Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEmilie Dahlen Endret for 9 år siden
1
MULTIMEDIE DIDAKTIK OG LÆRING Ann Merete Havn Rindalsholt Dag Ivar Mortensen Aina Langdalen Bjøntegaard
2
Forord Nordisk utviklingsprosjekt 1996 – 1998 1. - 12. trinn Tar for seg ulike sider ved Multimedia og læring
3
Barns datahverdag Møter data i ulike sammenhenger Går forbi læreren i kunnskap i noen sammenhenger
4
Didaktikk og undervisning 60 – 70 åra 80 – 90 åra
5
Læringsprosess Formell Uformell
6
Lineær struktur ”Shoppe” struktur
7
Lærerrollen forandres Sosial prosess blitt viktigere: Barna spør i følgende rekkefølge 1. samarbeidspartner/gruppemedlemmer 2. andre barn i klassen 3. lærer
8
LYST OG ENGASJEMENT
9
Den produktive prosess Lek Læring Arbeid
10
Den produktive prosess En indre mental prosess En ytre produktiv prosess
11
Barns forhold til sine produkter ’Noe av dem selv’ er blitt materialisert.
12
LÆRING Ulike kognitive prosesser
13
MULTIMEDIA’S UTTRYKKSFORMER ORD BILDER LYD
14
BARN OG PROSJEKTPLANER Noen bruker gjerne plan. Andre vil ikke bruke plan. Noen lager en plan,men bruker den ikke…
15
Den språklige aktivitet Muntlig (kreativt,vurderende) Skriftlig (forbedre,korrigere,vurdere)
16
Barns produksjon preges av: Logiske prinsipper Assosiative prinsipper
17
Evner forenes Noen barn er faglig sterke. Noen barn er kreative. Multimedia forener dem og likestiller evnene.
18
Ny kompetanse Beherske multimedieverktøy. Arbeide med estetisk og kommunikative aspekter. Oppbygning og strukturering. Vurdere presentasjonsform. Benytte uttrykksformer og medier, forene dem. Skjermdesign. Benytte digitale enheter. Foreta beslutninger.
19
LÆREREN: Fortsatt nøkkelen til suksess!
20
Nye posisjoner Barn og lærer
21
Hva skal jeg / vi nå? Selvstendig arbeid Elevstyrte prosjekter
22
Tradisjonell vs multimedia T: Top-down prosess M: Down-top prosess Enveiskommunikasjon Samtalekultur
23
Læreren Overordnet leder Knytte prosesser sammen
24
Skjønnhetens estetikk og erobring av programmet Jenter og gutter
25
Jenter Planer og skisser Estetikk er viktig Enighet..
26
Gutter Produktive med en gang Eksperimenterende Planløst Utforsker programmet
27
Sluttproduktet Jenter: Omfattende arbeid Mer i dybden Gutter Smarte effekter Detaljrike - humoristiske
28
Global barnekultur Skapt av barn
29
”Man lærer selv noe, når man skal formidle til andre” - Jente 7.klasse
30
Multimedia Blitt oppvokst sammen ”artigere å arbeide med multimedia en å skrive stil”
31
Læreren Stille krav til seg selv Gradvis tilegning
32
Skolens hjemmeside Elevpoduksjoner Nye læringsarenaer
33
Kommunikasjon over landegrenser… Auditivt og visuelt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.