utdanning, yrkestilod og yrkesval.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Læreplanforståelse B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

1

2 Programfag til valg på grunnskolen Høring og oppsummering av høringen Bodø Mandag 19. mai 2008 Frode Midtgård

3 Premissene for høringen Ulike forsøk og modeller Erfaringsrapport oversendt 9. oktober 2007 Bestilling av høringsoppdraget i møte mellom departement og direktorat 25. oktober 2007 Forarbeidet til høringen skal være dialogbasert

4 Spørsmålene i høringen a)Vurdering b)Regulering av 25% c)Navn på faget d)Grunnleggende ferdigheter e)La hele PTV inngå i å ta på videregående nivå f)Tidsbruk g)Generelle kommentarer

5 Om høringen og oppsummeringen Høringsperiode fra 4. januar til 7. mars 163 avlagte høringer hvorav 16 uten kommentarer Oppsummert i perioden mars av innleid kompetanse i tett samarbeid med direktoratet Møte 13. mars i KD om hovedtendenser Gjennomgang i ALP i UDIR 26. mars Behandlet i direktørmøte i UDIR 31. mars Oversendt KD 2. april

6 Hovedtendenser i svarene a)Vurdering Vurdering vil gi økt status til faget Over 60 % av instansene ønsker deltatt/ikke deltatt Utfordrende å komme fram til kompetansemål, vurderingskriterier og kjennetegn for måloppnåelse De som jobber nær elevene er negative til tallkarakter Mappevurdering blir trukket fram som en egnet metode Fagets egenart tilsier deltatt, mange aktører og arenaer Modning og refleksjon en viktigere del av faget enn i andre fag

7 Hovedtendenser i svarene B) Regulering av 25% 90 % mener at ordningen med omdisponering av inntil 25 % også skal gjelde dette faget Flertallet argumenterer for dette som et generelt prinsipp for alle fag brukt til elevens beste og må brukes med kløkt C) Navn på faget 77 % av høringsinstansene mener at navnet skal forandres, men opplever det vanskelig å foreslå nytt navn Navnet er innarbeidet men må skille seg fra PTF Noen forslag bl.a. noe med karriere, men står mellom Opplæringsvalg eller Utdanningsvalg

8 Hovedtendenser forts… D) Grunnleggende ferdigheter På lik linje med andre fag og de fleste mener at forslaget er dekkende Noen misforståelser da CV, jobbintervju blir nevnt Hva med GRF i de fagene man henter innhold fra… E) PTV inngår i å ta fag på videregående nivå 75 % av instansene mener at det ikke skal være mulig, men er positiv til at deler kan tas De vil gå glipp av viktig kompetanse Dreier seg om egenutvikling og refleksjon

9 Hovedtendenser forts… F)Tidsbruk De fleste gir sin tilslutning til det oppgitte timetallet 42 instanser støtter omfanget på 113 timer, mens 7 instanser skriver at det er for lite, og samme antall mener 113 timer blir for mye Mange mener mye om den prosentvise fordelingen av fagets hovedområder, men dette kommer under generelle kommentarer

10 Hovedtendenser forts… G) Generelle kommentarer Struktur og prosentvis fordeling av hovedområdene –Manglende lokalt handlingsrom og nye forslag Beskrivelsen av hovedområdene –Noen ønsket eget hovedområde i entreprenørskap Kompetansemål –Mange ønsket seg nasjonale mål i alle tre områdene Økonomi –De samme argumenter dukker opp Næringsliv/entreprenørskap –Mange ønsker litt mer fokus på dette jf. ovenfor

11 Kort oppsummert Utarbeidet en nasjonal læreplan og foreslått endring av navnet til Utdanningsvalg Tydeliggjort formålsteksten Fjernet omfangsangivelsen på de enkelte hovedområdene Nasjonale kompetansemål i alle de tre hovedområdene Innført vurdering uten standpunktkarakter og med deltatt/ikke deltatt Kommentarer: Ingen vesentlige administrative eller økonomiske konsekvenser for skoler og skoleeier. Vil understreke betydningen av å følge implementeringen av faget

12 Yrkes- og karriereveiledning §9-2 i opplæringslova Elevane har rett til nødvendig rådgiving om utdanning, yrkestilbod og yrkesval og om sosiale spørsmål. Departementet gir nærmare forskrifter. §22-2 i forskrift til opplæringslova Den enkelte eleven har rett til å få rådgiving om utdannings- og yrkesval. Ved overgangen frå grunnskole til vidaregåande opplæring skal det leggjast særleg vekt på rådgiving om kva dei ulike studieretningane fører fram til. Den enkelte eleven skal få informasjon om utdanning, yrke og arbeidsmarknad. Dette omfattar mellom anna informasjon om grunntrekka ved utdanningsvegane i Noreg og andre land yrke og arbeidsmarknad lokalt, nasjonalt og internasjonalt ulike inntaksvilkår, søknadsfristar, lånevilkår, finansieringsordningar. Informasjonen og rådgivinga må leggjast opp slik at eleven gradvis kan utvikle kunnskap, sjølvinnsikt og evne til sjølv å kunne ta avgjerd om vidare utdanning og framtidig yrke, utan omsyn til tradisjonelle kjønnsroller.

13 Formål Utdanningsvalg skal bidra til å skape helhet og sammenheng i grunnopplæringen og knytte grunnskolen og videregående opplæring bedre sammen. Å få innsikt i og praktisk prøve ut interesser, evner og anlegg kan bidra til at flere foretar kunnskapsbaserte valg av utdanning og yrker. Faget skal bidra til en økt forståelse for arbeidslivets krav til kunnskap og kompetanse. Opplæringen skal gi elevene erfaring med innhold, oppgaver og arbeidsmåter som karakteriserer ulike utdanningsprogram i videregående opplæring og aktuelle yrker. Elevene skal gis mulighet for praktisk aktivitet eller fordyping. Opplæring i faget skal legge til rette for at den enkelte elev får prøve ut og reflektere over sine valg. Opplæringen skal legge til rette for bruk av hensiktsmessige arbeidsformer og ulike læringsarenaer som kan gi både teoretisk og praktisk faglig tilnærming gjennom kontakt og samarbeid med videregående skoler og arbeids- og næringsliv. Opplæringen skal stimulere til læring og legge grunnlag for videre opplæring, arbeid og livslang læring.

14 Beskrivelse av hovedområdene Videregående opplæring og arbeidsliv Hovedområdet dreier seg om strukturen i videregående opplæring og om innholdet i de ulike utdanningsprogrammene. Videre omfatter hovedområdet hvordan ulike utdannings- og karriereveier kan føre frem til ulike yrker knyttet til valgte utdanningsprogram. I hovedområdet inngår innsikt i arbeidsmuligheter og fremtidsutsikter, også for lokalt arbeids- og næringsliv. Utprøving av utdanningsprogram og yrker Hovedområdet omfatter praktisk og teoretisk aktivitet knyttet til utdanningsprogram og yrker. Utprøving av minst to ulike utdanningsprogram inngår i hovedområdet. Refleksjon og valg Hovedområdet omfatter kartlegging og refleksjon rundt egne interesser og forutsetninger knyttet opp mot eget utdannings- og yrkesvalg.

15 Kompetansemål Videregående opplæring og arbeidsliv Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Beskrive de ulike utdanningsprogrammene i videregående opplæring Forklare forskjellen på strukturen for studieforberedende utdanningsprogram og yrkesfaglige utdanningsprogram, og samtale om hvordan disse kan gi ulike karrieremuligheter Vurdere arbeidsmulighetene innenfor noen valgte utdanningsprogram og yrker Utprøving av utdanningsprogram og yrker Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Planlegge, gjennomføre og dokumentere aktiviteter og arbeidsoppgaver innen flere valgte utdanningsprogram fra videregående skole og/eller arbeidsliv Refleksjon og valg Mål for opplæringen er at eleven skal kunne Reflektere over og presentere utdanninger og yrker i forhold til egne interesser og forutsetninger Vurdere videre valg av utdanning og yrke basert på erfaringer fra utprøvingen

16 Vurdering Standpunktvurdering 10. årstrinn eller på det årstrinnet faget blir avsluttet –Deltatt/ikke deltatt Eksamen for elever Eleven har ikke eksamen i faget Eksamen for privatister Det er ingen privatistordning i faget