Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland.
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Hva er hensikten med karriereveiledning?
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Kjønnsbalanse i utdanning og arbeidsliv - hvorfor og hvordan? Kristina Jullum Hagen, 4. juni 2013.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Karrieresenteret ved Universitetet i Agder
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Karriereveiledning Samhandling mellom NAV og Vest Agder Fylkeskommune.
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
En smakebit fra Telemark
Karrieresenterets studietur til Nederland April 2014.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Aktuelt om rådgivertjenesten
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ped-6324 Utdannings- og yrkesveiledning. 18. april 2013 Det indre læringsdrivet Det indre læringsdrivet Universitetet i Tromsø, Rådgiverforum Troms.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Samfunnsviterne - hvem er vi?
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Foreldremøte 8.september trinn
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Karriereveiledning i grupper
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn NOU 2016:7 Grunnopplæringa – universiteter og høyskoler – NAV – kvalitet kompetanse Lindesnes.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
«Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn»
Hvordan bruke presentasjonene
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
Rådgiver Marianne Stray Aas
Karrieresenter Hedmark
Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018
Velkommen til Apalløkka
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013

Mål for samlinga: Vi ønsker innspill til hvordan vi skal videreutvikle rådgivningen i skolen i samarbeid med flere instanser – hvordan ser vi for oss at rådgivningen kan bli i 2020? Viktig å tenke ut over skole – prøv å også se tverretatlig innsats med NAV, opplæringskontor, arbeidsliv og næringsliv

La oss skape en arena for nytenking

Hvor gode er vi?

«Nord-Trøndelags gode resultater i grunnopplæringa skyldes i hovedsak karriereveiledning satt i system og godt og gjennomsiktig samarbeid mellom instansene som berører elevens hverdag». 2020

I dag

Hva er karriereveiledning?

Professor Gunnel Lindh Et bredt og et smalt perspektiv i karriereveiledning Det brede: Alle karriereveiledningsaktiviteter Det smale: Selve karriereveiledningssamtalen

OECDs definisjon av karriereveiledning Karriereveiledning viser til tjenester og aktiviteter som skal hjelpe personer, uavhengig av alder og tidspunkt i livet, til å ta valg når det gjelder utdanning, opplæring og arbeid, og til å håndtere egen karriere. Tjenestene kan finnes i skoler, på universiteter og høgskoler, i opplæringsinstitusjoner og i arbeidsmarkedstjenester, på arbeidsplassen, i frivillig eller i privat sektor.

OECDs definisjon forts. Aktivitetene kan foregå på individuell basis eller i grupper, og i samme rom eller over avstand (inkludert telefon og nettbaserte tjenester). Disse kan inkludere informasjon (i trykket form, på nett eller annet), tester, veiledningssamtaler, karriereutviklingskurs og -programmer (for å hjelpe personer til å utvikle selvbevissthet, bevissthet om muligheter og karrierehåndteringsferdigheter), smakebitkurs (for å sammenligne alternativer før valg), jobbsøkerkurs og hjelp i overgangsfaser.

«Alle er karriereveiledere» (Konsekvensen av den brede definisjonen) Kontaktlærere Miljøarbeidere Helsesøster OT Spesped.-koordinatorer Prester Psykologer Miljøterapeuter PPT NAV Sos.ped.-rådgivere Karriereveiledere Lærere Karrieresenteret

Vi er ikke på rådgiversamling… …vi er på samling om rådgiving

Gode eksempler på samordning

Samordning av funksjoner Brua

Samordning av funksjoner Trappa

Samordning av funksjoner Fot

Samordning av funksjoner Utvidet skolehelsetjeneste

Har den digitale verden nådd oss?

Digital karriereveiledning

Noen bruker Facebook… Andre bruker Fronter eller It’s Learning Noen bruker blogg Enkelte benytter egenproduserte nettsider Noen få bruker Lync eller Skype Vi har ikke noe system!

Vi trenger dataverktøy som… …er godt egnet til kommunikasjon, både synkront og diakront …ansvarliggjør en del av brukerne/elevene …lager digitale brukerprofiler og gir oss mer informasjon om elevene/brukerne våre …gjør elevene/brukerne bedre kjent med seg selv …legger til rette for ulike behov - noen trenger mye, andre trenger lite …er satt i system

Hvorfor er det så mange jenter på helse- og oppvekstfag?

Sintefrapport for Udir, 2011 «Kjønn er nærmest å betrakte som et ikke- tema blant dagens rådgivere, i følge våre informanter og breddedata. Rådgiverne har ikke fokus på det, politikerne har ikke fokus på det og skolen har ikke fokus på det. Vi kan på mange måter se dette som at vi har gått i ”likestillingsfella”».

Hvorfor gjøre noe med det? «Først og fremst begrenser det individene som får et mindre utvalg å velge mellom enn de ellers ville hatt. Dernest begrenser det bedriftene, som får er smalere rekrutteringsgrunnlag enn de ellers ville hatt og mister tilgangen til god arbeidskraft og et merdynamisk arbeidsmiljø. Til slutt begrenser det samfunnet og dets utvikling på en slik måte at vi får et fattigere samfunn»

Hva kan vi gjøre? For det første har opplevelser av yrker og møter med rollemodeller og forbilder som har gjort utradisjonelle valg hatt positive effekter. For det andre er det viktig å ta vare på de som har gjort utradisjonelle valg. De må samles i klasser og på skoler slik at minoritetsfølelsen blir mindre pressende. De må følges opp og oppleve en anerkjennelse For det tredje kan vi gjennom å åpne opp for utradisjonelle valg, hjelpe de som gjør disse valgene til å gjennomføre dem og å arbeide med bransjene slik at disse personene har mulighet til å få jobber de trives i og kan leve med

Nå skal vi jobbe!

Problemstillinger Hvordan er karriereveiledning / rådgivning satt i system i 2020 slik at alle ungdommer har god tilgang til veiledning/rådgivning? Hvordan bidrar karriereveiledning / rådgivning til å utvikle den enkeltes ferdigheter i 2020?

Fokusområder Kjønn Minoritetsspråklige Elever med behov for tilpassa opplæring og/eller spesialundervisning Samarbeidet mellom instansene/aktørene som berører ungdommens hverdag? Digitale løsninger Overgangsfaser

Gruppe ProblemstillingFokusområde: Hvordan kommer rådgivningen/ karriereveiledningen til uttrykk i 2020 sett i forhold til: Hvordan er karriereveiledning / rådgivning satt i system i 2020 slik at alle ungdommer har god tilgang til veiledning/rådgivning? Kjønn (muligheter for kjønnsutradisjonelle valg) Hvordan bidrar karriereveiledning/rådgivning til å utvikle den enkeltes ferdigheter i 2020? Kjønn (muligheter for kjønnsutradisjonelle valg) Hvordan er karriereveiledning / rådgivning satt i system i 2020 slik at alle ungdommer har god tilgang til veiledning/rådgivning? Minoritetsspråklige Hvordan bidrar karriereveiledning/rådgivning til å utvikle den enkeltes ferdigheter i 2020? Minoritetsspråklige Hvordan er karriereveiledning / rådgivning satt i system i 2020 slik at alle ungdommer har god tilgang til veiledning/rådgivning? Elever med behov for tilpassa opplæring og / eller spesialundervisning Hvordan bidrar karriereveiledning/rådgivning til å utvikle den enkeltes ferdigheter i 2020? Elever med behov for tilpassa opplæring og / eller spesialundervisning Hvordan er karriereveiledning / rådgivning satt i system i 2020 slik at alle ungdommer har god tilgang til veiledning/rådgivning? Samarbeidet mellom instansene/aktørene som berører ungdommens hverdag?  Hvordan spille på hverandres kompetanse?  Hvordan få kompetanse om arbeidsliv / næringsliv satt i system? Hvordan bidrar karriereveiledning/rådgivning til å utvikle den enkeltes ferdigheter i 2020? Samarbeidet mellom instansene/aktørene som berører ungdommens hverdag?  Hvordan spille på hverandres kompetanse?  Hvordan få kompetanse om arbeidsliv / næringsliv satt i system ? Hvordan er karriereveiledning / rådgivning satt i system i 2020 slik at alle ungdommer har god tilgang til veiledning/rådgivning? Overgangsfaser Hvordan bidrar karriereveiledning/rådgivning til å utvikle den enkeltes ferdigheter i 2020? Overgangsfaser Hvordan er karriereveiledning / rådgivning satt i system i 2020 slik at voksne har god tilgang til veiledning/rådgivning? Digitale løsninger Hvordan bidrar karriereveiledning/rådgivning til å utvikle den enkeltes ferdigheter i 2020? Digitale løsninger