Dannelse og kunstens vesen -

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagen som lærings- og danningsarena
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Historiefaget i skolen
Danning i skolen – et truet prosjekt?
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
IKT Orkide Ledelse og Skole
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Danning – å skape seg selv
Dialogen som pedagogisk verktøy
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Vesterålen Inger Anne Westby Kulturskolen som danningsarena Hvilke muligheter ligger i DKS og en ny kulturskolelærer rolle?
Avdeling for sosionomutdanning
Nye veier i lærerutdanninga
12 Reflekterende lesing.
Estetisk læreprosesser
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
"God bagasje på livets reise."
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
selvhjelp.no Selvhjelp Norge, Nasjonalt kompetansesenter for selvorganisert selvhjelp TLF:
Etikk i pedagogisk arbeid
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kan ikke alle bare være venner da?
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Foreldremøte 2. trinn
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Musikkfa get Korleis blir innhaldet, organiseringa og undervisninga no, då?
Undervisningsforløpets dramaturgi/struktur Strategisk og situasjonsbestemt ledelse.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Berit Bratholm: Forelesning
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Estetisk kompetanse og skapende virksomhet
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Berikelse og ny energi Beskrivelse. Viktigste differensierende faktorer: Personlighetstrekk: Eventyrlysten Utforskende Unik Aktiv Emosjonelle gevinster:
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Lekens egenverdi.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Holdninger.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Fagfornyinga Innleiing på samling for Utdanningsforbundet og KS i Trøndelag 16.mars 2018 Av Torbjørn Ryssevik, spesialrådgjevar i Utdanningsforbundet.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Dannelse og kunstens vesen - VESTERÅLEN 09.10.2006 Dannelse og kunstens vesen - Hva vil vi med kunst og kultur i opplæringen? Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole DIALOG – DANNELSE Å stemme seg inn i verden Å gi den andre sin fulle oppmerksomhet Å bli en del av et hele utenfor seg selv- er det kunstens vesen? Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Å intonere Å orientere seg i verden – Å la seg bevege/berøre Kunst som deltagelse i emosjonelle fortellinger Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Å lytte For å engasjere seg intellektuelt og emosjonelt For å tydeliggjøre ”den andre” For å ”åndeliggjøre” den andres fortelling Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Kunst som dannelse og utdannelse Hva er kunstens vesen? Det skjønne, det gode og det sanne? Kunstverket som allegori – uttrykker det noe annet enn (mer enn) seg selv ? Barn og kunst – hva kan møter med kunst gi barn? Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Danning Det å bli noe forutbestemt Bildung (Mimesis) Å utforske hvem du er Persepsjon (Fornemmelse/oppfatning) Resepsjon (Forståelse/mottak) Å bevisstgjøres gjennom motstand Refleksjon (Ettertanke) Resistens (Motstand) Dialektiske prosesser mellom barnet, kunsten og andre mennesker Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole OPPGAVE Hva legger du i begrepet DANNING? Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Å være skapende og medskapende Hvordan blir møtet med kunst en dialektisk prosess? Erindring Erfaring Erkjennelse Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Erindringen Å gjenkjenne noe i seg selv som blir vekket i møtet med kunst Grunnleggende erkjennelses område Følelsesbasert (persepsjon) Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Erfaringen Å utforske hvordan det ”nye” kan settes inn i sammenhenger vi kjenner fra før Å handle Å tenke Å finne symboler og begrepet Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Erkjennelsen Å oppdage noe nytt (for en selv) Et nytt begrep En ny følelse ( eller for eksempel navn på følelsen) Å kunne handle i henhold til den nye oppdagelsen (læring?) Refleksjon Handlingskompetanse Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Hvilke oppgaver har Kunstneren og Pedagogen? Møter med kunst i et opplæringsperspektiv Møter med kunst i et oppdragelsesperspektiv Møter med kunst i et danningsperspektiv Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole

Dannelsens forvandlinger ”En skal lære å finne seg selv via det andre, det overleverte, det fremmede, i en kritisk prøvende tilegnelse. Det er dannelsens prosjekt – uansett forvandling.” (Rune Slagstad 2003) Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole