Endringer i regelverk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
STUDIESPESIALISERING 2012/2013
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rådgiversamling på Stiklestad
Minoritetsspråklige søkere
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Startkurs for nye rådgivere 2010
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Lillehammer 25. September 2012
1 Godt nytt år og velkommen til rådgiversamling
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Fra grunnskole til videregående.
Inntak til videregående opplæring Januar Prosjekt med tema videregående opplæring, yrkesvalg og utdanning Besøk på vgs, ”Åpen dag” uke 3 og 4.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Foreldremøte 26.september 2012
Individuell vurdering
Overgangsregler. Inntaksgrunnlaget til videregående trinn 1 (Vg1) (§ 24-2) Andre fremmedspråk på videregående skole ( § 24-3 og 24-4)
Inntaket 2010 – 2011 – nytt og nyttig ?. Hvilke emner skal vi gjennomgå ? 1.Hva betyr endringen i vurderingsforskriften fra for inntaket til.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rådgiversamlingen høsten 2009
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Borre ungdomsskole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Velkommen til Foreldremøte 8. trinn Vi bygger kunnskap og vennskap
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Per Kristian Storstad AVGO
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
VITNEMÅL OG KOMPETANSEBEVIS Privatskolesamling 26. MAI 2010 Utdanningsdirektoratet.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Velkommen til Drømtorp vgs Foreldremøte Vg2. Agenda Presentasjon av skolen Visjon/målsettinger Resultater Forventninger Nyttig informasjon Eksamen Lærlingeordningen.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Helsesøster Hanne Gry Marthinsen Fremme psykisk og fysisk helse Fremme gode sosiale og miljømessige.
VELKOMMEN TIL ÅS VIDEREGÅENDE SKOLE Ås videregående skole – et mangfoldig læringsfellesskap der vi gjør hverandre gode.
Mulig revisjon av forskrift til opplæringslova kapittel 3 VII om «Særskilde føresegner for fag-/sveineprøva og kompetanseprøva»
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Friskolesamling vgs Oslo mars Inntak og vurdering av elevens rett til videregående opplæring Kan ikke ta inn elever dersom man ikke er sikker.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Godkjenning og vurdering av utenlandsk utdanning i Norge.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Sagt om utdanning….
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Rådgiversamlinger høsten 2014
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Statistikk om voksne i videregående opplæring
Gjeldende regelverk om vurdering
Sentrale lover og regler
Utskrift av presentasjonen:

Endringer i regelverk

Udir – 6 - 2012 Godkjenning av tidligere bestått videregående opplæring i Norge og utlandet Godkjenning av enkeltfag for elever: Rektor godkjenner Godkjenning av enkeltfag for voksne i vgo etter §4A og privatister: Fylkeskommunen godkjenner Hele opplæringsår: Fylkeskommunen godkjenner

Likeverdig eller mer omfattende enn opplæring etter læreplanverket Vilkår Bestått det samme faget, fag som er likeverdig med eller som er mer omfattende enn fag etter læreplanverket for Kunnskapsløftet For fag i utlandet: Opplæringslandets karakterskala og «beståttgrense» Eleven må søke om godkjenning og må legge fram nødvendig dokumentasjon til den som treffer enkeltvedtaket NB! Rett til nødvendig utdannings- og yrkesrådgivning (Forskrift §§ 22-1 og 22-3)

Delegasjonssak Sak i Fylkesrådet (195/12): Fylkeskommunens godkjenning delegeres til administrasjonssjefen Administrasjonssjefen videredelegerer til fylkesopplæringssjefen Fylkesopplæringssjefen avgjør hvordan det praktiske arbeidet gjennomføres

Udir – 7 - 2012 Informasjon om innføring av valgfag på ungdomstrinnet Standpunkt i faget på det årstrinn det avsluttes Ved avslutning av 10.klasse Ett eller flere valgfag m/en eller flere st.pkt. Alle st.pkt.karakterene føres på vitnemålet Ved inntak beregnes gjennomsnitt som tellende karakter

Udir – 8 - 2012 Endringer i faget kroppsøving i grunnskolen og videregående opplæring Endringer i læreplanen Grunnlaget for vurdering i faget er endra: Ikke lenger forskriftsfestet at elevens forutsetninger er en del av grunnlaget for vurdering Elevens innsats skal være en del av grunnlaget for vurdering

Fritak for vurdering med karakter utvides til også å gjelde elever i grunnskolen Fritak for vurdering med karakter gjelder hele faget, ikke bare den praktiske delen Voksne i vg opplæring etter § 4A fritas fra opplæring i kroppsøving

Idrettsfag Inntak på grunnlag av ferdigheter Eget skjema må brukes Følgende legges til grunn fra inntaket 2013/2014: 10% av kapasiteten tas inn på idrettslige ferdigheter Karakternivået må være over 3 i snitt Søkere med høy poengsum (over inntakspoeng i prøveinntaket) tas ikke inn på idrettslige kriterier

Søkere med stryk-karakter For elever med 2 stryk-karakterer/manglende karakterer eller flere SKAL det fylles ut et eget meldeskjema Skjemaet fylles ut av skolen og eleven i fellesskap (elevsamtale/vurderingssamtale) Ved «uenighet» mellom elev og skole vil skolens avkryssing bli lagt til grunn ved inntaket

Poengberegning Poengberegning er detaljert beskrevet på Vilbli.no Ikke vurderingsgrunnlag (IV) gir poengverdi 0 Fritak for vurdering (F) teller ikke med i poengberegningen Manglende karakterer erstattes ikke Alle karakterer teller med, summeres, deles med antall karakterer og multipliseres med 10

Elever med IOP Elev med IOP i ett eller flere fag som ikke skal ha vurdering med karakter – det føres «Fritatt» (F) i rubrikken for standpunktkarakter og FAM44 «Fritatt for vurd.med karakter IOP» Poengverdi 0 – er på høring