VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Advertisements

LEK - Livsstilendringskurs
Månedsevaluering november 2011
Hønefoss politistasjon
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
4. Formidlingsparaplyen Et Litteraturhus-tiltak i regi av bibliotekene og fylkesbiblioteket i Hedmark.
Oslo kommune Bydel Stovner Barnehageenheten
Kompetansekartlegging
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Generelle tiltak og forebygging
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Fylkesbibliotekets kvarter Bibliotekdagene 6.-7.mars, 2013.
Utfordringer i familien
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Overgang fra barnehage til skole
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kampen skole Vår visjon:
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lyshovden Oppveksttun!
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
God morgen! Tanker etter i går?
Info om barn og begreper
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 1. TRINN.. Samarbeid med foreldre: Konferanser-ferdig for i høst. Neste runde er i januar/februar. Ukeplanen er viktig i den.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Gruffalo Tema for Dyrene i Gruffaloskogen - Dette blir fellesbilder som henges opp på alle avdelingene i 2014.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Vennskap/Sosial kompetanse Barn som fungerer i leik og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Bli med! Barn.
Februarnytt for Titt i hålå 2017
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Novembernytt Denne måneden skal vi måle nedbør!
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Språkløyper i Mylingen barnehage
Januarnytt 2017 Månedens pedagogiske tips: Månedens jubilant:
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Bapp gruppe Bapp gruppe er et forebyggende kurs for barn år(barn) og for ungdommer 13– 17 år(ungdom) som lever nært mennesker med psykiske vansker.
En positiv skoleforelder.
Månedens pedagogiske tips: Lag dere en god november!
Hva har vi gjort i oktober?
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Psykisk helse.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Foreldremøte SFO høsten 2019
FORELDREKONTROLL Vet du hva dine barn surfer på, spiller eller bruker av app`r? Det er ikke lett å følge tempoet til egne barn og hva de blir utsatt for.
Utskrift av presentasjonen:

VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen

Vi vet at en god del barn og unge sliter med lese - og skrivevansker i skolen. Som forebygging har vi et prosjekt i Våler kommune som heter ”Lesestund er kosestund” der vi fokuserer på språk og språkutvikling, og hvordan foreldre kan styrke barnet sitt på området.

Vi ønsker å fokusere på språk og leselyst i årene fremover, og som ledd i dette har vi byttet ut den tradisjonelle 10 mnd kontrollen med en gruppekonsultasjon på biblioteket der hovedtema er: SPRÅK OG SPRÅKUTVIKLING.

Alle barn mellom 9 -11 mnd og deres foreldre blir innkalt til en gruppesamling på biblioteket. Logoped, helsesøster og bibliotekleder foreleser/snakker om språkstimulerende aktiviteter.

Logoped gir nyttig informasjon og gode råd om hvordan stimulere til kommunikasjon og godt samspill i språkutviklingen. Helsesøster tar opp tema samspill og empatiutvikling. Bibliotekleder gir informasjon om bibliotektjenesten, og har mange bokanbefalinger og tips til hvordan å få barnet interessert i bøker. Aktuelle bøker både for foreldre og barn er utstilt.

Lesing for barnet gir felles opplevelser og grunnlag for samtaler Lesing for barnet gir felles opplevelser og grunnlag for samtaler. Rim, regler, gåter og lek stimulerer barnet til utviklet språkforståelse og ordforråd. Dette er viktige elementer i språklig bevissthet i tillegg til kjærlighet og ros.  

Formålet er Å bevisstgjøre alle foreldre/ foresatte om verdien av språkstimulerende aktiviteter. Et slikt samarbeid med barnas foreldre på et tidlig tidspunkt vil forebygge vansker for barnet.

Effekten av tidlig språkstimulering kan summeres slik: Barn stimuleres av talt språk fra tidlig spedbarnsalder. Det er derfor viktig at voksne som omgir barnet er klar over viktigheten av å snakke og synge for barnet.

Arikkel fra SolungAvisa

Nå har vi også fått støtte fra Hedmark fylkeskommune, Hurra Nå har vi også fått støtte fra Hedmark fylkeskommune, Hurra!  TAKK FOR MEG!