Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Månedsevaluering november 2011
Advertisements

Utdanningsdirektoratets oppgaver på barnehagefeltet
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Oslo kommune Bydel Stovner Barnehageenheten
Alta «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring?
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Gjør rede for relevante språklæringsteorier
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
«Entusiasme for endring»
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kulturhistorisk perspektiv
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Overgang fra barnehage til skole
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Barnehagen som språkarena
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
Drop-In metoden i skolen
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Oppfølging av kompetansestrategi… Bruk av resultatledelse i arbeidet med Kompetanse for Mangfold Tiller 9. og 10. februar 2016.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Hvorfor en overgangspakke?. Temaene som dekkes Hvordan sikre en god overgang Samarbeid Kulturmøter Språkarbeid Kartlegging.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Observasjon og kartlegging av barns språk
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Nord hordaland «Framtidens» barnehage – en organisasjon i endring!
Siste året i barnehagen
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv Noen begreper Hva er HiØs oppdrag Modell-utvikling Teoretisk forankring Metoder og nivåer Hva bør en barnehage gjøre? Hva bør pedagogisk personale vite? Hva bør pedagogisk personale gjøre? Samarbeid med hjemmet

Hva er spokus? Spokus er en del av Språkløftet; nasjonal strategiplan for likeverdig opplæring Språket i fokus; Fredrikstad kommune 30 minoritetsspråklige barn, f. 2003 Prosjektperiode: 2008-2011 Overgang barnehage – skole 8 barnehager + 5 skoler (+ 1 skole) Et utprøvingsprosjekt henimot en MODELL

Begrepsbruk Fremmedspråk og andrespråk Morsmål, førstespråk, andrespråk Hva kaller vi barna? Minoritetsspråklig Tospråklig Flerspråklig

Hva er HiØs oppdrag Veiledning og kompetanseheving Utvikling av MODELL i samarbeid med virksomhetene: Teoretisk forankring Fokusert valg av språkstimuleringstiltak Foreldresamarbeid Samarbeid mellom relevante aktører (barnehager, skoler…) Tilknytning til kompetansesenter

Modell for god språkstimulering Barnehagene skal bli bedre til å observere barnas språkutvikling og legge til rette for god språkstimulering Overføringsverdi til andre barnehager Gi barna et godt utgangspunkt for skolestart Gode rutiner for overgang barnehage – skole Samarbeid med og involvering av foreldrene

Teoretisk forankring Sosiokulturelle læringsteorier: Vygotsky, Bruner, Jim Cummins, Pauline Gibbons Tospråklighet og mellomspråksutvikling Forholdet språkstimulering og språkobservasjon Performansanalyse: Å beskrive hva barnet faktisk har av ferdigheter og følge språkutviklingen

Overordna perspektiv Språkstimulering og språkkartlegging: To sider av samme sak Inkludering og språkutvikling – gjensidig avhengighet? Inkludering fremmer språkutvikling Språkutvikling fremmer inkludering

Metoder og nivåer Bruk av video Ikke tester, men observasjon av barnet i naturlige samhandlingssituasjoner Språkdomener Kommunikative ferdigheter Fortellinger og rollelek Litterasitet Ordforråd Grammatikk

Virksomhetsnivå: Hva bør barnehagen gjøre? Det pedagogiske personalet gjenspeiler mangfoldet i barnegruppa Bruk av morsmålsassistenter Kompetanseheving Holdninger til det flerkulturelle og flerspråklige ”Alt vi gjør er språk”

Basiskunnskap om tospråklighet Et godt utvikla morsmål er forutsetning for god norskspråklig utvikling Foreldre må bruke det språket de behersker best sammen med barnet Venner i barnehagen og i nærmiljøet Den tause perioden Overflatespråk og dybdespråk Hvor lang tid tar det å lære seg et nytt språk? Det er slitsomt å kommunisere på et språk man ikke fullstendig behersker

Rammer for god språkstimulering Alt vi gjør er språk Bevisstgjøring om språk og kommunikasjon Språk og kontekst Utnytte situasjonen der og da Bruk av mindre grupper Ekstra forberedelser Klare rammer skaper trygghet og forutsigbarhet Humør, trivsel og inkludering

Målretta språkstimulering Rim, regler og ellinger Sanger og sangleker Musikk og rytmisk bruk av språket Rollelek Muntlig formidling og høytlesning av eventyr og fortellinger, bildebøker Bruk av mindre grupper (3+1) Rundt bordet-aktiviteter

Ut på tur! Naturen er er supert læringsrom (med forarbeid og etterarbeid) Og turer – naturligvis Bruk av bilder og konkreter i for- og etterarbeid Hvordan kommer man seg fram og tilbake Hva skal man gjøre Hva skal man se Hva skal man høre Hva skal man oppleve

Læring i rom Spesialrom Garderoben Kjøkkenet Vaskerommet Gymnastikkrommet Svømmehallen …

Foreldrene kommer og henter Vis foreldrene hva barnehagen holder på med Vis fram leker Vis fram (kopier av) eventyr og fortellinger Vis fram bilder av dagens aktiviteter Vis fram bildebøkene Involver! Engasjer! Motiver!

Observasjon og språkkartlegging Hvorfor (ikke) kartlegge Observasjon, dokumentasjon og kartlegging Bruk av video Bruk lydopptak Nedtegnelser av barnas fortellinger Performansanalyse http://www.fag.hiof.no/lu/fou/spokus/Skjema_performans/indeks.htm

Video som verktøy Video = jeg ser I situasjonen kan man lett overse Å se opptak kan være bevisstgjørende Av og til er det bare små justeringer som skal til, men som kan være viktige nok

Språkkartlegging Overordna perspektiv: Barna som medbestemmende subjekter Få barna til å våge å ta plass, få oppmerksomhet Kartlegging og observasjon som integrert del av det ordinære arbeidet Å få dybdesyn på barnas språk Tematisere språkarbeidet i personalet

Samarbeid med hjemmet Felles mål: god språkutvikling, på morsmål og norsk Det flerkulturelle er en ressurs Hvor viktig det er for utviklingen i norsk at barnet får god språkstimulering på morsmålet Hvordan kan foreldre som ikke er så gode i norsk, støtte barnas norskspråklige utvikling? Mal og skjema for samtale med foreldrene

Foreldresamtaler (forts) Bruk av tolk? Barnets tospråklighet Gi støtte og råd Samtaler på morsmålet som er viktig for god andrespråksutvikling