Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Norsk Monitor Synovate Norge
2
Hovedformål med undersøkelsen:
Skape forståelse for og innsikt i markeds- og opinionsprosesser på en slik måte at brukeren kan ... tilpasse seg prosessene påvirke prosessene
3
Norsk Monitor Beskriver samfunnet ved hjelp av krefter som påvirker adferd og handlingsvalg: (Sosiokulturelle) VERDIER
4
Definisjon av verdier:
Grunnleggende og dypt forankrede oppfatninger av hva som er rett og galt i livet. Altså våre overbevisninger om riktige mål og aktverdige midler for vårt levesett. På denne måten blir verdiene førende krefter på våre handlingsvalg og forklarer våre motiver for atferd.
5
Norsk Monitors hovedfunksjoner:
Måler nordmenns oppslutning om sosiokulturelle verdier Måler verdienes samvariasjon, dvs. hvilke verdier som hyppig prioriteres av de samme personer og hvilke som sjelden gjør det Fremstiller verdilandskapet i et verdikart som er et presist navigasjonsinstrument ved strategisk planlegging Kartlegger sammenhengen mellom verdioppslutning og atferd på ulike arenaer. Deler befolkningen inn i sosiokulturelle segmenter som beskrives med verdiprofiler. Er et kraftig og operativt segmenteringsverktøy. Måler endringer i verdioppslutning over tid (sosiokulturelle trender) PC Monitor tilbyr brukerne lett tilgjengelig markedsinformasjon (leksikonfunksjon)
6
Verdier og verdiprofiler
Verdibegrepene brukes for å beskrive overbevisninger som man mener avviker fra gjennomsnittet. De savner objektive mål Vi legger til grunn at de 25% av befolkningen som scorer høyest på hver verdi, ”har” verdien 25% er få nok til at avviket fra gjennomsnittet blir stort og mange nok til at vi kan gjøre gode statistiske analyser Samtlige verdier har en oppslutning på 25% i totalbefolkningen Vi kan identifisere hver enkelt av de 25% som har hver av de 50 verdiene vi måler i Norsk Monitor Vi kan beskrive hver deltaker i undersøkelsen med verdiprofil, dvs. de verdier som personen scorer så høyt på at vedkommende tilhører de 25% som scorer høyest
7
Verdier V1 V2 V3 H H H H H H H H A A A A A A A A
Holdninger til konkrete objekter H 1 H 2 H 3 H 4 H 5 H 6 H 7 H 8 Atferd i forhold til objektene A 1 A 2 A 3 A 4 A 5 A 6 A 7 A 8 F.eks. biler, aviser, partier bank, reiser
8
Utvidet modell for forståelse av atferd Verdier Realitetsbilde Sosiale
Godt dekket inn i Norsk Monitor Delvis dekket inn i Norsk Monitor Svakere dekket inn i Norsk Monitor Verdier Realitetsbilde Sosiale kjennetegn Handlings- valg (Atferd) Behovsituasjon Ressurssituasjon Valg- kontekst Normkontekst
9
OPPLYSNINGER OM UNDERSØKELSEN:
Målgruppe: Befolkningen 15 år og eldre Tidspunkt : 24. september desember 2005 Metode: ) Telefonintervju + verving (64% respons) 2) Postalintervju (63% respons) Utvalg: Landsrepresentativt Antall intervju: netto.
10
Delspørsmål for verdien HEDONISME vs. NØYSOMHET:
Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander? Mennesker har ikke godt av å få alt de ønsker seg I fremtiden ønsker jeg å kunne følge mine lyster og nyte livets gleder
11
Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander:
”Mennesker har ikke godt av å få alt de ønsker seg” (Helt enig= 0, delvis enig=1, indifferent=2, delvis uenig=3, helt uenig=4) ”I fremtiden ønsker jeg å kunne følge mine lyster og nyte livets gleder” (Helt enig=4, delvis enig=3, indifferent=2, delvis uenig=1, helt uenig=0) Nøysomme 25% Hedonister 25%
12
En fin høstdag på Ullevaal stadion ....
Jeg har verdiene: - hedonisme - status - forbruk - osv.
13
Et Norge i miniatyr.....
17
Subkulturer i Norsk Monitor stabilitetsorientert
Moderne endringsorientert Forbruker kulturen 68’er kultur Materialistisk Idealistisk Tradisjonell industri-kultur Førindustriell bondekultur Tradisjonell stabilitetsorientert
19
Sosiografen Moderne Materialistisk Idealistisk Tradisjonell 6,25%
25
Del 1 overskrift Side 25
28
Innvandringens betydning
Nasjonale erfaringer og globalisering har sannsynligvis bidratt til mer positive holdninger til innvandring, innvandrere, nye kulturelle inntrykk og åpenhet overfor omverdenen Innvandrere vanskelige å få med i spørreundersøkelser Kulturell fremmedgjøring ift spørreundersøkelser. Kommer fra land der slike undersøkelser enten er forbudt eller svært vanskelige å gjennomføre på forsvarlig måte Utfordringer i å tolke spørsmålenes kulturelle kontekst Språkproblemer blant viktige grupper
29
Our curiosity is all yours.
Thank you.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.