Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard."— Utskrift av presentasjonen:

1 MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard

2 Forord  Nordisk utviklingsprosjekt 1996 – 1998  1. - 12. trinn  Tar for seg ulike sider ved Multimedia og læring

3 Barns datahverdag  Møter data i ulike sammenhenger  Går forbi læreren i kunnskap i noen sammenhenger

4 Didaktikk og undervisning  60 – 70 åra  80 – 90 åra

5 Læringsprosess  Formell  Uformell

6  Lineær struktur  ”Shoppe” struktur

7 Lærerrollen forandres Sosial prosess blitt viktigere: Barna spør i følgende rekkefølge  1. samarbeidspartner/gruppemedlemmer  2. andre barn i klassen  3. lærer

8 LYST OG ENGASJEMENT

9 Den produktive prosess  Lek  Læring  Arbeid

10 Den produktive prosess  En indre mental prosess  En ytre produktiv prosess

11 Barns forhold til sine produkter  ’Noe av dem selv’ er blitt materialisert.

12 LÆRING Ulike kognitive prosesser

13 MULTIMEDIA’S UTTRYKKSFORMER  ORD  BILDER  LYD

14 BARN OG PROSJEKTPLANER  Noen bruker gjerne plan.  Andre vil ikke bruke plan.  Noen lager en plan,men bruker den ikke…

15 Den språklige aktivitet  Muntlig (kreativt,vurderende)  Skriftlig (forbedre,korrigere,vurdere)

16 Barns produksjon preges av:  Logiske prinsipper  Assosiative prinsipper

17 Evner forenes  Noen barn er faglig sterke.  Noen barn er kreative.  Multimedia forener dem og likestiller evnene.

18 Ny kompetanse  Beherske multimedieverktøy.  Arbeide med estetisk og kommunikative aspekter.  Oppbygning og strukturering.  Vurdere presentasjonsform.  Benytte uttrykksformer og medier, forene dem.  Skjermdesign.  Benytte digitale enheter.  Foreta beslutninger.

19 LÆREREN: Fortsatt nøkkelen til suksess!

20 Nye posisjoner Barn og lærer

21  Hva skal jeg / vi nå?  Selvstendig arbeid  Elevstyrte prosjekter

22 Tradisjonell vs multimedia  T: Top-down prosess  M: Down-top prosess  Enveiskommunikasjon  Samtalekultur

23 Læreren  Overordnet leder  Knytte prosesser sammen

24 Skjønnhetens estetikk og erobring av programmet Jenter og gutter

25 Jenter  Planer og skisser  Estetikk er viktig  Enighet..

26 Gutter  Produktive med en gang  Eksperimenterende  Planløst  Utforsker programmet

27 Sluttproduktet  Jenter:  Omfattende arbeid  Mer i dybden  Gutter  Smarte effekter  Detaljrike - humoristiske

28 Global barnekultur Skapt av barn

29  ”Man lærer selv noe, når man skal formidle til andre” - Jente 7.klasse

30 Multimedia  Blitt oppvokst sammen  ”artigere å arbeide med multimedia en å skrive stil”

31 Læreren  Stille krav til seg selv  Gradvis tilegning

32 Skolens hjemmeside  Elevpoduksjoner  Nye læringsarenaer

33 Kommunikasjon over landegrenser…  Auditivt og visuelt


Laste ned ppt "MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google