Samisk i barnehage og skole Bodø 17.01.2014 Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utvikling av samiske bibliotektjenester I lys av bibliotekmeldinga.
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Ressursskoler i sørsamisk område
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Aajege Samisk språk- og kompetansesenter på Røros
Læring på arbeidsplassen
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Rettigheter og plikter Organisering av opplæring i samisk
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
Ansvar og prosesser i skolen
Kompetansekartlegging
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Nytt fra Nasjonalbiblioteket
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
St.meld.nr. 28 ( ) Samepolitikken Karasjok, fredag 30. mai 2008.
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
Skolebasert vurdering
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Ungdomstrinn i utvikling
Overgang grunnskole – videregående opplæring.
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Ny barnehagelov og rammeplan
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
"Kulturbuss utan grenser" " Kulturbuss utan grenser”: Et mobilt bibliotek- og kulturformidlingstilbud i det sørsamiske språkområde i Jämtland, Dalarna,
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Aktuelt om rådgivertjenesten
s. 1 Velkommen!. Kompetansestyring i Nordland fylkeskommune Kunnskaper = å vite at (pedagogisk, y-faglig, ) Ferdigheter = kunne gjøre (samarbeidevne,
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Oppstarten Bokprosjekt Sami skuvla vai Norsk standard? Samarbeid med Svein og Elfrid 2001 – Utgitt 2003 Etter dette bokprosjektet – Svein tatt initiativ.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Statusoppdatering utviklingssentrene i Buskerud
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Statens utdanningskontor i Nordland Mål for prosjektet Det overordnede målet: Gi sørsamiske elever et fullverdig og likeverdig sørsamisk skoletilbud med.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Regjeringens arbeid med samisk språk
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Samisk spesialpedagogisk støtte SEAD-Sáme sierrapedagogalasj doarjja Rådgiver Solvår Knutsen Turi Fylkesmannen i Nordland
Praksiseksempel fra Lørenskog
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Vi bryr oss om Finnmark. Skoleeiers ansvar Skoleeiers ansvar å legge til rette for en kvalitativ god skole, hvor opplæringsloven følges og hvor elevene.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
Røros 22.juni 2015 Temamøte/miniseminar Kommunereformen og det samiske.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Sett fra NORD; hva skjer i UH? Kristin A. Ø. Fløtten universitetslektor pedagogikk BLU-NORD1.
Deltakelse i europapolitisk samarbeid. Hvorfor engasjere seg? Intensjonen med å delta i europeisk regional- politikk på kort og lang sikt er å bidra i.
Hva sier samelovens språkregler Konferanse om bruk av diakritiske tegn i offentlig forvaltning mars 2005 v/ Per Edvard Klemetsen.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Kompetanse for mangfold
Utbredelsen av samiske språk i Norge
Felles utgreiingar i Sogn og Fjordane
Samisk opplæring og samiske læreplaner Bodø
Ved fylkeslege Petter Schou
Fagfornyelsen Høring av læreplanene 22.mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

Samisk i barnehage og skole Bodø Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni

Fylkesmannens ansvar for samiske barnehagetiltak og samisk opplæring i Nordland Nasjonalt oppdrag – KD embetsoppdraget 2012 Handlingsplanen for samisk språk FAD (KMD) Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni

Oppdrag fra KD i 2014 Målsettinger Fylkesmannens skal bidra til at barn i barnehagen og elever og lærlinger i grunnopplæringen får et samisk tilbud i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. Fylkesmannen skal følge opp at skoleeier oppfyller elevenes rettigheter til samisk opplæring i og på samisk. Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni

Oppgaver Fylkesmannen skal: følge opp kommunenes ansvar med å tilrettelegge barnehagetilbudet til samiske barn i samiske distrikt og øvrige kommuners ansvar med å tilrettelegge for at samiske barn utvikler sitt språk og sin kultur, jf. barnehageloven § 8 i samarbeid med Sametinget og/eller andre relevante aktører legge til rette for kompetanseutvikling i samiske barnehager og norskspråklige barnehager med samiske barn bidra til at alle elever i Norge får kunnskap om og innsikt i samisk historie, kultur og samfunnsliv, jf opplæringslova § 6-4 følge opp at skoleeier informerer og veileder elever og foreldre om rett til samiskopplæring, jf. opplæringslova kap. 6 følge opp at skoleeier oppfyller elevenes rettigheter til opplæring i eller på samisk, jf. opplæringslova § 6-2, og opplæring i finsk, jf. opplæringslova § 2-7 Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni

Resultatkrav Fylkesmannen har: fulgt opp at kommuner legger forholdene til rette for at samiske barn utvikler sitt språk og sin kultur, jf. barnehagelovens § 8 fulgt opp at kommuner tilbyr samisk opplæring til de som har rett til slik opplæring, opplæringslova § 6-2 annet ledd bidratttil å følge opp aktuelle tiltak på barnehageområdet i Handlingsplan for samiske språk. Herunder skal Fylkesmannen ha lagt vekt på samarbeid med Sametinget for å gjennomføre språkmotiveringsseminar fulgt opp at elever får sørsamisk og lulesamisk fjernundervisning etter rettigheter og behov i Nordland og i andre fylker, samt sørget for koordinering og utvikling av tilbudet i samsvar med rettighetene Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni

Handlingsplan for samisk språk Oppgaver/tiltak som er tildelt fylkesmannen i Nordland –Mer effektiv metode for samisk fjernundervisning – samarbeid med Globalskolen –Utvikling av mer effektiv språkopplæringsmetodikk – Ulpan- metoden –Sørsamiske og lulesamiske barnehagetiltak –Lulesamisk språkstyrking gjennom sosiale medier –Sør- og lulesamisk språkleir –Rekruteringstiltak for språkstudier –Grenseoverskridende samarbeid Nordlaanten fylhkeålma Nordlánda fylkamánne Nordlándda fylkkamánni