FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Mobbing i barnehagen?.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Rolighetsmoen barnehage
De minste barna i barnehagen
Mangfold og fellesskap
Ny rammeplan for barnehagen
Studietur New Zealand LEDELSE: Voksne skal lede seg selv og barna Gi barna trening i å lede seg selv og andre. Egenledelse. De voksne støtter det positive.
Evaluering av november på Blå avdeling:
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Ilhaugen barnehage Årsplan 2011/2012 Finnmyrveien 7350 BUVIKA Ilhaugen
Etikk i pedagogisk arbeid
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Pundslia barnehage Årsplan 2011/2012 Pundslia Barnehage Pundslibakken 7350 BUVIKA Telefon: Epost: Åpningstider:
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Deltakende læring.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Særlig fokus på vår avdeling Tilvenning og tilknytning – Trygghet, omsorg og nærhet Relasjoner – Mellom barn-voksne og barn-barn Lek, begynnende samspill/rollelek.
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
Rutiner for overgang mellom barnehage og skole
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
BOGAFJELL SFO.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVA HAR VI GJORT I AUGUST?
Periodeplan for Sommerly barnehage Uke : 17
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
MARS I Mars starter vi opp med forberedelser til påske. Vi skal ha forming hver mandag og skal da lage påskepynt. Vi skal også snakke litt om hvorfor.
August UKE Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Helsesøsterkongressen 2017
KULTURBEGIVENHETER I FURU
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Årshjul rødbasen
Årshjul grønnbasen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Nøstodden barnehage Foreldre informasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
ÅRSHJUL RØYSING BARNEHAGE
Utskrift av presentasjonen:

FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR RESULTATLEDELSE I OPPDAL KOMMUNALE BARNEHAGER

RESULTATLEDELSE: Strategisk tenkning og veivalg Myndiggjorte medarbeidere Systematisk oppfølging Konstruktive tilbakemeldinger

STYRINGSDOKUMENTER Barnehagelovens formålsparagraf er styrende for vår virksomhet i kommunale barnehage Fokusområdene favner Rammeplanens innhold Oppdalsbarnehagenes egen pedagogiske plan er et viktig utgangspunkt for fastsetting av standard Jobbingen med fokusområder er nedfelt i de kommunale barnehagers Årsplan

FOKUSOMRÅDER VI HAR JOBBET MED: Bygging av vennskap og godt samspill i frilek ute. Godt mottak når barnet kommer i barnehagen God avslutning på barnehagedagen Bygge positiv vi-kultur i barnegruppa Barns medvirkning i rydding Synliggjøre det flerkulturelle gjennom estetiske uttrykk Voksnes bruk av triangulering ute Drama i barnehagen - "et barn har hundre språk"- Måltid som læringsarena Antall, rom og fom Vi viser respekt i møte og samvær med andre. Det er enhetsleder og styrere som avgrenser et område som man ønsker å sette faglig fokus på.

STRATEGISK TENKNING OG VEIVALG

SIKRING AV MÅLOPPNÅELSE OG FAGLIG RESULTAT MYNDIGGJORTE MEDARBEIDERE For at alle skal føle at man ”eier” fokusområde, bruker vi utviklingsmøte for å bli kjent med standard, og i fellesskap utarbeider vi en Beste Praksis. Beste Praksis starter alltid med: ”For å oppnå standard må jeg som voksen…”

SIKRING AV MÅLOPPNÅELSE OG FAGLIG RESULTAT SYSTEMATISK OPPFØLGING Når beste praksis er utarbeider, starter vi med Avklaringssamtaler. Der etterspør vi ønskemål; ”Hvordan vil du det skal være når alt er løst”? ”Hva vil du gjøre for å komme dit”? ”Hva er det første du vil gjøre…”? SYSTEMATISK OPPFØLGING Man blir enige i avklaringssamtalen når man skal ta Oppfølgingssamtale. Vi etterspør: ”Hvor langt er du kommet i arbeidet med å nå målet du har satt deg”? ”Hva har du fått til”? ”Hva vil du gjøre for å komme videre…”? Vi samtaler om videre framdrift og blir enig om den.

SIKRING AV MÅLOPPNÅELSE OG FAGLIG RESULTAT MØTELEDELSE Møteledelsen er en viktig del i resultatledelse for å få faglige resultat og måloppnåelse. Vi har saksliste ved alle utviklings-, leder- og avdelingsmøter. Den skal synliggjøres slik at alle vet hvilke saker som blir tatt opp ved neste møte. På sakslista settes fag- og drøftingssaker først. Rene info-saker tas til slutt.

KONSTRUKTIV TILBAKEMELDING Gjennom hele perioden med et fokusområde, etterspør vi hverandre hvordan det går. Vi tar hverandre på fersken i å lykkes. Ledermøter og avdelingsmøter blir brukt for å etterspørre hvor man er kommet med sine mål i forhold til standard. Vi benevner det vi vil ha mer av hos hverandre

BYGGE POSITIV VI-KULTUR I BARNEGRUPPA Standard: Barnet er inkluderende og forholder seg empatisk til andre. Barnet har minst en venn i barnehagen. Barnet stiller spørsmål ved vedtatte sannheter og deltar aktivt for å finne løsninger. Barnet viser livsglede.

DRAMA I BARNEHAGEN – ”ET BARN HAR HUNDRE SPRÅK” Standard: Voksne bruker drama som arbeidsredskap Voksne legger tilrette for humor og glede Barnehagens rom innbyr til drama og rollelek Barnet kan veksle mellom fiksjon og virkelighet Barna får felles opplevelser som inspirerer til lek

”VOKSNE LEGGER TIL RETTE FOR HUMOR OG GLEDE”

ANTALL, ROM OG FORM Standard: Barna opplever glede over å utforske og leke med tall og former. Barna tilegner seg gode og anvendbare matematiske begreper. Barna erfarer, utforsker og leker med form og mønster. Barna erfarer ulike typer størrelser, former og mål gjennom å sortere og sammenligne. Barna erfarer plassering og orientering og på den måten utvikler sine evner til lokalisering.

RESULTATFRAMLEGG Etter endt periode med et fokusområde er det viktig å feire, og sette lys på det vi har lyktes med. Da møtes begge de kommunale barnehagene for å formidle hva de har gjort av lure grep, lært og erfart underveis. Av erfaringer vi selv har gjort i forhold til resultatframlegg, er det mest positivt å møtes avdelingsvis/ gruppevis. Det vil si at personalet som jobber med barn i samme aldersgruppe, møtes og deler erfaringer.

VI VISER RESPEKT I MØTE OG SAMVÆR MED ANDRE ”Du skal være mot andre som du vil at andre skal være mot deg” STANDARD: Barna medvirker til et godt fellesskap Barna bryr seg når de ser at andre har det vondt Barna sier ”hei”, ”ha det” og ”takk” Barnehagen har et åpent og nært samarbeid med foreldrene om hvordan barnet møter andre

NYE VALG… Den beste praksisen vi jobber i, for hvert fokusområde, tar vi alltid med oss når vi starter et nytt . Dette betyr at vi til en hver tid må se oss tilbake, reflektere over arbeidsmåten vår, minne hverandre på… og samtidig ta nye spennende veivalg!