Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Advertisements

Konstruksjon av barn og barndom
Etikkutvalg for fagskolen
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
AMBULANT MILJØTERAPEUTISK TEAM
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Religioner og livssyn i dag
Menigheter i Forvandling
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
KRL Av Karina Schjølberg
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Introduksjonssenteret
Goffman, Garfinkel og Giddens
1 Religionspsykologi – et amerikansk perspektiv Se: D.M.Wulf.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
1 Skolens og barnehagens formål – Noen aktuelle utfordringer E Birkedal – 2006.
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Undervisning - forkynnelse
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Barns læring, voksnes ansvar!
Etikk og moral i lederskap
FORELESNING 4: Platon II: Praktisk Filosofi
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
"God bagasje på livets reise."
Norsk Monitor Synovate Norge.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Kampen skole Vår visjon:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Berit Bratholm: Forelesning
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
Matematikk i samisk kultur
Det flerkulturelle samfunnet Norge er et flerkulturelt samfunn. Svært forenklet betyr det at det bor folk fra mange kulturer her. I denne sammenhengen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Kultur i endring Norge har gått fra å være nokså homogent til å bli et mer flerkulturelt samfunn I et flerkulturelt samfunn snakker vi ofte om etniske.
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
MANDAG KRL FORELESER: PETTER HAGEN Barnehagens verdigrunnlag og maktdokumenter.
Stoisismen og kristendommen
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Paneldebatt.
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Kunnskap om dagens ungdom
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Utredning fra Pettersen-utvalget

"Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen har hatt en sentral plass. Elevene skal møte trygghet i tradisjon, med felles holdepunkter og referanserammer. Opplæringen skal gi verdier å orientere livsførselen og ordne samfunnet etter. Også nykommerne i Norge må få del i de felles referanserammene, for ikke å bli fremmedgjorte i den nye kulturen." (s. 80)

Utredningen advarer mot en tanke om "....skolen bare skal være en administrator av verdimessig og livssynsmessig pluralisme, og dermed signalisere en livssynsmessig og religiøs relativisme." (s. 29)

Utvalget beskriver samtiden som en parabol og postmoderne tidsalder "....med stor grad av kulturell fler- og tvetydighet, hvor det meste får stadig kortere levetid og det meste er relativt, kan resultatet, særlig for barn og unge, bli en dyp forvirring i forhold til identitet, verdier og tilhørighet." (s. 29)

Identitet defineres slik: "Identitet er både noe en tildeles og noe en skaper hver eneste dag. Den er gitt innenfra, gjennom språklige og psykologiske identitetsformer - og mottatt utenfra gjennom inntrykk fra og samspill med omverdenen." (s. 31)

Forståelsen av samfunnets behov går fram av disse spørsmålene: "Og - er det de religiøst forankrete verdi- og meningsperspektivene vi savner mest? Har vi tålt den sosiale og kulturelle avsakraliseringen av våre liv?" (s. 31)

"Hvordan kan skolen danne motkultur i forhold til manipulerende og identitetsforvirrende samtidspåvirkninger?" (s. 33)

Den kristne og humanistiske tradisjon, med sitt verdipotensiale må gå i aktiv konfrontasjon med de betenkelige kultur- og samfunnstendenser, for å kunne bygge opp en humanistisk selvbestemmelse, "...for å tilbakeerobre vår tapte ansvarlighet og frihet." (s. 33)

I den vestlige tradisjon har dialogen sine røtter i Platons filosofi, hvor den betegner en metode for å vinne innsikt om sannheten. Å gi seg inn i dialogen er å akseptere at den andres synspunkter er tilgjengelige for en gjennom språket. Begge parter forplikter seg i forhold til et språklig fellesskap, og må derfor også underkaste seg språkets iboende … dialogen forutsetter tydelighet. Ærlighet, redelighet, alvor og vilje til selvkritikk er grunnholdninger som det er viktig å forplikte seg på og utvikle også i klasse- rommet (s. 38).

En viktig motkulturell hjelp som skolen kan yte, er å gi elevene referanserammer, indre ballast og moralske motverdier som hjelp til å forankre og sette sammen kunnskapsbrokker og forvirrende inntrykksmangfold … I egenskap av å være «en dyp strøm» kan kristendommen gi motverdier og et motvirkende menneskesyn; den kan gi en trygg verdimessig ballast … Tilsvarende må også humanismens verdi- perspektiver aktiviseres som motvekt mot uønsket påvirkning (s. 39)