Synergieffekter og pedagogisk utviklingsarbeid?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Oppbygning av en nasjonal plan for teknisk fagskole
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Seksjonsleder/hygienesykepleier
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Pedagogisk utviklingsarbeid
Veiledning av studenter
Ungdomstrinn i utvikling
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Hvordan skrive en god utredning?
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Prosjekt Felles innhold
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
Felles studieplanmal for HiST Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gunnar Bendheim.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kvalifikasjonsrammeverket
Gjennomføring av tilsynet
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

Synergieffekter og pedagogisk utviklingsarbeid? Implementeringen av KRV ved Helsefak v/prodekan Marianne Aars

Hensikt Vise hvilken prosess vi har planlagt på Helsefak og bakgrunnen for det Vise hva vi ønsker å begynne med for å stimulere til pedagogisk utviklingsarbeid Begrepet læringsutbytte Mal for studieplaner Kunnskaps- og kompetansebegrepet Sjekke ut med dere: Praktisk arbeid med læringsutbytte – hva gir dette? 05.10.2010 Konferanse UiTø

Utdanninger nye Helsefak - en grov skisse Bachelorutdanninger fra Høgskolen Bioingeniør Ergoterapeut Fysioterapeut Radiograf Sykepleie Tannpleie Videreutdanninger fra Høgskolen Helsesøster Jordmor Psykisk helse 05.10.2010 Konferanse UiTø

Utdanninger forts Profesjonsutdanninger fra universitetet Farmasi Medisin Psykolog Tannlege Masterutdanninger Nye Helsefak: Til sammen mer enn 30 studieprogram 05.10.2010 Konferanse UiTø

2 kulturer som møtes Høgskolen, avd. for Helsefag: Studieprogrammene ledet av studieleder Alle faglige involvert i studieplanarbeid Ingen studiekonsulent Lang prosess på å utvikle studieplaner over samme mal 05.10.2010 Konferanse UiTø

Universitetet Studieprogrammene ledet av programstyre, evt. tilsatt studiekoordinator Administrative støttefunksjoner utbredt Studiekonsulenter De faglige lite involvert i studieplanarbeid 05.10.2010 Konferanse UiTø

Premisser Å bidra til at utdanningene har høy kvalitet krever interesse/engasjement for utdanning og pedagogisk kunnskap/bevissthet Utdanning dreier seg om å legge til rette for læring Arbeid med studieplaner er en faglig oppgave 05.10.2010 Konferanse UiTø

Virkemidler for å oppnå intensjonen om faglig utviklingsarbeid Bred prosess med faste møtepunkt der miljøene jobber sammen og på tvers Styringsgruppe med instituttledere, repr. fra praksisfeltet, student Hvert studieprogram 1-2 faglig ansvarlige. Arbeidsgruppene lokalt har med eksterne + studenter Ressurser til frigjøring av faglige fra Helsefak 4 fagpedagogiske samlinger høst10/vår11 for ansvarlige på hvert studieporgram 05.10.2010 Konferanse UiTø

1. Fagpedagogiske samling 14.10.2010 Diskusjon av sentrale begreper Mal for studieplaner som gjør at den didaktiske relasjonsmodellen kommer til anvendelse Inndelingen i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse 05.10.2010 Konferanse UiTø

Ad 1: Læringsutbytte Forventet læringsutbytte: Hva man håper å oppnå ~ læringsmål = learning objectives Læringsutbytte: Hva som er oppnådd = learning outcome Utbytte: "blårussens" inntreden i helsevesenet, og også utdanningene. Utbytte henspeiler ikke på aktivitet; man må gjøre noe for å oppnå noe. Mål gir assosiasjoner til aktivitet og innsats. Utbytte kan man som vi vet få uten særlig innsats. På engelsk brukes begreper som learning objectives og learning outcomes. Outcomes er et nøytralt begrep som kan brukes om alle typer utfall, og i Gyldendals blå ordbok er oversatt til "utslag, resultat". I Gyldendals blå  er "utbytte" oversatt med profit, interest, dividend. Motsatt er "revenue"oversatt til "utbytte".   Når man snakker om forventet læringsutbytte, så blir det relevant å se på helheten i studieprogrammet! 10 04.04.2017 05.10.2010 Konferanse UiTø

Forventet læringsutbytte: alle elementene i modellen er relevant for kvalitet i utdanningsprogrammet. Faktisk læringsutbytte: avhengig av en interaksjon mellom elementene. Innhold Målbeskrivelser Arbeidsformer Pensum Vurderings-og eksamensformer Rammer Modifisert etter Bjørndal & Lieberg, 1978 05.10.2010 Konferanse UiTø

Ad.2: Mal for studieprogram Innledning: Målgruppe, Opptaksgrunnlag, Yrkesmuligheter/kompetanse, evt. Historikk, utdanningsprofil, hva som er undervisnings- og eksamensspråk Studiets overordnede mål: Beskrivelser av studentenes forventede læringsutbytte for studieprogrammet som helhet: Kan velge inndeling i kunnskap, ferdighet og generell kompetanse, men ikke låst til det. Organisering og struktur: Varighet, omfang i studiepoeng, studiestruktur, synliggjøre de enkelte studieårene og fordeling av emner med studiepoeng. Få fram evt. praksisstudier og om disse telles ut i studiepoeng. Synliggjøre når det er aktuelt med utveksling og hvor slik utveksling kan skje. I oversiktlige tabeller 05.10.2010 Konferanse UiTø

Mal forts. 4. Innhold: I profesjonsstudier: Beskrivelse av innholdet noe mer (enn i tabell punkt 3) og tankegangen bak oppbygningen. Beskrivelse av hva studentene forventes å kunne etter 1. studieår, 2. studieår osv. 5. Undervisnings- , lærings- og arbeidsformer: Generell del der begrunnelsene for valgene og sammenheng med læringsmål synliggjøres kort. Beskrivelse av de enkelte: eks Praksisstudier, Forelesninger, Ferdighetstrening, Gruppearbeid, Seminar 6. Eksamen og vurdering, inkl. Mål/hensikt med vurdering, de formelle bestemmelsene som: krav til studiedeltakelse, passeringskrav, adgang til eksamen, vurdering av praksisstudiene, samt eksamensoversikt 7. Emnebeskrivelser 05.10.2010 Konferanse UiTø

Ad. 3: Kategoriseringen av læringsutbytte-beskrivelsene Kunnskap Ferdigheter Generell kompetanse Før: Kunnskaper Holdninger 05.10.2010 Konferanse UiTø

Kompetanse i profesjonsutdanninger Kyndighet i utøvelse Kunnskap i handling Kunnskapen peker essensielt på kunnskapsbæreren og brukssituasjonen Kompetanse som en disposisjon til å handle 05.10.2010 Konferanse UiTø

Ulike kunnskapsdimensjoner (Røtter tilbake til Aristoteles) Påstandskunnskap eller teoretisk kunnskap Ferdighetskunnskap Fortrolighetskunnskap Kunnskap har også noen tause dimensjoner 05.10.2010 Konferanse UiTø

Kompetanse langs 4 dimensjoner (Erpenbeck) Samlet kompetanse (Skau) Yrkesspesifikke ferdigheter Teoretisk kunnskap Personlig kompetanse 05.10.2010 Konferanse UiTø

Eks. fra KRV - bachelor Kunnskap Ferdigheter Generell kompetanse Har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, metoder Kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid Ferdigheter Kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg Kan reflektere over egen faglig utøvelse Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling Generell kompetanse Kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig Har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger 05.10.2010 Konferanse UiTø

Til diskusjon Hvordan er bruken av aktive verb? Hvilket taksonomisk nivå ligger beskrivelsene på? (kjenne til, forklare, anvende, analysere, diskutere, vurdere osv.) Hvor klargjørende er skillet mellom eksempelvis ferdigheter og generell kompetanse? 05.10.2010 Konferanse UiTø

Til diskusjon Formulere et læringsutbytte som dreier seg om informasjonskompetanse Formulere et læringsutbytte som dreier seg om etisk være- og handlemåte (i en profesjonsutdanning) Sammenlikne hverandres forslag Drøft i hvilken kategori: kunnskap, ferdighet, generell kompetanse dere synes læringsutbyttebeskrivelsene hører hjemme og hvorfor/hvorfor ikke Presentere ett omforent forslag for plenum 05.10.2010 Konferanse UiTø

Referanser; kunnskapsbegrepet Erpenbeck & Lutz von Rosenstiel (2003). Handbook of Competence Measuring Johannessen, K. S. (1999). Praxis och tyst kunnande. Stockholm, Dialoger. Josefson, I. (1992). Förtrogenhetskunskap i vård och omsorg. Stockholm, Allmänna förlaget. Molander, B. (1996). Kunskap i handling. Göteborg, Daidalos. Nortvedt og Grimen (2004). Sensibilitet og refleksjon Säljö, R. (2002). Læring, kunnskap og sosiokulturell utvikling: mennesket og dets redskaper. Schön, D. A. (1995). The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot, Arena. Skau, G.M (2003). Gode fagfolk vokser. Cappelen Akademisk Forlag 05.10.2010 Konferanse UiTø