LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Advertisements

SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Læring på arbeidsplassen
Oppfølgingstjenesten
LÆREPLAN I RØRLEGGERFAGET
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Forslag til ny vurderingsforskrift
• Teknikk og industriell produksjon • Elektrofag • Bygg- og anleggsteknikk • Restaurant- og næringsmiddelfag • Helse- og sosialfag • Design, medier og.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
Ansvar og prosesser i skolen
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Didaktiske utfordringer
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Sist gang snakket vi om……
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Individuell vurdering
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
KIP-PROSJEKT VURDERING
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
1. Eksamen/vurderingsordninger i nye læreplaner Styringsdokumenter i vurderingsarbeidet: Kompetansemål i den fagspesifikke læreplanen Det arbeides med.
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Forskrift til oppl. §6 og 6A– (rundskriv) (DLG )
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
av Rune Thodesen rektor Elihu Kristne Grunnskole
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Vurdering og klage på standpunkt
Utdanningssystemet sitt årshjul
Tizians maleri av Sisyfos fra
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Læreplanarbeid yrkesfag
Arbeid med overordnet del
Nå er de revidert!.
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø I PROGRAMMET STÅR DET LÆREPLANVERKET, FORMÅL OG STRUKTUR. SKALPRESENTERE LÆREPLANVERKET

Læreplanverket Opplæringslova med forskrifter Prinsipper for opplæringen Generell del av læreplanen Læreplaner for fag

Generell og fagspesifikk læreplan Begge planene er sentrale styringsdokumenter for videregående opplæring I PROGRAMMET STÅR DET LÆREPLANVERKET, FORMÅL OG STRUKTUR.

Generell del av læreplanen Planen bygger på formålsparagrafene i opplæringslova I den generelle delen av læreplanen finnes de overordnede mål som skal ligge til grunn for all opplæring, fra grunnskolens første trinn til siste trinn i videregående opplæring for barn, ungdom og voksne.

Generell del av læreplanen Det er et overordnet mål i planen at opplæringen skal bidra til utvikling av ” hele mennesket ”. Opplæring i bedrift bør derfor ha et perspektiv som går ut over det å fokusere bare på rent yrkesfaglige ferdigheter og kunnskaper – man skal også bidra til at lærlingen hjelpes fram til et rikt og meningsfylt liv i hjem og samfunn.

Utvikling av det hele mennesket Det meningssøkende menneske Det skapende menneske Det arbeidende menneske Det allmendannete menneske Det samarbeidende menneske Det miljøbevisste menneske

Læreplaner i Kunnskapsløftet Alle læreplaner bygger på kompetanseplattformer definert av faglege råd Læreplaner er forskrift fastsatt av Utdanningsdirektoratet Læreplanene skal være dynamiske – målet er å unngå ny reform Skal fastsetje vurderingsform, eksamensordning og fagprøvens lengde

Læreplantenkning i Kunnskapsløftet Kompetansemål Beskriver hva eleven/lærlingen skal kunne etter fullført opplæring Ingen føringer for hvordan opplæringen skal gjennomføres Ikke beskrevet organisering av opplæringa Ikke krav til metode for opplæring Grunnleggende ferdigheter er beskrevet i alle læreplaner Grunnleggende ferdigheter i forhold til yrkesutøvelsen og fagets egenart

FAGSPESIFIKK LÆREPLAN LÆREPLAN I HELSARBEIDERFAG VG3 / OPPLÆRING I BEDRIFT   Fastsett som forskrift av Utdanningsdirektoratet 21. februar 2008 etter delegasjon i brev av 26. september 2005 frå Utdannings- og forskingsdepartementet med heimel i lov av 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 3-4 første ledd. Gjeld frå 1. august 2008.

Gruppeoppgave Oppgave 1. Velg 3 kompetansemål i hovedområdene i aktuell læreplan, og finn arbeidsoppgaver i egen virksomhet som oppfyller kompetansemålet