Kunsten å lese skjønnlitteratur

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skjønnlitterær fortelling
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
2 Leseferdigheter og lesevaner
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Sosiologi i barnehagen
Roman- og novelleanalyse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Om å skrive om litterære tekster
Å lese litteratur.
Tekstanalyse Mål: Vi skal sammenligne bøker fra to forfattere ved å se på frekvens av tegn.
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 19
Analyser en sakprosatekst
Cafédialog – elevmedvirkning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Strategier og kompetanse
Kapittel 2: Episk diktning
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Resymé fra ”Vrengt” av Harald R. Eeg
12 Reflekterende lesing.
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Et møte med Gud og andre troende
Resonnerende tekst.
Litterære virkemidler
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
som lingvistisk disciplin
Fortelling Novelle Roman
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Introduksjon til øving 3
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Om hellige skrifter.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Kunsten å lese skjønnlitteratur

Mål Ved slutten av emnet Norsk 103 skal studentane ha: innsikt i og forståing for vaksenlitteratur slik at dei kan framstå som gode språklege og kulturelle førebilete og vaksenpersonar for elevane innsikt i å arbeide med norsk som andrespråk didaktisk kunnskap om arbeid med norsk i skolen

Med hode og hjerte Emosjonelt engasjement vs. Metodisk arbeid

Hva er (litterær) analyse? Å analysere vil si å lese og observere teksten grundig og se på detaljer som kan være av spesiell betydning for å kunne karakterisere teksten som tekst eller som språklig kunstverk.

Hva er (litterær) tolkning? Når vi tolker en tekst, prøver vi å formulere en helhetsforståelse av meningsinnholdet i teksten. Vi kan kanskje si at en tolkning ”gjør om” den litterære teksten til en ny tekst, som er en slags forklaring av den opprinnelige teksten.

”Analyser og tolk” Analyse som forklaring av teksten (blant annet formelle virkemidler), mens den personlige tilegnelsen og selve temaforståelsen hører til tolkningsdelen.

Mellom linjene og på linjene ”Det blir ofte sagt om forfattere at ”de er så gode til å skrive mellom linjene”. Men det er helt feil. En forfatter skriver alltid på linjene. Og så er det opp til en god leser å fylle opp det som eventuelt står mellom linjene.” (Per Petterson i Dagsavisens bokbilag 2003)

Tre analysemetoder Skardhamar presenterer tre ulike analysemetoder i sin bok: Narratologisk analyse Komposisjons analyse (strukturanalyse) Analyse av motiv, tema og norm

Narratologisk analyse Sentrale spørsmål: Fortellerstemme Hvor mange fortellere, og på hvilke nivåer? Fortellerens temporale plassering Fortellerens stedlige plassering Fokusering: Hvem bærer synsvinkelen, og hvem eller hva fokuseres et på? Modalitet (indirekte fortellernærvær)

”Han [Nagel] reiste sig på knæ og rugget pinefuldt frem og tilbake med hodet. Hør, nu ropte det fra sjøen! […] Og et væsen kom efter ham, han hørte lyden av, et skjældyr med slunken mave som slæpte efter jorden og drog en våt vei, en gruelig hieroglyf med armer ut fra hodet og en gul klo på næsen. Væk, væk! Det ropte igjen fra sjøen og han holdt hænderne hylende op for ørene for ikke å høre det.” (Mysterier av Hamsun 1892)

Komposisjonsanalyse Den litterære teksten deles opp i ulike sekvenser. Man forsøker så å forklare sammenhengen mellom utpekte sekvenser. Sentrale spørsmål: Hovedaktør Prosjektaksen Konfliktaksen Eksposisjon Komplikasjon Løsning

Analyse av motiv, tema og norm Motiv: den hendelsen, karakteren eller settingen en tekst handler om Tema: det allmenne innholdet som abstraheres fra ett eller flere motiver (tematikk) Norm: den innstillingen teksten har til sitt tema

Andre metoder Andre måter å arbeide med litteratur på i skolen: Hvem var forfatteren? – Historisk-biografisk metode Hvilket samfunn avspeiler teksten? Hvem har makten? –Feministisk metode Hvem sier hva til hvem? – Litteratursosiologiske metoder Hva gjør teksten med leseren? – Leser-respons metode Oss tekster imellom – komparativ analyse

Fire tilnærminger Vi kan dermed ta utgangspunkt i ett av fire hovedledd: Forfatterorientert tilnærming: Analysen vil søke svar på spørsmål om sammenheng mellom liv og diktning. Samfunnsorientert tilnærming: Analysen vil søke svar på spørsmål om sosiale forutsetninger for det litterære verket og søke å kartlegge det samfunnsbildet teksten gir uttrykk for. Tekstorientert tilnærming: Analysen vil søke svar på spørsmål om språklige virkemidler i teksten. De finnes ulike metoder innenfor denne tilnærmingen som alle vil vektlegge ulike sider ved teksten. Leserorientert tilnærming: Analysen vil legge vekt på leserens opplevelse av hva som er relevant i teksten.

Tenkepause Hva har litterær analyse og tolkning i skolen å gjøre?

Litteratur i norskfaget Dannelse Kommunikasjon Identitet