Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
4 Bruk øynene riktig.
Hva er psykisk utviklingshemming?
22 tips for den faglitterære forfatteren
Bokanmeldelser..
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Skaperen, ordneren og danseren
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
LÆRING Grunnleggende prosesser
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Veiledet lesing Mørkved skole
Ungdommens Bystyre 21 januar 2011 Erlend Jordal (Høyre)
I dag: litt om kommunikasjon
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
12 Reflekterende lesing.
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Foreldre som gode leseveiledere
Om å disponere masteroppgaver
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Å skrive akademisk Formelle krav.
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Bevissthet PSY 1000 høsten 2003 Christine Mohn
Bevissthet Høsten 2004 Christine Mohn
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Kvalifiseringsoppgave – HIS2351 (Høsten 2006) Honnørliste.
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Konsentrasjon Oppmerksomhet
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Kapittel 2- Juridisk metode
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Utskrift av presentasjonen:

Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400 Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen

Hva studeres i anvendt kognitiv psykologi? Noen dømer: Hvordan påvirkes hukommelse av følelser? Hva kan man huske fra barndommen? Hva kan skape falske minner? Hvordan kan man avhøre folk uten å påvirke dem? Dette (og mye mer) er relevant bl.a. for vitnepsykologi

Mer om anvendt kognitiv psykologi: Arbeidshukommelse Viktig i mange sammenhenger. I anvendt kognitiv psykologi studeres arbeids-hukommelsens betydning for bl.a. Programmering og bruk av datamaskiner Læring og utvikling av ekspertise Flyveledelse Læring av arbeidsoppgaver

Enda mer: Biologiske rytmer Hva kan slike rytmer bety for kognitiv ytelse. Eksempler: Jet-lag og skiftarbeid Kan ha negativ effekt på bl.a. konsentrasjons-evne og humør, og kan lede til feilhandlinger. Koffein kan hjelpe. Menstruasjonssyklus Ikke sterk evidens for at ulike faser i menstruasjonssyklus påvirker kognitiv ytelse

Stoffer som påvirker yteevnen Koffein Verdens mest utbredte psykoaktive substans Synes å øke årvåkenhet og senke reaksjonstid. Noen forskere har også funnet bedret recall i hukommelsesstudier. Alkohol Svekker kognitiv og psykomotorisk ytelse

Stoffer som påvirker yteevnen Nikotin Synes å bedre prestasjon på flere kognitive mål, som reaksjonstid og oppmerksomhet. Cannabis Synes å svekke oppmerksomhet, hukommelse. Uklart hvor varige effektene er, men cannabis kan forårsake celledød i hjernen. Kokain og amfetamin Kan bedre årvåkenhet og reaksjonstid på kort sikt, men misbrukere har kognitive vansker.

Tenkning, beslutninger, kreativitet Hvordan påvirker biases tenkning i dagliglivet og hos ulike yrkesgrupper? F.eks. ved typiske vansker med å tenke om risiko og sannsynlighet Hvordan foregår praktisk problemløsning? Hva betyr følelser? Hva er kreativitet, og hvordan fremme den?

Lesing og dysleksi Kartlegging av årsaker, utbredthet og problemer som skapes Dysleksi i skolen Dysleksi på arbeidsplassen Behandlingsforskning

Oppgaver V-14 1. Mehamnulykken 11. mars 1982 skjedde en tragisk flyulykke ved Gamvik, nær Mehamn i Finnmark. En rekke ulike vitneutsagn har skapt usikkerhet omkring årsakene til ulykken. Med basis i kognitiv psykologi, men uten å utelukke annen psykologisk kunnskap, skal dere gi en begrunnet vurdering av hvilken vekt man kan legge på utsagn fra vitnene i saken. Dere velger selv om dere vil konsentrere dere om enkelte vitner, enkelte sider ved saken, eller en mer generell drøfting.

Oppgaver V-14 2. Admiral Yamamoto og slaget ved Midway Med utgangspunkt i utdraget fra boka til Finkelstein et al. skal dere vurdere hvordan man best kan redusere risikoen for at ledere tar beslutninger av den typen som ledet til Japans nederlag i slaget ved Midway. Anbefalingene dere gir skal baseres på vitenskapelig litteratur, primært fra kognitiv psykologi.

Ting dere må tenke på i oppgaven: Problemstilling Betydningen av en klar og gjennom-tenkt problemstilling kan knapt overvurderes Men problemstillingen kan godt endres underveis Oppgaveskrivingens jernlov: Problemstillingen styrer alle andre valg Husk for enhver pris at oppgaven faktisk handler om det du sier den skal gjøre

Tittel og problemstilling Tittelen er gjerne identisk med problemstillingen Bruk så enkle og korte ord som mulig. Har du en tittel som sier klart hvilket problem du drøfter, er det oftest ikke behov for mer presisering Tenk mye på tittelen. Den skaper forventninger du bør oppfylle.

Litteraturgjennomgang En god litteraturgjennomgang bygger en argumentasjonsrekke og får med seg leseren mot målet: Å vise hva vi i dag kan gi av svar på problemstillingen, og med hvilken grad av sikkerhet. Viktige virkemidler: Velg relevant litteratur Drøft hva man kan slutte av litteraturen

Drøfting er superviktig Det kan være lurt å ha en kritiker i hodet når man skriver - en som sier: Hva er poenget her? Hvorfor tror du det? Hvilken evidens har du? Og hva så? Den som skriver godt er den som forutser og besvarer leserens spørsmål

Oppsummering, konklusjon En vanlig feil er å bruke litt lite plass mot slutten på oppsummering og konklusjon Vær ikke redd for kort å gjenta de viktigste hovedpunktene i oppgaven. Vis klart hvorfor du vurderer disse punktene som viktigst