Introduksjon til positiv samtalemetodikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

LNU 4.desember Gry Husebø
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Foredrag Stokmarknes Solbritt Lindahl.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Hvordan intervjue en forsker?
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Hvordan kan coachingmetodikk utfylle/støtte
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
- roller og forventinger
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
copyright kjellaug johannessen
Om å skrive om litterære tekster
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Avdeling for sosionomutdanning
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
12 Reflekterende lesing.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Undersøkelseslandskap
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Drop-In metoden i skolen
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Skolevandring.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Politisk påvirkning.
SOKRATES: ”Jeg kan ikke lære deg noen ting. Alt jeg kan er å stille de rette spørsmålene så du kan finne svaret”
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Problemløsning.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Samhandling og prosessledelse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til positiv samtalemetodikk 18.10.09 Netf undervisning Arbeidsdeltakelse, helsefremmende og forebyggende strategier med fokus på det fysiske arbeidsmiljøet. Trondheim 6 september 2011 Introduksjon til positiv samtalemetodikk Ann Kristin Løe, kompetansekoordinator ved NAV Sør-Trøndelag

18.10.09 Presentasjon Ergoterapeut med spesialisering i arbeidshelse (utdannet ved HIST i 93) Videreutdanning- hovedtrekk: Organisasjonspsykologi og relasjonsledelse Erfaring arbeidshelse- hovedtrekk: Arbeid med bistand 5 år (Arbeidsmarkedsbedrifter) Veiledning bedrifter, inkluderende arbeidsliv 5 år (1-linje) Metodeutvikling og veiledning systemnivå 5 år (direktorat) Kompetanseutvikling/ koordinering systemnivå (fylkesnivå) 3 år Ann Kristin Løe

Kort introduksjon til noen metoder for offensiv tenkning: 18.10.09 Kort introduksjon til noen metoder for offensiv tenkning: Motiverende Intervju (MI) /eller endringsfokusert rådgivning Anerkjennende prosessledelse (AI) Løsningsfokusert tilnærming (LØFT) Ann Kristin Løe, kompetansekoordinator ved NAV Sør-Trøndelag

Før man velger metodikk: Løft blikket å se samtalen i en helhetlig sammenheng Vet vi hva brukeren vil? -er det et realistisk mål vi kan støtte? Hva vil bidra til at bruker kommer et skritt nærmere målet? Er det sammenheng mellom vurderinger, metoder, tiltak og ønsket resultat? Hva kan brukeren, vi og andre bidra med? Hvordan få innarbeidet en god oppfølgingskultur? Hvorfor skal vi jobbe godt med oppfølging? For å bistå brukeren til å komme nærmere målet om arbeid og aktivitet. Så enkelt og så vanskelig. Hva kjennetegner så god kvalitet i oppfølgingen? Hvilke indikatorer vil vise at vi jobber riktig og at vi er på riktig vei? Vi har fått presentert mange nyttige og gode verktøy for oppfølgingsarbeidet og ser at mye av systematiseringen kan hjelpe oss med å jobbe bedre. Det er likevel en fare for at vi blir så opphengt i detaljene om arbeidsprosesser og sjekklister at vi glemmer å løfte blikket og spørre oss hvorfor vi jobber med dette og ikke minst hva brukeren ønsker for å komme et stykke nærmere sitt mål.

Motiverende Intervju (MI) 18.10.09 En pasientsentrert samtalemetode med retning Ofte brukt i samtaleterapi innen rusomsorgen (Samme som endringsfokusert rådgivning og endringsfokusert veiledning) Peter Prescott er Psykolog har erfaringer fra rusomsorgen og har hatt fagdager for NETF i Sør- Trøndelag i 2010 og skrevet en bok på norsk om MI Ann Kristin Løe

Kjennetegn ved Motiverende Intervju (MI) 18.10.09 Kjennetegn ved Motiverende Intervju (MI) En måte å hjelpe folk å finne fram til egen motivasjon for endring. Pasienten snakker konstruktivt om endring (framfor at behandler gjør det) En samarbeidspreget måte å utforske motivasjon for endring og tiltro på evnen til å får det til En måte å legge til rette for at pasienten kan ta en beslutning om endring Kilde: Peter Prescott Ann Kristin Løe

Klar for endring? Vil ikke Ambivalent Vil Kan ikke Ikke klar Usikker kanskje Klar Kilde: Peter Prescott

Klar for endring? Tilpasning av intervensjoner Ikke klar Usikker Klar Motivasjonsintervensjoner Usikker Motivasjonsintervensjoner, små steg, beslutningstaking, drøfting av fremgangsmåter Klar Iverksetting av endringsforsøk Kilde: Peter Prescott

Kommunikasjon – Åpne spørsmål “Hvorfor...”, “Hvordan...”, “Hvilken...”, “På hvilken måte...”, “Hva...” “Invitasjon” til å utforske personens opplevelse og synspunkter Mindre sannsynlighet for motstand Mindre sannsynlighet for argumentering: “Ja, men..”svar Åpne spørsmål er det man bruker mest av i MI . Eksempel på MI-spørsmål: Hvordan tenker du at din livsstil vil påvirke helsen din om 5 år? Kilde: Peter Prescott

Kommunikasjon – Lukket spørsmål “Har du...”, “Tror du...”, “Er du...”, “Vil du...” For å undersøke om spørsmålstillerens antagelser er riktige For å få tak i fakta Fare for korte svar Fare for ”spørsmål – svar” fellen Kilde: Peter Prescott

Annerkjennende prosessledelse (AI) 18.10.09 Annerkjennende prosessledelse (AI) Appreciative Inquiry (AI) presenterer den nyeste forskningen innenfor positiv psykologi, prosessen beskriver hvordan man snur defensiv tenkning til offensiv tenkning, hvordan man går fram for å forske på beste praksis og legge til rette for innovasjon. Bjørn Hauger er lærer, sosiolog og aksjonsforsker. Han har utviklet nye metoder med vekt på positiv psykologi innen organisasjonsutvikling. Ann Kristin Løe

Annerkjennende prosessledelse Styring v.s læring 18.10.09 Styring Kontroll gjennom lover, forskrifter, økonomiske virkemidler Lage planer Anvende svar Nå forhåndsdefinerte mål Prosessledelse Involvering, relasjoner,felles verdier og felles drømmer Undersøke og eksprementere Stille spørsmål Utløse potensialer Ann Kristin Løe

Eksempel på spørsmål fra annerkjennende intervju 18.10.09 Eksempel på spørsmål fra annerkjennende intervju Hva er det du setter mest pris på ved å jobbe som ergoterapeut? Fortell om en episode i jobben som ergoterapeut som ga deg energi Ann Kristin Løe

18.10.09 AI-prosessen Kilde: Bjørn Hauger, SAREPTAS AS Ann Kristin Løe

AI-metode for offensiv tenkning 18.10.09 AI-metode for offensiv tenkning «Treøvelsen»: Formålet er å gi erfaring med å oversette problemer til ønsker. Skifte perspektiv fra å jobbe defensivt til å jobbe offensivt med et problem Ann Kristin Løe

Analyse av problemstilling 18.10.09 Kilde: Bjørn Hauger, SAREPTAS AS

Fra problemanalyse til løsning 18.10.09 Kilde: Bjørn Hauger, SAREPTAS AS

18.10.09 Hva er LØFT? En måte å tenke på og arbeide med forandring og problemløsning som gir rask effekt Består av et sett av antakelser og et sett standardiserte spørsmål Er både en ideologi/ menneskesyn og en metode Gro Johnsrud Langslet er organisasjonspsykolog og har videreutviklet LØFT fra familieterapi til bruk i bedrifter/organisasjoner i Norge Ann Kristin Løe

Bakgrunn for LØFT i Norge 18.10.09 Bakgrunn for LØFT i Norge LØFT metodikken har opprinnelig utgangspunkt i familieterapeutisk tradisjon fra USA Etterhvert har også andre annerkjennende tilnærminger og endringsfilosofi fra flere land blitt integrert i utviklingen av LØFT i Norge. Ann Kristin Løe

Hva LØFT ikke er....... LØFT er ikke ”å tenke positivt” 18.10.09 Hva LØFT ikke er....... LØFT er ikke ”å tenke positivt” LØFT er ikke ”å se bort fra problemene og kun fokusere på utfordringene” Ann Kristin Løe

«Et problem er en forkrøplet drøm» (Peter Lang) 18.10.09 «Problemer er frustrerte drømmer» «Pakk opp drømmen!» «Undersøk de historiene som ligger på baksiden av problemet» Kilde: Gro Johnsud Langslet Ann Kristin Løe

Problem v.s løsningsfokus 18.10.09 Problem v.s løsningsfokus Problemfokus Hva er problemet? Hva er årsaken til problemet? Hvorfor får vi det ikke til? Hva har blitt verre? Hvorfor har det blitt verre? Hvem har skylden for forverringene? Løsningsfokus Hva ønsker vi? Hvordan skal vi vite at problemet er løst? Hva skjer allerede av det vi ønsker? Når er problemet mindre eller borte? Hva gjør vi annerledes da? Hvorfor får vi til det vi får til? Hva har blitt bedre? Hvorfor har det blitt bedre? Hvordan har vi klart å skape forbedringene? Hvem har gjort hva av kloke grep? Ann Kristin Løe

LØFT -et alternativ til tradisjonell problemløsning 18.10.09 At problemet er løst tilsvarer dagens situasjon der problemet er mindre eller fraværende Det er ikke nødvendig å kartlegge problemene eller årsaken til problemet for å løse et problem Du må derimot vite noe om løsningsmønsteret- dvs det partene ønsker av annerledes adferd og det de allerede gjør av kloke grep Ann Kristin Løe

Løsningsmønster Kjeder av handlinger og hendelser som 18.10.09 Løsningsmønster Kjeder av handlinger og hendelser som utspiller seg over tid når problemene er løst/ønskemål oppfylt Handlinger for alle aktuelle aktører Konkrete handlinger Ann Kristin Løe

Grunnleggende antakelser i LØFT 18.10.09 Grunnleggende antakelser i LØFT Våre forestillinger påvirker hva vi ser etter og omtaler Verden er både – og Du trenger ikke forstå problemet for å løse det- finn heller nøkkelen til løsning Adferd som gis oppmerksomhet, gjentar seg Språk skaper virkelighet Endring er uunngåelig, stabilitet en illusjon Den som opplever problemet er ekspert på løsningen Små endringer skaper større endringer Ann Kristin Løe

18.10.09 Ulike perspektiv? Ann Kristin Løe

18.10.09 Verden er både og... Ann Kristin Løe

18.10.09 Små endringer skaper større endringer «En liten dråpe skaper ringer i vann» Ann Kristin Løe

Innstilling Nysgjerrig Rosende Ressursorientert Detaljorientert 18.10.09 Innstilling Nysgjerrig Rosende Ressursorientert Detaljorientert ”Nøkkelord” Ann Kristin Løe Trygdeetatens Arbeidslivssenter i Sør-Trøndelag

Nøkkelord Hvordan få frem essensen i en samtale? 18.10.09 Nøkkelord Hvordan få frem essensen i en samtale? Nøkkelordene forteller om: Verdier, kvaliteter, preferanser og løsningsstrategier De kommer tidlig i samtalen, like etter en liten tenkepause og gjentas med jevne mellomrom

Hovedgrupper av LØFT-spørsmål 18.10.09 Hovedgrupper av LØFT-spørsmål Skalaspørsmål Mirakelspørsmål Mestringsspørsmål Unntaksspørsmål Ann Kristin Løe

Skalaspørsmål hvor vil du plassere deg på en skal fra 0 til 10? 18.10.09 Skalaspørsmål 10 på skalaen er drømmesituasjonen hvor vil du plassere deg på en skal fra 0 til 10? hvorfor plasserer du deg på x og ikke på 0? hvor på skalaen ønsker du å være? hvor på skalaen må du være for at du synes det er godt nok? hvor er det realistisk å komme i løpet av 3 mnd? hvordan kan du vite at du er kommet dit?- hva er annerledes da? 10 NHO opererer med noe ulike tall ( fra ca. 2100 til 2900 ) avhengig av hvilke indirekte kostnader som er innberegnet. Tallet 17-20 milliarder er kun utgifter i arbeidsgiverperioden. Kostnader med personalbeh, arbeidsutprøving o.l. er ikke med i dette tallet. Ann Kristin Løe

Utdypende spørsmål Er det andre ting? Andre tegn? 18.10.09 Utdypende spørsmål Er det andre ting? Andre tegn? Hva gjør de/den andre annerledes? Hva vil de andre merke at du gjør annerledes? Ann Kristin Løe

Mirakelspørsmål Tenk deg at du går hjem i kveld og legger deg til å 18.10.09 Mirakelspørsmål Tenk deg at du går hjem i kveld og legger deg til å sove... Mens du sover, skjer det et mirakel... Dette mirakelet er av en slik art at alle problemene er løst og du har oppnådd drømmesituasjonen.... Fordi du sover, vet du ikke at mirakelet har skjedd... Men med en gang du våkner i morgen tidlig, er du overbevist om at de har skjedd et mirakel... Hva er det aller første tegnet på det?......... Ann Kristin Løe

18.10.09 Unntaksspørsmål Kan du huske siste gangen du opplevde en liten flik av ønsket situasjon? Når var problemet litt mindre? - hvordan var det da? - hva sjedde? - hva var annerledes? Hva gjorde du annerledes? - hvordan merket andre det? - hva gjorde andre annerledes? Ann Kristin Løe

18.10.09 Mestringsspørsmål ”forstørrende spørsmål” Tydeliggjøre, annerkjenne og dvele: Hva gjorde du du/dere.. Hvordan visste du at det var klokt å gjøre dette? Hvordan greide du/dere.. Hva forteller dette om dine kvaliteter/egenskaper? Kan du komme på noe annet som har skjedd og som viser disse egenskapene.. Hva så de at du/dere gjorde.. Hvis de så du gjorde dette hvilket bilde ville de ha av deg.. Ann Kristin Løe

Mestring på tross av- når situasjonen er håpløs... 18.10.09 Mestring på tross av- når situasjonen er håpløs... Hvordan klarer du å komme deg igjennom dagen? Hvordan kommer du deg opp om morgenen? Hvordan vet du hva som er lurt for deg? Hva forteller dette om dine kvaliteter og egenskaper? Kan du komme på noe annet som har skjedd og som viser disse kvalitetene? Ann Kristin Løe

Spørsmål om fremskritt 18.10.09 Spørsmål om fremskritt Hva er blitt bedre? Hva har vært nøklene til å oppnå disse forbedringene? Hva var det du gjorde som var til hjelp? l Hvor fikk du ideen fra om at det l Hva fortalte deg at du skulle gå? l Hvordan klarte du å gjennomføre det du tenkte var klokt? l Hvordan merket andre at det du gjorde var nyttig? Hva må skje for at du skal greie å gjøre mer av dette videre? Ann Kristin Løe

18.10.09 Små skritt av gangen........ Ann Kristin Løe

Åtte kjennetegn ved gode mål 18.10.09 Åtte kjennetegn ved gode mål små realistiske konkrete viktige relasjoner nærvær av noe, ikke fravær begynnelsen på noe, ikke slutten prosesser Ann Kristin Løe Trygdeetatens Arbeidslivssenter i Sør-Trøndelag

Målspørsmål Hvordan skal du vite at du har oppnådd.. 18.10.09 Målspørsmål Hvordan er situasjonen når målet er nådd?.. (videofilm i detalj) Hvordan skal du vite at du har oppnådd.. Hva må være forandret for at.. Hva vil være forskjellig mellom dere når.. Hva vil andre gjøre som de ikke gjør i dag.. Hva gjør du annerledes når.. Hva er annerledes når.. Hva er det første tegnet på at man beveger seg i riktig retning…… Ann Kristin Løe

Utforsking av muligheter og betingelser for å lykkes 18.10.09 Utforsking av muligheter og betingelser for å lykkes Hvor stor tro har du på at du skal kunne gjenta det som har vist seg å være klokt? Hva vil overbevise andre om at dere vil være i stand til å gjenta dette? Hvordan vil andre merke at dewre fortsetter med dette? Hvilke andre ting er nødvendig å gjøre mer av? Ann Kristin Løe

Tegn på at spørsmålene virker: 18.10.09 Tegn på at spørsmålene virker: Bruker litt tid på å tenke seg om Kikker til siden (ikke på deg) Snakker langsomt Begynner med ”kanskje at……” Glødende energiske beskrivelser

Tegn på at spørsmålene ikke virker: 18.10.09 Fortsetter med problembeskrivelser Utdyper problemet Begynner med ”ja, men…”

Begrensninger med LØFT 18.10.09 Begrensninger med LØFT Alternative tilnærminger må vurderes når: En eller flere parter har oppgitt alt håp om forandring Forhold partene ikke har kontroll over styrer det som skjer Lov og avtaleverk krever andre typer tiltak Ann Kristin Løe

Framgangsmåte for utviklingsprosesser 18.10.09 Framgangsmåte for utviklingsprosesser Bygge tillit Etabler forståelse for situasjonen og ønskene Formulere klare mål- identifisering av drømmesituasjonen Stille løsningsfokuserte spørsmål ”La tiden gå” mens man legger merke til forbedringer Nytt møte......fokus på kloke grep og framskritt ”La tiden gå” mens man merker seg forbedringene Problemet løst? Ann Kristin Løe

Nyttige startspørsmål 18.10.09 Nyttige startspørsmål Hva må skje i denne samtalen for at du skal tenke at det har vært en nyttig samtale? Tegn på at det har vært et nyttig møte? Hva må være forandret etter i dag for at du skal tenke at det har vært et nyttig møte? Ann Kristin Løe

Anvendelsesområder Individ og grupper Kartlegging av nå-situasjonen 18.10.09 Anvendelsesområder Individ og grupper Kartlegging av nå-situasjonen Målformuleringsprosesser Oppfølging i gjennomføring Utviklingsprossesser Konflikthåndtering Evaluering Ann Kristin Løe

Norsk litteratur om LØFT og Appreciative Inguiery (AI) 18.10.09 Norsk litteratur om LØFT og Appreciative Inguiery (AI) Løsningsfokusert tilnærming: «Skap deg en bedre arbeidsplass!» Ben Furman og Tapani Ahola, 2002 «LØFT» Langslet 1999, «LØFT for ledere» Langslet 2002 «Løsningsfokusert tilnærming i møte med hverdagsfrustrasjoner», Langslet, 2004 «Løsningsfokusert coaching» Gry Espedal, Tove Svendsen og Trond Andersen, 2006 Positiv psykologi og annerkjennende aksjonsforskning: Appreciative Inquiry (AI) «Organisasjoner som begeistrer» Hauger, Højland og Kongsbak 2008 Ann Kristin Løe