Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018
Arbeidslivet preges av rask teknologisk utvikling og globalisering. Det gir endringer i næringssammensetning, i arbeidsoppgaver og i krav til kompetanse. Bransjer og virksomheter i privat og offentlig sektor beskriver behov for flere fagarbeidere og unge som vil gå en yrkesfaglig karriere. Yrkesutdanningene er ikke bare viktig for virksomhetenes kompetansebehov, men også for å inkludere flere unge og voksne i arbeidslivet og for å ivareta et seriøst arbeidsliv. Gode yrkesfaglige utdanningstilbud er viktig i et større samfunnsmessig perspektiv.

3 Prosjektmedarbeidere:
Benedikte Sterner og Elisabeth Lange, prosjektledere for kampanjeåret Espen Lynne Amundsen, prosjektleder Skole-NM Bjørn Ove Fjellandsbø, informasjonsleder Oppdraget ble gitt til WorldSkills Norway i oktober i år, i forbindelse med statsbudsjettet for 2018

4 Hovedambassadør for kampanjeåret: Marco Elsafadi
Vi er så heldige å ha Marco med på laget – en av de klokeste mennene jeg kjenner – det er mange av dere som vil huske ham fra sport og TV - men også som samfunnsengasjert i ungdoms- og inkluderingsprosjekter både hjemme i Bergen og i landet for øvrig

5 Hva er Yrkesfagenes år 2018? En omdømmekampanje på nett og i sosiale medier Synliggjør aktiviteter knyttet til yrkesopplæring og arbeidslivet Åpen for alle som vil være med å bygge omdømme til yrkesfagene

6 Hva skal kampanjen? Øke innsikt om yrkesfag og arbeidsliv hos målgruppene Øke unges interesse for yrkesfaglige utdanningsvalg og karrierer Øke antall lærebedrifter og læreplasser – se sammenheng med arbeidet i «Samfunnskontrakt for flere læreplasser»

7 Målgrupper 1. Elever i ungdomstrinnet og videregående skole, rådgivere og foresatte 2. Arbeidsgivere og tillitsvalgte 3. Allmennheten

8 Hva gjør kampanjen? Bruker nettet og sosiale medier til å spre inspirerende, sannferdige og opplysende historier om yrkesfaguniverset! Inviterer unge til aktiviteter på sosiale medier – konkurranser Lage gøyal og lite «pekefinger-styrt» kommunikasjon Ambassadører og faddere To ulike roller – Ambassadører er unge snakker til unge om faget sitt og arbeidsoppgaver Faddere er frivillige fra erfarne lærebedrifter – Både bedriftsledere, tillitsvalgte og opplæringskontorer som tar i mot spørsmål fra potensielle lærebedrifter Lærerne, rådgivere og skolen med alle sine yrkesgrupper er spesielt viktige – god anledning til «åpne verkstedet sitt « på sosiale medier – Og hva skulle vi gjort uten elevene og lærlingene med på laget? Samarbeidet med EO er viktig! Alle kan delta helt frivillig - elever, lærlinger, unge og erfarne fagarbeidere, bedrifts- og virksomhetsledere, tillitsvalgte, lærere, rådgivere fylkeskommuner, opplæringskontor, Y- nemnder og prøve-klagenemnder og skoler, ALLE i Y- universet Arbeidslivet er med – hovedorganisasjonene gjennom Samfunnskontrakt for flere læreplasser og ned til den enkelte bedrift/virksomhet i privat og offentlig sektor. Fylkeskommunene er med – vi finner veien sammen.

9 Kampanjens nettside:

10 Hva skjer? Sjekk og send inn til

11 Instagram: #yrkesfag #yrkesfagenesår #mittyrkesfag

12 Kjedelig program på TV? Lag ditt eget om yrkesfag og sendt til oss!! YouTube

13 Instagram: Post om faget ditt!! Fagdagbok? #mittyrkesfag

14 Facebook – dere kan koble deres eget stoff! #yrkesfagenesår Facebook samler alt!

15 Hvordan blir Du med? Alle som tilslutter seg kampanjens mål og verdier kan delta: - gjennom å bruke kampanjens logo Poste på egne plattformer og kampanjeplattformer på sosiale medier Egne nyhetsoppslag Sende inn historier med bilder til redaksjonen din organisasjon kan synliggjøre allerede planlagte aktiviteter og enkelt assosieres med Yrkesfagenes år 2018 Kampanjen planlegger enkelte aktiviteter gjennom de fire årstidene - og alt dette finner dere informasjon om på nettsiden etter hvert som kampanjen skrider fram For eksempel i tilknytning til Yrkes-NM oktober, som skjer i samarbeid med Oslo og Akershus fylkeskommuner – men og arrangementer på nett , f.eks. vil - Arena for kvalitet 2018 i regi av Utdanningsdirektoratet være en del av kampanjeåret Vår kampanje er og en del av den europeiske kampanjen …… vi er flere over hele Europa…..Det vil vi blant annet markere under European Skills Week

16 Verdier og mål Kommunikasjonen skal være Entusiastisk Sannferdig
Opplysende

17 En tryggere overgang fra skole til arbeidsliv
Årshjulet Unges behov En tryggere overgang fra skole til arbeidsliv Hva er arbeidslivet? Mine muligheter Å velge Læreplassjakt

18 Vi er mange over hele Europa!
Vår kampanje er og en del av den europeiske kampanjen …… vi er flere over hele Europa…..Det vil vi blant annet markere under European Skills Week Som dere ser er det tredje gang European Vocation Skills Week arrangeres – Den 5-9 November 2018, Vienna, Austria Det hadde jo vært gøy om lille Norge hadde blitt landet med flest innrapporterte innslag fra 2018?

19 Vær med å realisere målet!
Mål i prosjektet Vi registrerer økt etterspørsel etter spesialiserte fagutdanninger, doble fagbrev og mer tverrfaglig kompetanse. Samtidig viser søkningen til yrkesfag en avtagende trend innen flere utdanningsprogram. Dette er en utvikling som må snus dersom arbeidslivet skal kunne rekruttere nødvendig fagkompetanse nå og i framtiden.

20 Takk for meg


Laste ned ppt "Bakteppet - Yrkesfagenes år 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google