Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 18 uke 24, 11.06.09 Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Hvordan sikre nødvendig kontroll med legemiddelutgiftene dersom bruken av individuell refusjon reduseres? FFO-seminar 24. mai 2007 “Hvor står vi – hvor.
mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 26 uke 40, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Ny statistikkdatabase for fagskoleutdanning. Bakgrunn: ”Arbeidsgruppe for fagskolestatistikk”, høringsrunde knyttet til denne og Prop. 1 S ( )
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Venner som hjelper andre
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 3 uke Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Arbeid og psykisk helse Informasjonssatsing 2010/11.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Nordisk tilsynskonferanse
Konferanse Thon Hotell Oslo Airport NTL Forskningsinstitutter
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 23 uke 35, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt.
Den ideelle kommunesammenslåing
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 27 uke 41, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Granskningskommisjoner Erfaringer og refleksjoner.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Pensjon.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
Arbeid med bistand Rapportering.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 9 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 10 Uke Ansvarlig redaktør: Erling Mathisen Redaktør: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 4 uke Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget.
Mini-gaiden, fokus på NAV Pensjon
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 15 uke 22, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Orientering om eksamensperioden, eksamensreglement og klageadgang
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Universitetet i Tromsø
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Lokal arbeidstidsavtale
Om barne- og familievernet
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Agdersamling 13 sept kommunal responssentertjeneste og felles anskaffelse av trygghets- og varslingsteknologi Agdersamling 13. september 2016 Prosjektleder.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Utskrift av presentasjonen:

Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 18 uke 24, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra redaksjonsutvalget i NTL NAV Uttalelse fra styret i NTL NAV om midlertidige ansettelser Styret i NTL NAV, samlet på Sørmarka juni 2009 vedtok følgende uttalelse om midlertidig ansatte: Siden andre halvår 2008 har det vært en formidabel vekst i antallet midlertidige tilsatte. En god del av disse har tvilsomme eller direkte ulovlige arbeidskontrakter i henhold til tjenestemannsloven. Styret i NTL NAV tar sterk avstand fra denne utviklingen og vil sette kreftene inn på å sørge for at etatens tilsatte får verdige – og lovlige – tilsettingsforhold. Vi vil også arbeide aktivt for at nytilsatte i størst mulig grad får fast tilsetting. Dette betyr at NTL NAV sine tillitsvalgte, på alle nivåer, skal bistå våre medlemmer som er midlertidig tilsatte. Dette skal gjøres ved veiledning og rådgiving og i ytterste konsekvens vil vi bidra til at slike saker blir avgjort i rettsapparatet. Lurer du på om din midlertidige ansettelse er i henhold til tjenestemannsloven? I mini gaiden nr får du mer informasjon. Denne er tilgjengelig på under hurtiginfo. Møte i sentralt MBA, NAV Direktoratet, mandag Ledelsen orienterer Tor Saglie er i dialog med departementet med tanke på neste års budsjett. Saglie og departementet jobber ut frå ulike alternativ som vil få ulike konsekvenser for NAV i Saglie arbeider for at NAV i størst mulig grad skal få videreført sine budsjettmidler for 2009 også i En reduksjon i budsjettet for 2010 kan få alvorlige konsekvenser for NAV, bl.a. med tanke på antall tilsatte og med tanke på restansesituasjonen. Likevel må man i flg. Saglie belage seg på ett stramt budsjett for 2010, bl.a. fordi IKT og husleiekostnadene øker betydelig. NTL NAV vil gjennom forbundet og sine politiske kanaler jobbe for et godt budsjett for NAV i 2010, dvs. at Nav beholder bemanningsnivået i 2009 også i Arbeidslivssentrene Organisasjonene hadde innhentet bemanningstall for arbeidslivssentrene. Disse tallene viste et variert bilde av arbeidslivssentrene. Noen arbeidslivssenter hadde en bemanning som de skulle ha, mens andre arbeidslivssenter hadde færre tilsatte enn bemannings-

Mini-Gaiden side 2 Nr. 18 uke 24, normen tilsa. Likevel er det en del usikkerhet knyttet til tallmaterialet som organisasjonen kom med. Derfor ble det besluttet at arbeidsgiver skal innhente tall på hvordan bemanningen er på arbeidslivsentrene sammenlignet med hvordan det skulle ha vært (bemanningsnorm). Direktoratet, ved Erik Oftedal, understreket at det for de var viktig at arbeidslivssentrene var bemannet i samsvar med bemanningsnormen. Det ble også en del diskusjon rundt hvilken rolle arbeidslivssentrene skal ha i NAV. Det ble hevdet at ALS bruker for mye tid på individretta arbeid, for eksempel dialog 2-møter, og for lite tid på det systemretta arbeidet og oppfølging av IA-avtalen. Mange av tilbakemeldingene til NTL NAV støtter dette. Organisasjonene ba om å få en sammenstilling av hvilke styringssignaler som er gitt til arbeidslivssentrene. I forbindelse med inngåelsen av ny IA avtale vil partene sentralt i alle fall ha et møte for å få til en forventningsavklaring i forhold til hvilken rolle ALS skal ha i NAV og i forhold til IA-arbeidet. Fagpost Det nå innhentet tilbud fra eksterne leverandører i forhold til skanning av post. Det er 10 tilbydere som har meldt seg og det blir aktuelt å gå videre med 5 i nye anbudsrunder. Østfold er plukket ut som pilotfylke for skanning av post. NTL NAV ga sin tilslutning til den videre framdrift og prosess i saken. Administrative ordninger i Arbeids- og velferdsetaten NTL NAV fremmet, i brev av 12. februar d.å., krav om ulike administrative ordninger i NAV. Kravene gjelder: at alle administrative ordninger/retningslinjer som er personalrelaterte samles på ett sted under HR-sidene på Navet. I dag er det nesten umulig å finne disse dokumentene. at NAV viderefører ordningen fra Trygdeetaten med å definere 60 vekttall som høyere utdannelse, jfr. HTA § 5. Forslaget har betydning for hvilken tjenesteansiennitet en får satt når en begynner i etaten. at NAV legger til rette med gode permisjonsordninger, dekning av utgifter osv. i forbindelse med etatsrelevant videreutdanning. at NAV innfører en felles policy når det gjelder tilskudd til innfatninger for databriller, samt at denne settes til kr 2500,-. I dag er det en del forskjeller driftsenhetene mellom, når det gjelder hvor mye som blir dekket, men de fleste dekker ikke mer enn opp til 1500,- kr. at NAV i forbindelse med gaver ved merkedager endrer praksis slik at ulønnede permisjoner regnes med i etatsansienniteten. Slik det er nå vil for eksempel ulønnet omsorgspermisjon trekkes fra, når en skal komme fram til hvor lenge en har vært i etaten. Arbeidsgiver hadde gjort en foreløpig vurdering av innspillene fra oss og ga tilbakemelding i møtet. Arbeidsgiver avviste forslaget knyttet til å definere 60 vekttall som høyere utdannelse, da de prinsipielt mente at man bør følge Statens Personalhåndbok i dette spørsmålet.

Mini-Gaiden side 3 Nr. 18 uke 24, Arbeidsgiver signaliserte derimot en i utgangspunktet positiv holdning til de andre forslagene, og vil etter nærmere undersøkelser komme tilbake med konkrete forslag hva gjelder Navet, databriller og etatsansiennitet innen september 09. Forslaget om tilrettelegging ved utdanningspermisjoner mente arbeidsgiver derimot at måtte ses i sammenheng med bredere behandling rundt mål og aktuelle virkemidler i etatens kompetansestrategier. Dermed vil vi ta denne saken opp igjen til høsten. Overføring av ressurser til HELFO/Helsedirektoratet Yngvar Åsholt la frem saken om overføring av ressurser til HELFO/Helsedirektoratet i forbindelse med innføring av automatisk frikortløsning. Departementet har besluttet at det skal overføres 70 årsverk, hovedsaklig fra fylkene i denne forbindelse. Av hensyn til økonomi og for å få effekt av frikortløsningen tidligst mulig, er det et ønske om i størst mulig grad å overføre personer i denne forbindelse. Nasjonal løsning for frikort søkes implementert så raskt som mulig i 2010, men det må tas nødvendige forbehold om oppstartsdato knyttet til behov for lovmessige avklaringer. Løsningen prøves ut i Tromsø fra 1 januar 2010, og det tas sikte på nasjonal innføring fra 1. juni NTL NAV benyttet anledningen til å be direktoratet formidle vår kritikk og skuffelse over at departementsnivået ikke hadde klart å få på plass de nødvendige lovmessige endringer tidligere. Dette har ført til ytterligere utsettelse av frikortløsningen, noe som har konsekvenser blant annet for ressurssituasjonen og oppgaveløsningen i NAV-kontorene. De øvrige organisasjonene sluttet seg til denne kritikken. Personelløpet i forbindelse med denne overføringen vil følgelig skje på grunnlag av tidligere inngåtte protokoller om innplassering, og overføringen vil skje i følgende etapper: 1 oktober 2009 – 19 årsverk 1 Januar 2010 – 10 årsverk 1 mai 2010 – 29 årsverk Vi påpekte at det er en utfordring at deler av personelloverføringen må foretas før reformen gir merkbar gevinst i NAV. Vi oppfattet at dette var en felles erkjennelse, men direktoratet er sikker på at dette vil gi store innsparingar totalt sett. NAV får beholde den resursgevinsten som vil oppstå når frikortløsningen kommer i drift. Organisasjonene sluttet seg til det fremlagte opplegget rundt ressursoverføring. IKT strategi for NAV Nina Aulie orienterte. Reformarbeidet har frem til nå vært prioritert og det har i liten grad vært mulig å prioritere andre oppgaver knyttet til utvikling og modernisering av etaten. IKT- porteføljen preges av sprikende teknologi og komplekse avhengigheter. Dette gir økende kostnader, redusert fleksibilitet og kan medføre ustabilitet i drift og produksjon.

Mini-Gaiden side 4 Nr. 18 uke 24, Hovedsatsningsområder i fremtidig strategi ligger i å ferdigstille IKT løsninger knyttet til gjennomføring av pensjons- og NAV reformen utvikle elektroniske tjenester for eksterne brukere utvikle elektronisk samhandling med samarbeidspartnere innføre IKT som understøtter organisasjonens endrings- og effektiviseringsbehov Aulie vil i oktober 2009 komme tilbake til MBA med et fremlegg av utkast til portefølje for Organisering av NAV kontor Erik Oftedal håndterte saken for arbeidsgiversiden. Behandlingen av saken var en oppfølging fra et tidligere møte, og hovedhensikten var å motta innspill og kommentarer fra organisasjonene på dokumentet ”Organisering og utvikling av NAV-kontor”. Organisasjonene kom med muntlige kommentarer som vil bli supplert med skriftlige innspill, der fristen for innsending av slike ble satt til utgangen av mandag 15. juni. Vi presiserte blant annet at det bør komme tydeligere fram hva som er dokumentets status og funksjon i relasjon til andre styrings- og støttedokumenter rundt NAV-etableringen, at tillitsvalgte må defineres inn som en målgruppe, samt at det bør gå fram at det skal være NAV-kontorleder i alle NAV-kontor. Det er positivt at man vektlegger teamorganisering som organisasjonsform i NAV-kontorene. For NTL NAV møtte Jarle Berge, Trygve Baltzersen og Jostein Hegli Arbeidstilsynets rapport Sentralt MBA og AMU har, i et eget møte, fått en kort presentasjon av Arbeidstilsynet sin rapport 10. juni. Rapporten blir offentlig 15. juni og de sentrale partene har blitt enige om at den ikke skal kommenteres før den er offentlig. Vi anbefaler at våre tillitsvalgte finner rapporten på Arbeidstilsynets nettsider på mandag, Følg også med på informasjon på Navet, mandag morgen. Jarle Berge og Stein Bjarne Larsen