Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Digital kompetanse (digital literacy) er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet. (Digital skole hver dag, ITU 2005) Digital kompetanse innebærer både tekniske ferdigheter, tekstnormkompetanse og kontekstkompetanse. Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Aktualitet – ”Når du leser dette er det utdatert”! Tilgjengelighet Dynamikk (bevegelse, lyd, oppdatering) Utpreget bruk av multimodalitet Interaktivitet Hypertekstualitet Kan bidra til forestillinger om at: mye informasjon er god informasjon oppdatert informasjon er god informasjon ”fancy” innpakket informasjon er god informasjon Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Tastatur gir mulighet for bokstavskriving før finmotorikken er på plass Caps-lock gir mulighet til å lære små/store bokstaver og sammenhengen mellom dem Motivasjon ◦ Fine produkter ◦ Preg av lek – jf. dataspill ◦ Tar mindre tid å skrive (pent) ◦ Mulighet for publisering ◦ Mulighet for å nå reelle lesere Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Lyd/musikk Kreative design- fonter Bevegelse/dynaiske modi Sterk fargebruk Dybdeperspektiv (3D) Mye bildeinformasjon Detaljer Spenning Ikke-realisme (monstre, luftslott, framtid) Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Få lyder Barnlige fonter og/eller konservative fonter Stillstand /statiske modi Tradisjonell/konservativ fargebruk Fravær av tredimensjonalitet Mye skriftlig informasjon Færre detaljer Hverdagstemaer/hverdags- objekter (natur, dyr) Realisme (fotografier)
Mottaker- bevissthet Pedagogisk formål Avsender - troverdighet Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Kombinasjon og utnyttelse av semiotiske ressurser Figurer som skaper identifisering Interaktivitet Struktur/hypert ekstualitet Aktualitet og tilgjengelighet Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold