Dannelse og kunstens vesen - VESTERÅLEN 09.10.2006 Dannelse og kunstens vesen - Hva vil vi med kunst og kultur i opplæringen? Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole DIALOG – DANNELSE Å stemme seg inn i verden Å gi den andre sin fulle oppmerksomhet Å bli en del av et hele utenfor seg selv- er det kunstens vesen? Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Å intonere Å orientere seg i verden – Å la seg bevege/berøre Kunst som deltagelse i emosjonelle fortellinger Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Å lytte For å engasjere seg intellektuelt og emosjonelt For å tydeliggjøre ”den andre” For å ”åndeliggjøre” den andres fortelling Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Kunst som dannelse og utdannelse Hva er kunstens vesen? Det skjønne, det gode og det sanne? Kunstverket som allegori – uttrykker det noe annet enn (mer enn) seg selv ? Barn og kunst – hva kan møter med kunst gi barn? Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Danning Det å bli noe forutbestemt Bildung (Mimesis) Å utforske hvem du er Persepsjon (Fornemmelse/oppfatning) Resepsjon (Forståelse/mottak) Å bevisstgjøres gjennom motstand Refleksjon (Ettertanke) Resistens (Motstand) Dialektiske prosesser mellom barnet, kunsten og andre mennesker Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole OPPGAVE Hva legger du i begrepet DANNING? Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Å være skapende og medskapende Hvordan blir møtet med kunst en dialektisk prosess? Erindring Erfaring Erkjennelse Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Erindringen Å gjenkjenne noe i seg selv som blir vekket i møtet med kunst Grunnleggende erkjennelses område Følelsesbasert (persepsjon) Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Erfaringen Å utforske hvordan det ”nye” kan settes inn i sammenhenger vi kjenner fra før Å handle Å tenke Å finne symboler og begrepet Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole Erkjennelsen Å oppdage noe nytt (for en selv) Et nytt begrep En ny følelse ( eller for eksempel navn på følelsen) Å kunne handle i henhold til den nye oppdagelsen (læring?) Refleksjon Handlingskompetanse Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Hvilke oppgaver har Kunstneren og Pedagogen? Møter med kunst i et opplæringsperspektiv Møter med kunst i et oppdragelsesperspektiv Møter med kunst i et danningsperspektiv Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole
Dannelsens forvandlinger ”En skal lære å finne seg selv via det andre, det overleverte, det fremmede, i en kritisk prøvende tilegnelse. Det er dannelsens prosjekt – uansett forvandling.” (Rune Slagstad 2003) Inger Anne Westby, Norges Musikkhøgskole