PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevdisiplinen skal strammes inn
Advertisements

TØYENSTANDARDEN.
FAU-møte Fagerheim skole
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Ungdomstrinn i utvikling
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
VELKOMMEN TIL BRAGERNES SKOLE VI VIL TRIVES VI VIL LÆRE
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
Perspektiver på inkludering i praksis
Samarbeid mellom skole og hjem
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Sosialpedagogikk på Manglerud
Velkommen til Tu skule Foreldremøte tysdag 7.februar kl
Skolestarter 2017 Foreldremøte Skolestarter 2017 Foreldremøte
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
RIS-metoden for prosessforbedring
Hvorfor FAU? Opplæringsloven § 11-4
PALS.
Velkommen til foreldremøte!
Negative konsekvenser
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Velkommen til foreldremøte
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
VELKOMEN SOM FØRESETTE TIL 8. TRINN HAUSTEN 2019
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole

MÅL Målet er å styrke barns sosiale kompetanse, forebygge og avhjelpe problematferd i skolens læringsmiljø. Brandengen skole

4-årig evalueringsstudie Brandengen skole har meldt seg på en 4-årig evalueringsstudie for å skolere sine ansatte i den skoleomfattende tiltaksmodellen PALS-komprimert Atferdssenteret er ansvarlig for utforming, planlegging, gjennomføring og kvalitetssikring av studiet All innhentet informasjon behandles strengt konfidensielt. Personidentifiserbar informasjon vil ikke bli gjort tilgjengelig eller videreformidlet til andre Brandengen skole

Pals-tiltaksmodell; fire hoveddeler Systemdel: Omhandler skolens interne og eksterne støttesystem. Gjennom godt tilrettelagt systemstøtte, kan det skapes en positiv sosial kultur og et trygt læringsmiljø. Praksisdel: Inkluderer konkrete tiltak for å fremme et positivt læringsmiljø. Datadel: Omhandler systematisk innsamling av informasjon om negative hendelser og kartlegging av problematferd i skolemiljøet. Den skal danne grunnlag for hensiktsmessige tiltak på skole-, klasse eller individnivå. Resultatdel Dreier seg om å opprettholde skolens vedvarende innsats for å utvikle sosial skolekultur der positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling er fremtredende. Brandengen skole

Hvordan? Ha tydelige forventninger til positiv atferd og sosial kompetanse, der de ansatte legger vekt på positiv involvering, oppmuntring og umiddelbare, forutsigbare reaksjoner ved negativ atferd og regelbrudd. Brandengen skole

Hvordan? Definere forventet atferd på skolens ulike arenaer som klasserommet, på gangen, uteområdet, på tur osv. Regler for positivt atferd og sosiale ferdigheter samles under RESPEKT, ANSVAR og OMSORG Innlære regler, forventet atferd og sosiale ferdigheter ved å; introdusere, (involvere elevene) vise/modellere regelen og forventninger til den Øve på regelen og forventninger til den Oppfølging - for å forsikre seg om at eleven har forstått hva som forventes Brandengen skole

Organisering Teambasert: Ressursteam Klasse- eller trinnteam /SFO-team Personalgruppen Individuelle støtteteam Brandengen skole

Foreldre som ressurs Foreldrene er en viktig ressurs for skolen for at vi skal lykkes best mulig i arbeidet med PALS-komprimert: Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen Brandengen skole