Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Forskning og utvikling
Publisering på internett
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Layout - utforming - design i
Universell utforming og Tilgjengelighet på nett Haakon Aspelund Deltasenteret.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Digital kompetanse i Mat og helse
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Sammensatte tekster: Photo Story
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Språksystem og språkbruk
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Maja Michelsen Norsk november 2010
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sammensatte tekster.
MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Digitale medier Multimedialitet.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Hovedprosjekt Prosjektledere: Jon Reitan Solvor Jenny Brodtkorb Skaaden.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Skriving i begynneropplæringa
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Lorentzen, GLSM, 2005, Datamaskin frå 1. trinn IKT Fra første årstrinn.
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Hva er viktig for elevers læring?
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
Hvert år er Saksvik barnehage med på forutaksjonen hvor vi blir kjent med og lærer om barn i andre land. I år har vi besøkt Nepal og blitt kjent med flere.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Periodeplan for Sommerly Uke Skoguke, påske og våren.
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

 Digital kompetanse (digital literacy) er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet. (Digital skole hver dag, ITU 2005)  Digital kompetanse innebærer både tekniske ferdigheter, tekstnormkompetanse og kontekstkompetanse. Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

 Aktualitet – ”Når du leser dette er det utdatert”!  Tilgjengelighet  Dynamikk (bevegelse, lyd, oppdatering)  Utpreget bruk av multimodalitet  Interaktivitet  Hypertekstualitet Kan bidra til forestillinger om at:  mye informasjon er god informasjon  oppdatert informasjon er god informasjon  ”fancy” innpakket informasjon er god informasjon Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

 Tastatur gir mulighet for bokstavskriving før finmotorikken er på plass  Caps-lock gir mulighet til å lære små/store bokstaver og sammenhengen mellom dem  Motivasjon ◦ Fine produkter ◦ Preg av lek – jf. dataspill ◦ Tar mindre tid å skrive (pent) ◦ Mulighet for publisering ◦ Mulighet for å nå reelle lesere Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

 Lyd/musikk  Kreative design- fonter  Bevegelse/dynaiske modi  Sterk fargebruk  Dybdeperspektiv (3D)  Mye bildeinformasjon  Detaljer  Spenning  Ikke-realisme (monstre, luftslott, framtid) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

 Få lyder  Barnlige fonter og/eller konservative fonter  Stillstand /statiske modi  Tradisjonell/konservativ fargebruk  Fravær av tredimensjonalitet  Mye skriftlig informasjon  Færre detaljer  Hverdagstemaer/hverdags- objekter (natur, dyr)  Realisme (fotografier)

 Mottaker- bevissthet  Pedagogisk formål  Avsender - troverdighet Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

 Kombinasjon og utnyttelse av semiotiske ressurser  Figurer som skaper identifisering  Interaktivitet  Struktur/hypert ekstualitet  Aktualitet og tilgjengelighet Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold