IKT som lese- og skrivehjelpemidler Hva, hvordan og hvorfor?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Forskning og utvikling
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
læringsstrategier, modul 1
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
IKT i barnehagen.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
STASJONSUNDERVISNING
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Velkommen til klasse- foreldrene
Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI Irene Nyhus.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Hvordan kan vi bruke det?
Sammensatte tekster.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
DYSLEKSIVENNLIG SKOLE
Datahjelpemidler.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Framtida nå – les og forstå!
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Tankekart og læringstrategi
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Vi vil bidra til at alle har samme mulighet til å delta. Sverre Andreas Holbye – Product Manager Spesialpedagog / Synspedagog / Informasjonsviter / Over.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Samling for språk- og leseveiledere Program for dagen: Innledning v/PPT NG Kort runde: info fra SLV Gjennomføring.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Lese- og skrivevansker
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Utskrift av presentasjonen:

IKT som lese- og skrivehjelpemidler Hva, hvordan og hvorfor? Einar Landmark Pedagog og rådgiver Bredtvet kompetansesenter

En jungel

Ukjente ord- og begreper Vet fra før Ønsker å lære mer om Lært

Antall personer med lese- og skrivevansker: Dysleksi 3 – 5 % (Høien og Lundberg) Lese- og skrivevansker 10 – 20% → 2/3 - samfunnet (Ut fra undersøkelser som PIRLS, PISA, IALS og All)

Øving vs kompensering Mattheuseffekten (Stanovich 1986) Elever med og uten lese- og skrivevansker Gapet øker med alderen

Må utnytte det de er sterke på Å kunne lese Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy Utdanningsdepartementet, Stm.30 (2003-2004): Kultur for læring

Facebook 123spill Twitter Youtube 7

Hva er lesing? Lesing = avkoding X forståelse (Gough and Tunmer 1986)

Kompenserende innfallsvinkler til mangelfull leseferdighet? Lesing = avkoding X forståelse (Gough and Tunmer 1986) Tilpassede tekster Tankekartprogram - førforståelse oppslagsverk Talesyntese Lydbøker Innskanning av tekst 9

Syntetisk tale kan gjøre all tekst tilgjengelig                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Syntetisk tale kan gjøre all tekst tilgjengelig Forutsatt at den befinner seg på PC-en Politiet: - Kan ha ranet for 10 millioner 10

DAISY-bøker Profesjonelt innleste lydbøker i DAISY-format Innholdsfortegnelse vises på skjermen, men ikke i fulltekst (ennå). Enkle navigeringsmuligheter, som å gå fra side til side, setning til setning o.l. Lærerens ansvar å bestille fra Huseby kompetansesenter/www.skolelydbok.no 11

Avspillingsprogrammet Amis er gratis og lastes ned fra www.skolelydbok.no. Dolphin EasyReader Express følger med lydbøkene.

Andre muligheter til tekster som er vanskelig å lese? Jeg sitter Jeg satt Jeg har suttet På blyanten kveld etter kveld Jeg sliter jeg slet jeg har sluttet Å tro jeg får noe tel 14

Lesehjelpemidler – skanning og C-pen Bruk av flatskanner – for produksjon av elektronisk tekst for lesing med syntetisk tale Aktive læringsstrategier Lagring og organisering

Del skjermen, trekk overskriftene over til et notatark og les inn eller skriv stikkord.

Elever med språk-, lese- og/eller skrivevansker Har spesielt bruk for læringsstrategier (må tilegne seg fagstoffet ved første gangs gjennomlesing) Bruk av IKT kan motivere og gjøre at de ikke ytterligere forsinkes/ faller ut Manglende ord- og begrepsforståelse ligger gjerne til grunn for en senere lese- og skrivevanske

Nettressurser og programmer: Forståelseshjelpemidler og andre juveler i læringsarbeidet: Nettressurser og programmer: Synonymordbok OneNote Community Clips Googles translate/nettsteder/kart/docs/blogg Nettordbøker som Lexin, Wikipedia, Kvasir Junior og Store Norske Leksikon Elektroniske oppslagsverk I-finger, (Clue) og Ordnett 18

Hva er skriving? Skriving = innkoding X budskapsformidling (Hagtvet 1996) 19

Kompenserende innfallsvinkler til en mangelfull skriveferdighet? Skriving = innkoding X budskapsformidling (Hagtvet 1996) Sammensatte tekster Tekstbehandler Skrivestøttende verktøy 20

Eller Eller…

22

LingDys, CD-ORD, TextPilot, Skrivestøtte, Voxit Budgie Pro og Word - 49 elever med språk-, lese- og/eller skrivevanske - snittalder 14 år - Skriver omtrent 2/3 feil Stavekontrollene er relativt like og retter omtrent 2/3 av disse feilene igjen. I dette utvalget hadde LingDys potensial i seg til å korrigere tilnærmet alle skrivevariantene til elever med store skrivevansker. 23

Skriver hvordan: Normalelever Elever med store lese- og skrivevansker Mengde feil 1/3 2/3 Feil i begynnelsen Lite , kun irregulære stavemåter Mye, men kun irregulære stavemåter Riktig skrevet ord, men brukt i feil sammenheng 1/4 Forbedring over tid Stor Liten/ingen Får hjelp av Word Får ytterligere hjelp av stavekontroll Får hjelp av syntetisk tale

Oversikt over ord i testen, med den mest vanlige feiltypen fra normalutvalget og elever med store lese- og skrivevansker:

Åtte elevers bruk av utvidete stavekontroller og prediksjonsverktøy Skriving med gradert støtte ut fra hvor eleven er i lese/skriveutviklingen (lydstøtte/ordbok/oppslagsvindu) Prosessorientert fremgangsmåte Retting av ord umiddelbart og i etterkant Bruk av talesyntesen som verktøy til skriving for å lytte seg fram til tegnsetting, kontekstavhengige ord, utelatte ord og ortografiske feil

Prosessorientert fremgangsmåte: Fra tankekart til tekstproduksjon tekstretting bearbeiding samarbeid til presentasjon og vurdering

Sammensatte tekster Vektlagt i Kunnskapsløftet Kombinerer bilde, lyd og skrift Velegnet for data Elever med lese- og skrivevansker er ofte visuelt sterke Bildehistorier og film kan egne seg for elever slik at de kan få dokumentert sin kunnskap Vanskelig å vurdere kvalitet Oppøver ikke nødvendigvis en manglende lese- og skriveferdighet Tidkrevende Photostory fra Bredtvet

Ukjente ord- og begreper Vet fra før Ønsker å lære mer om Lært

Programmer og ressurser Programmene kan lastes ned gratis i 30 dager for utprøving. Amis, for å lese Daisybøker, kan lastes ned gratis fra skolelydbok.no. Programmer Beskrivelse Ressurser Voxit Budgit Pro Syntetisk tale. Gjør om skrift til tale. Nettadresse voxit.se talesyntese.no I-finger Ordbøker for synonymer, fremmedord, og språk. ifinger.com Ordnett Ordnett.no CD-ORD Lese- og skriveverktøy med opplesing av tekst og stavehjelp Mikrov.no/cd-ord

TextPilot LingDys (LingRight) Skrivestøtteprogram for dyslektikere Nettadresse lingit.no (samt gratis talesyntese) TextPilot http://www.textpilot.no/ Inspiration Tankekartprogram, skriveverktøy og presentasjonsprogram inspiration-norge.no/page2.html Photo Story3 Et gratisprogram Presentasjonsprogram Lage historier med bilder http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/photostory/default.mspx

Referanser: Ekstrøm, Hedda, Frank Hansen, Einar Landmark, Ragna B. Langlo og Turid Utgård (2008): Tast Lurt – Praktisk og pedagogisk bruk av MS-Word. Statped skriftserie nr 64 Hagvet, Bente Eriksen (1996): Skrivelyst og språklig bevissthet. I Wold, Astrid Heen (red) (1996): Skriftspråkutvikling – Om hvordan barn lærer å lese og skrive. Cappelen Akademiske Forlag. ITU monitor (2009): Skolens digitale tilstand Jensen, Bernt Saabye, Å. Brandt og Erik Arendal (2009): Stor effekt av pc-læsning til voksne i læsevanskeligheter. Skolepsykologi nr. 3 2009. S. 49 – 56  Juul, Holger og Julie Kock Clausen (2009): Unge ordblinde skriver løs med it. Prosjektrapport. Dansk Videnscenter for Ordblindhed, oktober 2009. Kunnskapsdepartementet (2006 – 2007): Og ingen sto igjen. Stortingsmelding 16 Landmark, Einar og Tone Finne: IKT – et tiltak for dem med språk-, lese- og skrivevansker. Skolepsykologi nr. 5, 2007 Lundberg, Ingvar (2009): God skriveutvikling – kartlegging og undervisning. Cappelen akademiske forlag. Mossige, Margrunn, Astrid Skaathun og Marianne Røskeland (2007): Fleire vegar mot mål. Lese- og skrivevansker i videregående skole. Cappelen. Oslo Santa, Carol M. (1996): Lære å lære. Prosjekt Criss. Stiftelsen Dysleksiforskning. Trageton, Arne (2003): Å skrive seg til lesing. Universitetsforlaget. Oslo Tønnesen, F. E. Bru, E. & Hervang, E. (red) (2008). Lesevansker og livsvansker. Stavanger : Hertervig Akademisk, Stiftelsen psykiatrisk opplysning.