Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rådgiversamlinger høsten 2014

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rådgiversamlinger høsten 2014"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rådgiversamlinger høsten 2014

2 Litt tall for skoleåret 2014/2015:
Totalt antall søkere: 22072 Søkere til læreplass: 2356 Søkere til fortrinnsrett: 332 Søkere med individuell vurdering: 410

3 §6-2 Lokal forskrift om inntak:
Ble vedtatt av fylkestinget i juni 2014 Ligger ute på Lovdata og på Vilbli.no

4 §6-3 Krav om lovlig opphold
Må ha lovlig opphold i Norge Kan ta inn asylsøkere (også de over 18 år), mens de venter på avklaring om oppholdstillatelse

5 §6-4 Bruk av retten til vgo.
Bruker ikke av retten dersom uketimetallet er på 1/3 eller mindre, men bruker av fristen 1.11 er dato for bruk av rett De som slutter før denne datoen bruker ikke av retten.

6 §6-5 Fulltidselev og deltidselev
Fulltidselev er en elev som er tatt inn til et fullstendig programområde Deltidselev er en elev som blir tatt inn til mindre opplæring enn det som er fastsatt Fylkeskommunen avgjør om en elev får innvilget søknad om å gå fra fulltidselev til deltidselev Rådgiversamlinger

7 Deltidselever tas inn etter fulltidselever.
De som får innvilget omvalg skal normalt tas inn som fulltidselever Kan ikke være elev i fag de har ståkarakter i fra før (mye uenighet knyttet til dette)

8 Kan ikke være elev i samme programområde for å forbedre karakterer.
Kan bare forbedre karakterer som privatist

9 §6-8 Søknadsfrist 1.februar:
De som har enkeltvedtak om spesialundervisning etter §5-1 og søker om fortrinnsrett etter §6-15, §6-17, §6-18, §6-19, §6-30, §6-31, §6-32 Eller om individuell behandling etter §6-22, §6-23 og §6-35

10 Er nylig kommet til Norge Har rett til tegnspråkopplæring
Har enkelt vedtak om særskilt språkopplæring eller oppl. §2-8 eller §3-12 Er nylig kommet til Norge Har rett til tegnspråkopplæring Søker om individuell behandling etter §6-25 og §6-38 For alle andre er søknadsfristen 1.mars

11 §6-9 Krav til søknaden Føre opp tre prioriterte utdanningsprogram på Vg1 Søknaden sendes til det fylket hvor søkeren bor på søknadstidspunktet Søkere til Vg2/Vg3 fører opp programområde de er kvalifisert for

12 §6-10 Klage på vedtak om inntak
Inntak er enkeltvedtak og kan påklages Søker kan ikke klage på skoleplassering

13 §6-11 Særlige regler om inntak til enkelte utdanningsprogram
Dette er regulert i lokal inntaksforskrift

14 §6-12 Inntak til landslinjer og landsdekkende tilbud
Alle stiller likt uavhengig av bostedsfylke, søker i hjemfylket Se lokal inntaksforskrift

15 §6-13 Vilkår for inntak til Vg1
a) Søkeren må være skrevet ut av grunnskolen med vitnemål b) Har gjennomført grunnopplæring i utlandet i minimum 9 år c) Har tilsvarende realkompetanse Søkeren må dokumentere De som ikke kan dokumentere etter bokstaven b, skal realkompetansevurderes av kommunen

16 §6-14 Rekkefølgen ved inntak til Vg1:
1) Rett til et særskilt utdanningsprogram på Vg1 etter §615 og §6-16 2) Rett til spesialundervisning og har sterkt nedsatt funksjonsevne er §6-17 3) Rett til opplæring i og på tegnspråk 4) Vedtak om utvidet tid på Vg1 (§6-19) Det er disse som har fortrinnsrett

17 Etter fortrinnsrett skal søkere som konkurrerer på karakterpoeng tas inn. Deretter skal søkere som må behandles individuelt tas inn.

18 Dette gjelder søkere som:
a) Har rett til spesialundervisning, og mangler karakter i mer enn halvparten av fagene §6-22 b) Har rett til særskilt språkopplæring i grunnskolen, og som mangler karakter i minst halvparten av fagene §6-23 c) Har vitnemål med ikke sammenlignbare karakterer eller som har realkompetansevurdering i mer enn halvparten av grunnskolefagene

19 d) Av særlige grunner må behandles individuelt §6-25
e) Mangler karakter i mer enn halvparten av faga §6-26 f) Ønsker å være deltidselev §6-27

20 §6-15 Fortrinnsrett til et særskilt utdanningsprogram
Forutsetninger: Må ha rett til spesialundervisning og ha et særlig behov for inntak til utdanningsprogrammet Dersom søkeren kan fullføre tre utdanningsprogram har ikke søkeren et særlig behov

21 PPT er her sakkyndig instans
Kommunen skal innen 1.10 melde fra til fylkeskommunen hvem disse elevene er Søkeren må søke i tråd med den sakkyndige vurderingen Rådgiversamlinger

22 Det skal ikke i vurderingen trekkes inn om søkeren vil kunne fullføre med grunnkompetanse, men at eleven går mot yrkes- eller studiekompetanse. Det betyr at eleven må ha karakter i alle fag.

23 §6-16 Krav til sakkyndig vurdering før inntak etter §6-15
Den sakkyndige vurderingen skal gjøre greie for og ta standpunkt til følgende: a) Vanskene som ligger til grunn for søknaden, tidligere tiltak og hva vanskene har å si for den videregående opplæringen b) Om søkeren har et særlig behov for å bli tatt inn til et særskilt utdanningsprogram

24 c). Om det er sannsynlig at søkeren ut fra sine
c) Om det er sannsynlig at søkeren ut fra sine forutsetninger har større mulighet til å fullføre videregående opplæring med yrkes- eller studiekompetanse, dersom han blir tatt inn til det særskilte utdanningsprogrammet

25 d). I hvilken grad søkeren har forutsetninger og
d) I hvilken grad søkeren har forutsetninger og mulighet for å fullføre andre utdanningsprogram e) Det behovet søkeren har for særskilt tilrettelegging i vgo. dersom han blir tatt inn til et særskilt utdanningsprogram sammenlignet med andre utdanningsprogram

26 §6-17 Fortrinnsrett for søkere med sterkt nedsatt funksjonsnivå
Disse skal meldes inn av kommunen innen 1.10 Gjelder hverdagslivstrening og arbeidstrening samt blinde/svaksynte og fysisk funksjonshemmet. Fylkeskommunen kan plassere eleven på en skole som er tilrettelagt etter behovene til eleven

27 Avgangselever fra grunnskolen våren 2015, som ønsker tilrettelagt opplæring i liten gruppe, arbeidstrening eller hverdagslivtrening, og som søker inntak etter §6-17 skal føre opp 3 utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Søker kan føre opp inntil tre skoler for hvert utdanningsprogram

28 Ikke alle skoler tilbyr tilrettelagt opplæring i liten gruppe.
Oversikt finnes på vilbli.no

29 §6-18 Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk
Fylkeskommunen kan plassere eleven på en skole som er tilrettelagt etter behovene til eleven

30 §6-19 Fortrinnsrett for søkere med vedtak om utvidet tid
For de fleste her vil det være de som har fått reservert plass

31 §6-20 Rangering av søkere Karakterpoeng
Dersom flere med samme karakterpoengsum skal det fortas loddtrekning

32 §6-21 Utregning av poeng Alle karakterer legges til grunn (standpunkt og eksamen) I de fagene der det settes deltatt eller bestått skal disse ikke regnes med i kar.poengene For elever som er fritatt fra opplæringen etter §1-11 eller §1-12 eller fritatt for karakter etter §3-20 til §3-24 skal sluttvurderingen ikke tas med

33 For søkere som har IV eller IM (ikke møtt til eksamen) som sluttvurdering, så skal disse telles med

34 §6-22 Søkere med rett til spesialundervisning, men mangler karakter i mer enn halvparten av faga.
Gjelder inntak til tilrettelagt opplæring i egen gruppe (utvidet praksis) og søkere som går mot grunnkompetanse

35 §6-23 Søkere med rett til særskilt språkopplæring etter opl
§6-23 Søkere med rett til særskilt språkopplæring etter opl.§2-8, og som mangler vurdering med kar. i mer enn halvparten av faga Skal ikke regnes ut kar.poeng, inntaket skjer ved individuelt grunnlag. Skal bruke skjema for minoritetsspråklige søkere.

36 §6-24 Søkere uten tallkarakterer eller uten sammenlignbart karaktergrunnlag
Gjelder søkere som har tatt grunnskole uten sammenlignbare tallkarakterer

37 Eks. Steinerskole eller grunnskole i utlandet.
Minoritetsspråklige søkere sender i tillegg inn eget skjema, søknadsfrist for disse er 1. februar.

38 §6-25 Søkere som av andre særlige grunner må behandles individuelt
Gjelder bare i særskilte tilfeller, og vil bare gjelde noen få søkere. Det må foreligge tungtveiende grunner, og søkeren må ha et særlig behov

39 §6-26 Søkere uten vurdering i mer enn halvparten av fagene
Skal ikke regnes ut karakterpoeng. Inntaket skjer på individuelt grunnlag etter en skjønnsvurdering

40 §6-27 Deltidselever til Vg1
Eleven kan ikke tas inn til fag hvor eleven allerede har karakteren 2 eller bedre

41 §6-28 Vilkår for inntak til Vg2/Vg3
Skal ha bestått i alle fag, også gjennomgående fag for å bli tatt inn som fulltidselev Søkere som ikke oppfyller vilkårene over, men som oppfyller vilkårene for inntak til neste nivå etter §6-35 og §6-38 skal og tas inn som fulltidselev

42 §6-29 Rekkefølgen ved inntak til Vg2/Vg3.
1) Søkere med fortrinnsrett etter §6-30 2) Søkere med fortrinnsrett etter §6-31 3) Søkere med fortrinnsrett etter §6-32 4) Søkere som konkurrerer med poeng

43 5) Søkere som skal behandles individuelt (jfr. §6-35 til §6-38)
6) Deltidselever, §6-39 Søkere uten rett tas inn etter søkere med rett

44 §6-30 Søkere med sterkt nedsatt funksjonsevne
Gjelder søkere med rett til spesialundervisning og som har sterkt nedsatt psykisk eller fysisk funksjonsevne

45 §6-31 Fortrinnsrett for søkere med rett til opplæring i eller på tegnspråk og de som ønsker opplæring med døvetolk §6-32 Fortrinnsrett for søkere med utvidet tid, vil gjelde de som har fått reservert skoleplass (eks. tar Vg2 over 2 år)

46 §6-33 Rangering av søkere Søkere med høyere poengsum blir tatt inn foran de med lavere. Ved lik poengsum foretas loddtrekning.

47 §6-34 Utregning av poeng a) Tallkarakterer får tilsvarende poengverdi
b) Fag hvor det settes deltatt eller bestått skal ikke regnes med i poengene til søkeren c) Dersom eleven er fritatt fra opplæring etter §3- 21, §3-22 og §3-23, skal sluttvurderingen som søkeren er fritatt fra ikke regnes med i poengsummen.

48 d). For søkere som har fått IV som sluttvurdering
d) For søkere som har fått IV som sluttvurdering eller halvårsvurdering eller IM skal dette være med i utregningen av poengsummen (betraktes som nullverdi) e) Dersom søkeren har tatt fag som privatist skal beste karakter telle. f) For søkere som har tatt f.eks flere Vg1 skal beste karakter i faget telle.

49 §6-35 Gjelder søkere med enkeltvedtak om spesialundervisning eller planlagt grunnkompetanse.
Søkere som har enkeltvedtak om spesialundervisning, og som på grunn av innholdet i vedtaket ikke har vurdering med karakter i flere fag fra Vg1 eller Vg2, kan tas inn til neste nivå på grunnlag av en individuell vurdering

50 §6-36 Søkere uten tallkarakterer eller sammenlignbare karakterer
Søkere som ikke har sammenlignbart karaktergrunnlag slik at de kan bli vurdert etter § 6-33 til § 6-34, skal vurderes individuelt.

51 §6-37 Inntak på individuelt grunnlag som fulltidselev for søkere som ikke har bestått i alle fag
Søkere som ikke oppfyller vilkårene for inntak til Vg2 eller Vg3 etter § 6-28 første ledd, fordi han eller hun ikke har bestått et eller flere fag, kan likevel tas inn som fulltidselev til neste nivå om fylkeskommunen etter en helhetlig vurdering finn at det er forsvarlig. Lokal praktisering av denne paragrafen ved årets inntak: Søkere som går Vg1 yrkesfag eller Vg1 studieforberedende og søker Vg2 yrkesfag (herunder Vg2 IKT-servicefag) eller Vg2 studieforberedende:

52 Søkere med inntil to 1-ere kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltidselev. Dette dersom avgiverskolen etter en samlet vurdering mener eleven har kunnskaper nok til å nyttiggjøre seg undervisning på neste nivå.

53 Søkere med inntil tre 1-ere kan vurderes som kvalifisert til å bli tatt inn som fulltids- eller deltidselev på neste nivå.

54 Søkere kan få tilbud fra skolen etter skolestart om å bli deltidselev.
Søkere med karakteren 1 i fire eller flere fag vurderes som ukvalifisert til å bli tatt inn som elev (både fulltids- og deltidselev) i inntaket. Søkere må gjøre omvalg. Søkere kan få tilbud fra skolen etter skolestart om å bli deltidselev.

55 Søkere med IV i ett eller to fag kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltids- eller deltidselev på neste nivå. Dersom IV i ett eller to fag er i avsluttende fag, kan søkeren vurderes inntatt som fulltidselev.

56 Søkere kan få tilbud fra skolen etter skolestart om å bli deltidselev.
Søkere med IV i tre eller flere fag vurderes som ukvalifisert til å bli tatt inn som elev (både fulltids- og deltidselev).Søkere må gjøre omvalg. Søkere kan få tilbud fra skolen etter skolestart om å bli deltidselev.

57 Søkere som går Vg2 yrkesfag og søker til Vg3 yrkesfag i skole (yrkesfaglig skoleløp som avsluttes i skole iht strukturen) og til Vg3 påbygg:

58 Søkere med inntil to 1-ere kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltidselev. Dette dersom avgiverskolen etter en samlet vurdering mener eleven har kunnskaper nok til å nyttiggjøre seg undervisning på neste nivå.

59 Søkere med inntil tre 1-ere kan vurderes som kvalifisert til å bli tatt inn som fulltids- eller deltidselev på neste nivå.

60 Søkere med IV i ett eller to fag kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltids- eller deltidselev på neste nivå. Dersom IV i ett eller to fag er i avsluttende fag, kan søkeren vurderes inntatt som fulltidselev.

61 Søkere med inntil to 1-ere kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltidselev. Dette dersom avgiverskolen etter en samlet vurdering mener eleven har kunnskaper nok til å nyttiggjøre seg undervisning på neste nivå. Dersom den individuelle vurderingen viser at søkeren kan tas inn som fulltidselev vil eleven ha fortrinnsrett (jfr. lokal inntaksforskrift § 5).

62 Søkere med inntil tre 1-ere kan vurderes som kvalifisert til å bli tatt inn som fulltids- eller deltidselev på neste nivå. Dersom den individuelle vurderingen viser at søkeren kan tas inn som fulltidselev vil eleven ha fortrinnsrett (jfr. lokal inntaksforskrift § 5).

63 Søkere kan få tilbud fra skolen etter skolestart om å bli deltidselev.
Søkere med karakteren 1 i fire eller flere fag vurderes som ukvalifisert til å bli tatt inn som elev (både fulltids- og deltidselev) i inntaket. Søkere må gjøre omvalg. Søkere kan få tilbud fra skolen etter skolestart om å bli deltidselev.

64 Søkere med IV i ett eller to fag kan vurderes som kvalifisert for å bli tatt inn som fulltids- eller deltidselev på neste nivå. Dersom IV i ett eller to fag er i avsluttende fag, kan søkeren vurderes inntatt som fulltidselev.

65 Dersom den individuelle vurderingen viser at søkeren kan tas inn som fulltidselev,vil eleven ha fortrinnsrett (jfr. lokal inntaksforskrift § 5).

66 Søkere med IV i tre eller flere fag vurderes som ukvalifisert til å bli tatt inn som elev (både fulltids- og deltidselev). Søkere må gjøre omvalg. Søkeren kan få tilbud fra skolen etter skolestart om å bli deltidselev.

67 §6-38 Søkere som av andre særlige grunner må behandles individuelt.
Kan også i særskilte tilfeller behandle søknaden fra andre søkere individuelt. Vilkåret er at det må være tungtveiende grunner, og at søkeren må ha et særlig behov for dette.

68 §6-39 Deltidselever til Vg2 og Vg3
En søker som ikke fyller vilkårene i § 6-28 eller § 6-37 for å bli tatt inn som fulltidselev, kan i særlige tilfeller likevel tas inn som deltidselev. Fylkeskommunen bestemmer hvordan inntaket skal gjøres.

69 Lokal Inntaksforskrift:
Hjemmel: Fastsatt av Rogaland fylkesting 18. juni 2014 med hjemmel i forskrift 23. juni 2006 nr. 724 til opplæringslova § 6-2 og § 6A-2.

70 § 1.Generelt Inntak til videregående opplæring reguleres av lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-1, forskrift 23. juni 2006 nr. 724 til opplæringslova kap. 6 og bestemmelser gitt i denne forskrift.

71 § 2.Fritt skolevalg (inntaksområde)
I Rogaland fylke er det fritt skolevalg. Dette innebærer at en søker står fritt til å søke seg inn på fylkeskommunale videregående skoler i hele Rogaland, uavhengig av bosted.

72 § 3.Inntak til Vg1 Søkeren må prioritere tre utdanningsprogram ved innsøking til Vg1. Innenfor hvert utdanningsprogram kan det prioriteres inntil tre skoler. Inntaket foretas på bakgrunn av poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer fra grunnskolen

73 Dersom søkeren ikke har tilstrekkelige konkurransepoeng til å komme inn på noen av sine prioriterte skoler, vil søker bli søkt videre til andre skoler som tilbyr de prioriterte utdanningsprogrammene. Søkere som ikke fører opp tre forskjellige utdanningsprogram, vil bli plassert på utdanningsprogram på Vg1 med ledig kapasitet.

74 § 4.Inntak til Vg2 alle programområder, Vg3 yrkesfag og Vg3 påbygg
Ved innsøking til Vg2, Vg3 yrkesfag eller Vg3 påbygg, kan søkere prioritere inntil tre programområder som han/hun er kvalifisert til. Innenfor hvert programområde prioriteres inntil tre skoler.

75 Inntaket foretas på bakgrunn av en poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer. Karakterer fra Vg1 legges til grunn ved innsøking til Vg2, og ved innsøking til Vg3 legges karakterer fra Vg2 til grunn.

76 Dersom søker ikke har tilstrekkelige konkurransepoeng til å komme inn på prioriterte programområder og skoler, vil søker bli videresøkt til andre programområder som han/hun er kvalifisert til, men som ikke er prioritert i søknaden.

77 § 5.Inntak til Vg3 studieforberedende programområder
Dersom søker er kvalifisert som fulltidselever etter inntaksforskriften, har han/hun rett til å fortsette på samme skole hvor Vg2 er fullført. Forutsetningen er at det søkes om inntak påfølgende år, og at den skolen Vg2 ble fullført på, er søkers første prioritet.

78 § 6.Inntak til Vg1 musikk, dans eller drama
Inntil 50 % av søkerne kan tas inn på grunnlag av en ferdighetsprøve (inntaksprøve), i tillegg til en poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer.

79 Søkere som har Vg1 musikk, dans eller drama som sitt første ønske, kan fremstille seg til en ferdighetsprøve. Prøven avholdes i den fordypning, og ved den skolen, som er satt opp som første ønske. Søkere som fremstiller seg til en ferdighetsprøve, kan få 0, 7 eller 15 tilleggspoeng.

80 § 7.Inntak til Vg1 idrettsfag
Inntil 50 % av søkerne kan tas inn på grunnlag av dokumenterte ferdigheter (idrettslige kriterier), i tillegg til en poengsum (konkurransepoeng) basert på karakterer.

81 Søkere som oppfyller kriteriene for tilleggspoeng kan få 1 eller 3 poeng. 1 poeng gis til søkere på kretsnivå og 3 poeng gis til søkere på nasjonalt nivå. Søkere som ønsker tilleggspoeng, må sende inn vedleggsskjema og dokumentasjon fra idrettskretsen.

82 § 8.Inntak til landslinjer og landsdekkende tilbud og søking til statlige skoler
Søkere fra hele landet konkurrerer likt ved inntaket til landslinjer og landsdekkende tilbud. Det samme gjelder for søkere til statlige skoler. Inntaket skjer på grunnlag av konkurransepoeng basert på karakterer.

83 § 9.Søkere med ungdomsrett som bor i kommunene Lund og Sokndal
Søkere med ungdomsrett og med bostedsadresse i kommunene Lund og Sokndal, kan søke skoletilbud i Vest-Agder ved Lister videregående skole.

84 Det skal søkes på Rogaland fylkeskommune sitt elektroniske søknadsskjema.
Rogaland fylkeskommune kan kjøpe plass til søkere med ungdomsrett ved Lister videregående skole dersom Vest-Agder stiller plasser til disposisjon

85 § 10.Søkere med ungdomsrett som bor i Vindafjord kommune
Søkere med ungdomsrett og med bostedsadresse i Vindafjord kommune, kan søke skoletilbud i Hordaland ved Etne videregående skole.

86 Det skal søkes på Rogaland fylkeskommune sitt elektroniske søknadsskjema.
Rogaland fylkeskommune kan kjøpe plass til søkere med ungdomsrett ved Etne videregående skole dersom Hordaland stiller plasser til disposisjon.

87 Søking på tvers av fylkesgrensen Rogaland og Hordaland:
Under forutsetning av at fylkestingene i begge fylkene gjør vedtak om søking på tvers som et 3-årig forsøk.

88 Gjelder ungdommer bosatt i kommunene:
Sauda, Suldal, Vindafjord, Tysvær, Bokn, Karmøy og Haugesund og som søker til:

89 For å bli vurdert må skoleønske i Hordaland være ønske nr 1.
Odda vg, Kvinherad vg, Etne vg, Stord vg, Fitjar vg, Rubbestadneset vg, og Bømlo vg. For å bli vurdert må skoleønske i Hordaland være ønske nr 1.

90 § 11.Inntak av elever med rett til spesialundervisning og som har sterkt nedsatt fysisk eller psykisk funksjonsevne Søkeren har ikke rett til inntak på en bestemt skole.

91 Fylkesrådmannen avgjør om det foreligger tungtveiende grunner for at en søker som oppfyller vilkårene i forskrift til opplæringslovas § 6-17 bør tas inn til en bestemt skole, selv om søkeren ikke har tilstrekkelige konkurransepoeng til å komme inn på skolen.

92 § 12.Utvekslingselever som søker seg inn til Vg3
Søker med opplæringsrett og som er elev ved en skole i utlandet, prioriteres ved inntak etter søkere som har fullført og bestått Vg2 som fulltidselev ved den prioriterte skolen.

93 Utvekslingselever prioriteres før søkere som ønsker å bytte skole og søkere som har tatt ut et friår. Dersom det er flere søkere enn antall ledige plasser ved den aktuelle skolen, konkurrerer elevene på bakgrunn av konkurransepoeng basert på karakterer fra Vg1.

94 § 13.Endre status fra å være fulltidselev til deltidselev
Fylkesrådmannen avgjør om en søknad fra en fulltidselev om å bli deltidselev skal innvilges. Søknad kan bare innvilges når det foreligger dokumenterte tungtveiende grunner.

95 § 14.Inntak av deltidselever til Vg2/Vg3
Elever som ikke oppfyller vilkårene i § 6-28 eller § 6-37, kan i særlige tilfeller likevel tas inn som deltidselev.

96 Inntak av deltidselever skjer etter at fulltidselever er tatt inn.
Det er fylkesrådmannen som tar inn deltidselever i forbindelse med inntak av elever. Inntak av deltidselever skjer etter at fulltidselever er tatt inn. Deltidselever med ungdomsrett vil bli tatt inn før deltidselever uten ungdomsrett. Ved ledige plasser vil også elever uten rett kunne bli tatt inn.

97 § 15.Begynneropplæring i 2. fremmedspråk
Ikke alle videregående skoler tilbyr begynneropplæring i 2. fremmedspråk.

98 Søkere til Vg1 studieforberedende utdanningsprogram som ikke har hatt 2. fremmedspråk i grunnskolen, må derfor orientere seg om hvilke videregående skoler det er som tilbyr 2. fremmedspråk på begynnernivå og som de kan søke seg til.

99 § 16.Søknadsfrist Søknadsfristen er 1. februar for søkere som faller inn under forskrift til opplæringslova § 6-8, 1. ledd, og 1. mars for elever som søker seg inn i det ordinære opptaket, jf. forskrift til opplæringslova § 6-8, 2. ledd.

100 Fristoverskridelsen må begrunnes.
Søknader fra søkere med opplæringsrett, som mottas etter søknadsfrist, vil bare bli behandlet i den utstrekning det er mulig, jf. forskrift til opplæringslova § 6-8, 4. ledd. Fristoverskridelsen må begrunnes. I den utstrekning det ikke er mulig å behandle søknaden, vil søknaden bli avvist og melding sendt søker.

101 § 17.Flytting For å være med i inntaket til videregående opplæring må det være meldt flytting til Rogaland innen 1. mars. Søkere som flytter til Rogaland etter 1. mars, kan tas med i inntaket dersom det foreligger særlige grunner.

102 § 18.Bruk av retten til videregående opplæring
Søker med lovfestet rett til videregående opplæring bruker ikke av retten dersom opplæringen utgjør 1/3 eller mindre av timetallet til et utdanningsprogram eller et programområde, jf. forskrift til opplæringslova § 6-4, 1. ledd.

103 Retten anses ikke brukt dersom sluttmelding mottas av skolen innen 1
Retten anses ikke brukt dersom sluttmelding mottas av skolen innen 1. november.

104 § 19.Fremmøte første skoledag
Elever må møte på skolen første skoledag av skoleåret. Elever som uteblir fra skolen uten gyldig grunn første skoledag, mister skoleplassen

105 Ved sykdom plikter eleven å gi beskjed til skolen snarest mulig om at vedkommende ikke kan møte, og senest innen oppmøtetidspunkt første skoledag. Forholdet må dokumenteres med legeerklæring.

106 Vedleggskjema som skal brukes: Flytt skolen til England
- Medier og kommunikasjon -Studiespesialisering med formgiving

107 International Baccalaureate
- St.Olav -Vardafjell

108 Et halvt år i Spania/ Vg2 helsearbeiderfag
Gjelder elever ved Jåttå vg, Dalane vg. og Åkrehamn vg

109 Talenter mot toppen / Studiespesialisering med toppidrett
Tilbudet finnes ved St.Svithun vg. og Jåttå vg. (bare yrkesfag ved Jåttå vg.

110 Nytt! Vedleggskjemaene nevnt over skal nå sendes direkte til skolen

111 Vedleggsskjema for minoritetsspråklige
Søking til idrettsfag Vedleggsskjema for minoritetsspråklige

112 Søking til basisgrupper og søknadsskjema:
Søknadsfrist 1. mars. Eget skjema på

113 Søking til Møllehagen – og Hollenderhagen skolesenter:
Søknadsfrist 1. april – eget søknadsskjema og veiledning på

114 "Meldeskjema for elever med behov som videregående skole bør være orientert om før skolestart"
Skjemaet finnes bare elektronisk på vigo og skal sendes inn elektronisk. Husk å noter «bokstavkoden» på vedlegg som sendes inn på papir

115 "Fortrinnsrett og individuell behandling - søknad om inntak til videregående opplæring"
Skjemaet finnes bare elektronisk på vigo og skal sendes inn elektronisk Husk å noter «bokstavkoden» på vedlegg som sendes inn på papir

116 Søke til et programområde som søker har vært elev tidligere:
Kan bare være elev i fag som ikke er fullført og bestått. Karakterer kan bare forbedres via privatistordningen

117 Omvalg: Søker kan bare være elev i fag som ikke er bestått. Gjelder også gjennomgående fag. (Her venter fylkeskommunene på rundskrivet, men Udir har signalisert at det blir som beskrevet over)!

118 Vigo skole: Nettstedet er nytt og i ny design

119 Vigo opplæring: Bare mindre endringer.
Demoversjon vil bli lagt ut for nedlastning!

120 Nye rådgivere kan ta kontakt med inntakskontoret dersom noe er uklart!
LYKKE TIL!!!


Laste ned ppt "Rådgiversamlinger høsten 2014"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google