Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi."— Utskrift av presentasjonen:

1 Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi

2 Kjemi og materialteknikk Med i piloten Ny rammeplan for ingeniørutdanningen kom i februar, retningslinjer i løpet av våren

3 Utfordringer Språk Felles læringsutbyttebeskrivelser Helhet i studiet Vurderingsformer

4 Emnebeskrivelser KMT207T MATERIALTEKNIKK 1 MATERIALS TECHNOLOGY 1 Mål: Grunnleggende forståelse av hvordan materialer er bygd opp på atom- og mikro­ strukturnivå. Metoder for å teste materialer vil bli belyst. De viktigste teknologis­ke materialene vil bli gjennomgått med hensyn på mikro­struktur, fysikalske og mekaniske egenskaper Tema: Grunnleggende teori om atomær oppbygging, materialtesting og egenskaper til teknologiske materialer. Korrosjon. Støpejern, stål, Al, Mg, Ti, keramer, glass, polymerer og kompositter. Studiepoeng: 10 Undervisningsform: Forelesninger, regne- og laboratorieøvinger. Obligatoriske aktiviteter: Laboratorie- og regneøvinger. Alle laboratorieøvinger og 2/3 av regneøvingene kreves bestått. Vurderingsmetode: Skriftlig eksamen. Lengde på eksamen: 5 timer Tillatte hjelpemidler: Kalkulator type C, Tekniske Tabeller av J. Johannesen, Cappelen, 2002. Kan ikke ha egne notater, innlegg eller andre tillegg til original tekst. Emneansvarlig: Hallstein Hemmer Anbefalt litteratur: Donald Askeland og Pradeep P. Phule: The Science and Engineering of Materials, Thomson, 5.utg. Utleverte kopier

5 Sjekkliste for å skrive læringsutbytte: Har jeg startet hvert utbytte med et aktivt verb? Har jeg brukt bare ett aktivt verb per læringsutbytte? Har jeg unngått betegnelser som: vite, forstå, lære, bli kjent med, bli utsatt for, bli klar over, sette seg inn i, lære å kjenne?

6 Grunnskolelærerutdanningene Nasjonale retningslinjer (Ferdigheter - forts.) –fatte (beslutninger), finne, forebygge, forklare, formidle, formulere, forstå, fremme, gi, gjenkjenne, gjennomføre, gjøre (bruk av) (rede for), henvise til, håndtere, identifisere, inspirere, integrere, iverksette, kartlegge, kombinere, kommunisere, konkretisere, lage, lede, legge til rette for, lytte, møte, nyttiggjøre seg, observere, omforme, oppdage, oppdatere, organisere, planlegge, rapportere, reflektere, redegjøre for, samarbeide, samhandle, sammenligne, samtale, se, sette (i gang) ((seg) inn i), stimulere,

7 Felles læringsutbyttebeskrivelser Kunnskap: Kandidaten kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innen kjemi, samt relevante metoder og arbeidsmåter innen de kjemiske spesialiseringsemnene. Ferdighet: Kandidaten kan arbeide i kjemiske laboratorier, og behersker metoder innen spektroskopi, kromatografi og elektrokjemi som bidrar til både analytisk og innovativt arbeid. Kandidaten skal videre kunne dokumentere analyseresultater i laboratoriejournaler og skrive rapporter ut fra standardiserte metoder.

8 Helhet i studiet

9 Mange små emner Hver foreleser ”eier” sitt emne Mange studiepoeng ”kjøpes” fra andre program

10 Vurderingsformer Rammeplan: Alle læringsutbyttebeskrivelser må være oppfylt for å bestå På emnenivå: Alle utbyttebeskrivelser i emnet må være oppfylt for at kandidaten skal få bestått.

11 Vurderingsformer Typisk emne i dag (med bare eksamen): Resultat i dag: C Resultat i framtiden: F?

12 Vurderingsformer I dag testes studenten i deler av pensum Kvalifikasjonsrammeverket: Må vurdere ihht alle læringsutbyttebeskrivelser i emnet

13 Konklusjon Mye arbeid Krever endringer i studiet Trenger tid


Laste ned ppt "Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google